Борисов вече не ще да се говори за "Балкански поток"

"Ще си го наричаме българска газова инфраструктура"

Борисов вече не ще да се говори за "Балкански поток"

Премиерът Бойко Борисов вече не иска продължението на руския газопровод "Турски поток" през българска територия да се нарича "Балкански поток", както самият той нареди преди време. Новата повеля е "да си го наричаме газова инфраструктура на България". Очевидно Борисов се надява по този начин да докаже на САЩ, че българският участък на газопровода, който тръгва от Русия, минава по дъното на Черно море и през Турция и България ще снабдява Европа с руски газ, няма нищо общо със санкционирания от американците "Турски поток".

Досега правителството смяташе, че названието "Балкански поток" ще свърши работа и че България няма да бъде засегната от затегнатите миналата седмица американски санкции срещу фирмите, участващи в "Турски поток" и "Северен поток 2". Ограниченията за бизнес със САЩ ще засегнат не само фирмите, полагащи тръби по дъното на морето, а и тези, предлагащи финансови застрахователни и други услуги за двата газопровода.

Вероятно по-тази причина и Борисов иска съвсем да се разграничи от "Турски поток" и по време на инспекция на строежа на трасето у нас казва на изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов:"За да няма никакви спекулации, вече си го наричаме инфраструктура, газова на България, ние си правиме наша българска инфраструктура".

Обясненията на Малинов за газопровода са прекъснати с нареждане да информира за инцидента с газопровода Кулата – Сидирокастро, който гръмна преди два дни, най-вероятно заради амортизация на тръбите, които са близо 30 години.

"И тази нощ продължихме възстановителните работи. Тази сутрин газоподаването е възстановено, налягането повишено и двупосочните доставки ще бъдат изпълнени в пълен обем", докладва Малинов.

"Това, което поколения десетилетия говориха, че България ще бъде диверсифицирана, е факт, а не бъдеще време. А това, което виждате във всички посоки, е българска газопреносна система", натъртва Борисов и започва да се възхищава на строежа на вече бившия "Балкански поток".

Газовият шеф му докладва технически данни за изпълнението на проекта, дълбочина на изкопа, разположени тръби и прочие. Информира, че са дадени 22 млн. лв. за археологическите разкопки по трасето, а Борисов възкликва: "Че кога са се давали толкова пари за археология".

По време на инспекцията поздрави с бибиткане работници и бе посрещнат от един от тях със "Здрасти, бате Бойко. Само бате Бойко да живей!. "Айде, работете!", отвърна им премиерът.

До десетина дни ще се завърши автоматичното заваряване на всички тръби по трасето, информира още Малинов. Към настоящия момент са заварени 423,31 км тръби от общо 462,07 км.

Борисов изтъкна, че в страната продължават да се изграждат огромни инфраструктурни обекти.

Изпълнението на 474-километровото трасе на продължението на "Турски поток" по маршрута на проваления "Южен поток" до сръбската граница при Зайчар, е разделено на две фази. Според подписания договор със саудитския консорциум "Аркад" първите 308 км от общо 474-километровото трасе на газопровода трябваше да бъдат построени за 250 дни от парафирането на контракта или до края на май 2020 г., но заради коронавируса новата дата за приключването на този участък е края на 2020 г. По него, в комбинация с наличната мрежа  на "Булгартрансгаз", би трябвало да започнат първите частични доставки до Сърбия по "Турски поток", договорени между българския газов оператор и "Газпром" и швейцарската МЕТ.

Общо проектът трябва да бъде приключен за 615 дни, за да заработи в пълния си капацитет. Очакванията това да стане следващото лято, тъй като трябва да се изградят и две компресорни станции, които се правят от консорциум на немската "Ферощал" и българската българската "Главболгарстрой". Турбините за двете станции са поръчани на американската "Солар Търбайнс" и не е ясно как санкциите на САЩ срещу компаниите, работещи по "Турски поток" и Северен поток 2" ще се отрази за българския проект.

Общата стойност на газопровода с капацитет от 20 млрд. куб. м годишно надхвърля 3 млрд. лв. Финансирането на изграждането се осигурява от "Аркад" и "Ферощал" и след въвеждането в експлоатация и влизането на приходи от транзитните такси "Булгартрансгаз" ще трябва да започне да връща това кредитно финансиране. Досега газовият оператор е съобщил за авансово плащане от 300 млн. лв. за "Аркад" и 168 млн. лв. за "Ферощал". Компанията тегли и заем за 200 млн. евро при по-добри от предлаганите от двамата изпълните лихвени условия, за да намали цената на проекта.

В момента се провежда и процедура по заемане на още 400 млн. евро за шест години, за които "Булгартрансгаз" казва, че ще използва не само за продължението на "Турски поток", но и за други газови проекти. Дружеството си прави сметката така да спести 65 млн. евро от плащанията към "Аркад" и "Ферощал".

Получени са десет оферти за предоставяне на 542 млн. евро. Лихвените нива варират за всяка от 6-те години на кредита, като най-ниският предложен лихвен процент е 1.35%, а най-високият – 3.50%. З асравнение лихвата на осигуреното финансиране от изпълнителите на газопровода е 4.5 процента.

Офертите са от "Ай Ен Джи Банк" (ING Bank N.V.), "Ситибанк Европа", "Райфайзенбанк България", "Уникредит Булбанк", "Обединена българска банка", "Международната банка за икономическо сътрудничество, "Юробанк България", "Банка ДСК", европейският клон на руската Внешторгбанк (ВТБ ), както и обединение между държавната Българска банка за развитие, Международна инвестиционна банка и "Общинска банка".

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?