Борисов тъкмо тушира един автопротест и се зададе нов

Едрите превозвачи скочиха срещу изтеглянето на закона за браншовата камара

Борисов тъкмо тушира един автопротест и се зададе нов

Още преди да се оттеглили протестиращите в София автобуси и камиони, след като премиерът заяви, че оспорваният от тях законопроект за автомобилната камара ще бъде изтеглен за доработка, едрият автомобилен бизнес заплаши с протест на 4 юли, ако това се случи.

Така браншът тотално се раздели за това как да се извършват в бъдеще регулациите. Предстои да се види какво ще предприемат изпълнителната и законодателната власт в новосъздадената ситуация, но очевидно предложените от депутата от ГЕРБ Станислав Иванов и негови колеги от управляващата партия и партньорите ѝ законови текстове създават проблеми.

Принципно законопроектът предвижда Българска автомобилна камара вече да издава лицензите за автомобилни превози вместо държавната Автомобилна администрация, както е сега, и да контролира бранша, а транспортното министерство само да изпълнява съгласувателни функции. В нея трябва да членуват всички фирми, което според оценки на противниците на новата организация ще даде на разположение на избрани превозвачи сериозен годишен ресурс от 17 млн. лв. от членски внос и може да доведе до саморазправа между конкуренти.

Именно тази част от автопревозваческия бизнес, която бе определена като непредставителна от  председателите на Съюза на международните превозвачи, Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, изкара в понеделник над 250 автобуса и около 50 камиона на мирно шествие в София.

До такова не се стигна, защото протестиращите бяха поканени на среща при премиера Бойко Борисов, след която той съобщи, че е наредил изтеглянето на законопроекта.

"Секторът да бъде успокоен и дисциплиниран"

"Изтегляте законопроекта, сядате в спокойна обстановка всички заинтересовани страни и го довеждате до там, че секторът да бъде успокоен, дисциплиниран, защото като стане катастрофа с автобус или ТИР всички медии са на катастрофата - огромен шум… Казват: "Държавата не контролира", заяви министър-председателят на брифинг след срещата

"Договорил съм се с колегите, някои от нещата, които считам за нередни, да се поправят“, заяви той. "В този законопроект, с който бях запознат, целта и мотивите бяха само едни - браншът да има камара, която във вид на неправителствена организация да съдейства, да дава предложения“, обясни премиерът.

"Сега разбирам, че има детайли, които притесняват бранша и най-малко бих ги приел“, каза още Бойко Борисов.

"Направете така, че контролът да е на 100% ефективен, без да има лобистка линия, по която да ни упрекват“, допълни той, имайки предвид упреците на едната част от бранша, че бъдещата камара и нейните членове ще решават за лицензите за превоз и така може да се наруши конкуренцията.

"Изключително съм недоволен, че с прокарваната линия Министерството на транспорта трябва да има съвещателен глас, не бих го допуснал. Принципалът и отговорникът за този сектор е министърът на транспорта. Лицензите се издават там“, обяви Бойко Борисов. "Не бих нарушил доверието, взимайки една или друга страна в спора“, каза още той.

Недоволните били 0.05%, другите плашат с контрапротест

Намерението за преработка на законопроекта обаче не се хареса на едрите превозвачи и на пресконференция те обявиха, че ще има голям протест в цялата страна, ако предложението за автомобилната камара бъде оттеглено. Според тях приетите по-рано през деня от Борисов превозвачи представляват едва 0.05% от бранша, които при това първоначално подкрепили камара, но после се обявили против, защото не искали да работят по правилата.

Малкото протестиращи днес фирми са обединени от лобистки интереси и извършват уникална манипулация и безпрецедентен рекет, заяви Васил Пиронков от Национално сдружение на автобусните превозвачи.

"Повод за обединението в защита на проектозакона за Българска автомобилна камара са опитите на няколко сдружения с малка членска маса да легитимират целия бранш и да бойкотират обсъждането на проектозакона чрез изкуствени протести и манипулации на общественото мнение, чиято цел е натиск върху проект, който тепърва предстои да се обсъжда", обяви Илиян Филипов, председател на БАСАТ.

По думите му в понеделник протестът бил на четири фирми, които са против саморегулация в бизнеса, защото това означавало правила в бранша. Според него това са и опити за разпалване на политически разногласия и партийни битки, на които става залог най-работещият сектор в българската икономика.

Поддръжниците на автомобилната камара твърдят, че само такъв независим компетентен орган ще гарантира надеждността на превозвачите и спазването на минимални стандарти от фирмите в сферата на транспорта.

Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи обяви, че организацията му ще внесе в транспортната комисия на НС предложения за промяна на текстове, с идеята да бъдат приемливи за всички.

Предлага се камарата да има две секции

Ще предложим в състава на обединената Камара да работят две специализирани секции - съответно "Автомобилен транспорт" и "Автобусен транспорт", обясни Траков. Други конкретни предложения на сдружението са да отпадне задължителното членство, лицензионните процедури да са еднозначно в правомощията на държавата, а Камарата да е органът, който представлява бранша при промени на лицензионните режими и условия, в защита на общите интереси.

Траков обяви за неверни твърденията, че малките фирми ще са потърпевши и дискриминирани от големите. Всяка камара се учредява на общо събрание на всички учредители, които още не са членове. Няма малки и големи фирми. При създаването на Камарата всеки има право на един глас, независимо колко голяма фирма ръководи, посочи той.

Рекет на 100-200 автобуса над останалите 13-14 хиляди

Изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов обясни, че спорният законопроект се готви от 2 г., в последната една от които, обсъждания се правят с домакинството на конфедерацията като са участвали представители на всички браншови организации и всички те са обявили подкрепата си. Имало само забележка да има отделна камара за автобусния транспорт като по-специфичен от товарния. Според него днешните протестиращи са най-големите нарушители - и като превозвачи, и като длъжници на хазната. Стотина-двеста автобуса налагат смазващ рекет върху останалите 13-14 хил., възмути се той.

Според поддръжниците на новата браншова камара, протестите на колегите им се подклаждали от бившия депутат от ГЕРБ Ивайло Константинов, който се наложи да напусне парламента заради участието си във фирмата за автобусни превози "Юнион Ивкони".

Миролюб Столарски, член на Управителния съвет на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт, за когото БСП изнесе данни, че вече е запазил името Българска автомобилна камара, но по-късно се оказа, че го е прехвърлил на КРИБ, също се обяви в подкрепа на законопроекта.

Противниците му обаче недоволстват от потенциалната ситуация "конкурент да контролира конкурент".

"Опасността е от това да се въведе допълнителна частна корупция, така да се каже", коментира Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи.

От Асоциацията на автобусните превозвачи на свой ред посочиха, че се надяват да продължи диалогът между тях и транспортните фирми, които поддържат създаването на Българската автомобилна камара, за да се намери решение на съществуващите проблеми в сектора на пътническите и товарните превози.

Още по темата
Още от България