Борисов за "Хемус": Взривче след взривче, камък след камък, все едно е филия с масло

Най-късно напролет догодина започват още 50 километра до Плевен

"Взривче след взривче, камък след камък, все едно е филия с масло." Така премиерът Бойко Борисов описа новите 9.3 километра от магистрала "Хемус" между Боаза и Ябланица, докато караше "джипката" по трасето за официалното откриване. На задната седалка се возиха вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов и регионалният министър Петя Аврамова. Това е изненада, защото досега премиерът обикновено бе придружаван от заместника ѝ Николай Нанков. Без изненада обаче е директното излъчване на мероприятието във Фейсбук страницата на премиера.

"Просто изядоха скалата"

Премиерът разказва пространно и образно как се строи магистрала с "уникални съоръжения". Петя, както Борисов се обръща към регионалния министър, му приглася, но нейните реплики звучат като чиновническа справка и най-вероятно по тази причина премиерът често я прекъсва.

"Това беше ливада, планина... И благодарение на тебе (Красимир Каракачнов – бел. ред) и на нас вече е магистрала... Просто изядоха скалата. Виждаш ли отсреща как е изядено? ... Всичко това е прокарано от човешка ръчичка...Всичко това е взривче след взривче, камък след камък. Все едно е филия с масло... Шест месеца по-рано я пускаме. Двойни мантинели... Виж как бучи тука като мина (кара по маркировката, която е шумна за да не заспят водачите, ако излязат от нея – бел. ред.)", казва Борисов.

Обяснява вещо как водата се събира, пречиства се и чак тогава слиза надолу, защото отдолу има карстови извори. Така се грижат за природата, да няма замърсяване.

"Тука съм минавал на на ливада, после чакъл, кал, насип...Сега просто изглежда лесно... А после като отидеш в студиото ти викат: "Абе стига с тея магистрали". Ела да видиш как се прави и после да викаш стига с тея магистрали", констатира Борисов.

"Най-големият ми грях, е че се кара без пари"

Следва кратка спирка за среща с местния актив на ГЕРБ и журналистите в края на участъка. Строени са всички кметове на ГЕРБ от региона, които сега се борят за нов мандат. Вицепремиерът Тномислав Дончев и финансовият министър Владислав Горанов също са там.

"Живо здраво...Горанов, харесва ли ти", казва Борисов. Продължава напред и стига до журналистите, пред които коментира: "Много е важно сега да го пазят. В Гърция щяха да вземат по 5 евро. Само в България - това ми е най-големият грех, научих ги да се кара без пари. За съжаление навсякъде другаде е платено."

Обяснява на медиите как е построен участъкът, за "изключителното съоръжение" - най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, с височина от 25 м на армирания насип. Това е почти вертикална стена на откоса като в конструкцията ѝ са вложени специални укрепителни мрежи и системи.

"Докато сме с Каракачанов, няма страшно"

Репортери питат Борисов за заканата на турския президент Реджеп Ердоган да пусне бежанците.

"Докато сме с Каракачанов, няма страшно", успокоява премиерът. Допълва, че до този момент мигрантският натиск на българската граница е нула. И това не е случайно, а се дължи на добросъседството с Турция, изтъква Борисов. Дава пример с Гърция, където нещата не стоят по същия начин.

ко дойдат 150 000 – 200 000 на оградата, нито аз, нито Каракачанов ще дадем заповед да стрелят. Ще я съборят и ще минат".

"Така че колкото сме по-пестеливи на думите, или както казваше царят господарят и на езика си... Ние с Турция имаме перфектни отношения към момента и това е още един фактор за спокойствие на нашата граница", заключава Борисов.

След това тупа по рамото един "уникален инженер, строител", който "не е бил на жълтите павета", работил е неспирно. Казва се Калин Борисов, а премиерът веднага уточнява, че не му е рода, а на обекта се е запознал с него.

Инж. Калин Борисов работи за "Хидрострой" и дава разяснения пред премиера при всички негови инспекции на участъка от "Хемус". По едно време премиерът дотолкова го хареса, че дори мислеше да го назначи за шеф на пътната агенция, споделиха хора от обкръжението на Бойко Борисов пред Mediapool.

"Айде бе Краси (Каракачнов б.р.) ще те изоставя, нали сме на клетва. Томи (Томислав Дончев – б.р.), вие с Влади (Владислав Горанов – бел. ред.) се прибирайте. Ние с Краси ще отидем на клетвата у Търново... За съжаление нема парламентарен контрол", казва премиерът преди всички да се качат по колите и поемат на път.

"Ау, да не чуят социалните"

"Джипката" на премиера напуска асфалтирания път и тръгва по строящ се участък. Борисов спира при всеки камион и поздравява:"Как сте, юнаци?", "Как си, наборе? Да си жив и здрав!"

Пита добре ли плащат и по колко часа се работи. "Работи се от рано до късно... От 7 часа сутринта до 7 часа вечерта", отговарят му работниците.

"Ау, това не го казвай. Да не го чуват това социалните, че ще дойдат", отвръща Борисов.

Вече в колата, продължава да хвали работниците: "Като пчелички, всеки ден, всеки ден... Инженерчетата по фургоните, тука спат, тука живеят, тука работят"

"Ако беше Горанов тука, щеше да каже и данъци за бюджета внасят", допълва го Каракачанов.

Строителите на "Хемус"

Никой не казва кой ще продължи да строи магистрала "Хемус". В края на миналата година държавата отпусна над 1.3 млрд. лв. за още 134 км, така че магистралата да стигне до разклона за Ловеч/Плевен.

Средствата бяха преведени на държавната фирма "Автомагистрали", която няма капацитет да ги направи наведнъж. По тази причина "Автомагистрали" сключи договори с доставчици на услуги – техника и материали с осем от най-големите строителни фирми.

Целта е едновременно да се започне изграждането на три участъка от 87-ми до 135-и километър, за да се строи бързо и до 2023 г. магистралата да е готова, по думите на премиера. Засега стартът се бави, защото отчуждителните процедури все още не са приключили.

Въведената с Акт 16 отсечка от 9.3 км между Ябланица и Боаза беше изградена от консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД, с участници "Хидрострой" АД, "Водстрой 98" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД. Договорът с тях е за близо 66 млн. лв. с ДДС.

Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД "Консултанти Хемус 1 – 2016", в което участват "Пи Ес Консулт" ЕООД, "Евроконсулт" АД и "Строл-1000" АД. Техният договор е за 715 078 лв. с ДДС.

Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?