Борисов за мазутния разлив: Криза няма, но действаме в условията на криза

Течът бил спрян, но бурното море отлага източването на "Мопанг"

Борисов за мазутния разлив: Криза няма, но действаме в условията на криза

Криза няма, но действаме в условията на криза, защото при това бурно море може корабът да пострада и тогава да стане опасно, заяви премиерът Бойко Борисов в четвъртък, след като се срещна с екипа, който работи по отстраняването на мазута от потъналия през 1921 г. край Созопол американски търговски кораб "Мопанг".

От Изпълнителна агенция "Морска администрация" и водолазния екип са информирали премиера, че в момента течът е спрян и от кораба не изтича мазут, както и че днес времето не позволява да започнат действията по източване на потъналия плавателен съд.

Борисов коментира, че работата по премахването на мазута ще започне веднага щом условията го позволяват и че в момента категорично е спрян течът, което не налага спешното пускане на водолази, които да рискуват живота си.

Той заяви, че дейностите по премахване на мазута от кораба трябва да се провеждат при спазване на всички мерки за безопасност. 

"Знаете екологията винаги е била водеща за нас. Осигурихме финансирането, за да може да влязат при достатъчно добри условия", посочи Борисов.

В сряда на оперативно заседание на Министерския съвет беше одобрен план за действие във връзка с потъналия кораб. Отпуснатите средства за справяне с проблема възлизат на близо 2.5 млн. евро.

Сумата ще се използва за техника и екипи, които да работят по отстраняването на теча и е предвидена за максималния срок на работа - над 50 дни, при хипотеза за пълни резервоари - 650 тона мазут.

Министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че фирмите, които ще извършат източването са избрани в съответствие в текстовете в Закона за обществените поръчки. Компаниите са "Хидроремонт" от Варна, "Дийп дайвинг", като те единствени имали нужното оборудване и хора.

“Убедени сме, че ще се справим с тази ситуация. Създадена е цялата логистика", коментира Московски.

“Акцията е безпрецедентна за акваторията на България“, каза пред БНР Йордан Чернаев – главен инженер на една от двете фирми, чиито водолази обследват кораба и ще проведат акцията. Овладяването на разлива е технически сложно, а метеорологичната обстановка в момента – неподходяща, но се следи постоянно, допълни той.

"Дълбочината, на която ще работят водолазите, е 35 м. Опасностите идват най-вече от метеорологичните условия. Мястото, където се работи, е почти в открито море. Силното вълнение, силните подводни течения, а понякога и липсата на добра видимост под вода, застрашават правилното изпълнение на операцията, но всичко това е предвидено в технологиите, които сме подготвили, които са специални – няколко на брой, взаимозаменяеми, и ги комбинираме – при такъв тип операция трябва винаги да има план Б“, коментира той.

“Взети са мерки да бъде сведен до минимум рискът от допълнително изливане на мазут, докато се очаква подходящо време за начало на акцията. Екипът по провеждане на операцията ще е между 10 и 15 души, включително инженерен персонал“, допълни Чернаев.

Още по темата
Още от България