Борисов: Шикалкавещ бизнес и пиещи хора не завладяват пазари

Арабите искат българско агнешко, както ние – немски мерцедес, но няма, описа той ситуацията

Борисов на срещата с представителите на бизнеса, сн. БГНЕС

Според премиера Бойко Борисов българският бизнес не използва достатъчно потенциала на страната и възможностите си, част от фирмите откровено мамят клиентите си и нанасят огромни щети на потенциалния износ на българска продукция, а хората са пасивни и не искат да работят. Така не се завладяват пазари и държавата не може да помогне, стана ясно от думите му по време на дискусия с българския бизнес във вторник.

"Арабите искат българско агнешко месо, както ние искаме немски мерцедес, но няма, не се произвежда", описа министър-председателят неизползваните от предприемачите възможности на външния пазар. Сега в България се отглеждат едва 800 хил. агнета, при 8 млн. в миналото, добави той.

Борисов припомни как Катар и Обединените арабски емирства са искали големи количества прясно агнешко месо от България заради вкусовите му качества, известни в арабските страни от миналото. През 2012 г. дори бяха водени разговори Катар да предоставя финансиране за фермерски заеми за отглеждане на български агнета за внос, но схемата за този бизнес все още не е готова.

Премиерът каза още, че ако българският бизнес иска да завладява външни пазари, не трябва да шикалкави, каквито лоши практики са били констатирани и това е завършило със спиране на българския износ за държавите, където наши фирми са опитвали да хитруват.

"Едно яйце струва 1 евро, а ако кокошката живее на свобода - 5 евро. Как обаче се различават двете? Разбрал, че като се търкаля яйцето по поточната линия, се появяват микрочуканки по обвивката и рентгенът ги хваща. Слага по една жена, чакат яйцето, взимат, слагат, не го пуска на елеватора да се търкаля и после с тировете за там, за където е поръчано. Докато ги хванаха. И сега да вкараш яйца там е чудо", описа Борисов схема за измама с износ на яйца в Швейцария. Друг износител пък опитал да пробута в Германия два тира не от поръчаното вино, а с по-лошо качество и сега там има недоверие към цялата българска продукция - "ходи, продавай, където ти го купят". 

"Ако искате да завладеете пазарите, не трябва да го допускате. Готови сме да помагаме, но инициативата трябва да дойде от вас, огромни възможности има в България", обобщи Борисов и подхвана критики към пасивността на хората.

"Край Белоградчик виждам кръчма, 20 - 30 мъже седят, пасища наоколо и нито едно животно. Те си пият ракийката. Питам: "Защо не пасете?" Те: "Ти не ни карай да работим, а малко дигни пенсиите." Цяла кръчма народ на ракийка и сланинка, а наоколо такава красота, такива поляни, мери, екологично чисто, химия не е виждало никога", разказа Борисов.

С прекрасните ни пасища и природни ресурси можем да произвеждаме най-доброто и качествено мляко и месо и да няма безработица. Българските телета и агнета, които са неповторими по своя вкус са огромна възможност за българската икономика, но липсват достатъчен интерес и инициативност за това, каза той.

Министърът на икономиката Божидар Лукарски пък препоръча на бизнеса да обърне поглед към страните извън Европейския съюз, тъй като "европейският пазар е доста консервативен и наситен и не остават много ниши”. По думите му българските млечни продукти имат място на пазарите в САЩ, Близкия Изток, Япония и Китай, но за да успее бизнесът, трябва да се обедини в експортни клъстери с добра маркетингова стратегия и необходимото количество, което тези пазари изискват.

Лукарски каза в отговор на въпрос, че в най-скоро време предстои преглед на дейността на търговските аташета и тези от тях, които не вършат работа, ще бъдат съкратени.

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?