Борисов за тръбата на "Турски поток" до Варна: Пълним си газовата кошница

Пътната карта е за 15.7 млрд. куб. м, ще искаме по-високи транзитни такси, преговаря се и с Баку за още суровина за хъба

Подписаната в събота с "Газпром" пътна карта за развитието на българската газопреносна мрежа е за изграждането на втора тръба на "Турски поток" до Варна с капацитет от 15.7 млрд. куб. м годишно. Това стана ясно от думите на премиера Бойко Борисов пред журналисти в понеделник след дискусия "Европа отново на път", обяснявайки постигната от енергийния министър Теменужка Петкова договорка с шефа на "Газпром" Алексей Милер в Санкт Петербург преди два дни.

По информация на Mediapool подписаната пътна карта предвижда тръбата до Варна, която ще захранва планирания от правителството на ГЕРБ газов хъб, да бъде въведена в експлоатация на 1 януари 2020 г. Тя ще замени доставките по досегашния Трансбалкански газопровод през Украйна и Румъния като дотогава "Булгартрансгаз" ще инвестира в разширяване на газопреносната си мрежа в сръбско направление и натоварвайки газовите връзки с Румъния, Гърция и Сърбия руският газ да бъде доставян в Западна Европа. Тепърва ще се оценява размерът на необходимото вложение в подсилването на газовата мрежа на българска територия.

В хода на разговорите на работната група между двете страни, чието сформиране предстои, България ще настоява за повишаване на сега записания капацитет от 15.7 млрд. куб. м. Отделно ще иска и вдигане на сегашните транзитни такси, които са в размер на нищожните 1.97 долара за преноса на 1000 куб. м газ на 100 км. Освен това за допълнителни количества газ за хъба "Балкан", Министерството на енергетиката преговаря с акционерите в компанията, разработваща каспийското газово находище "Шах Дениз ІІ", твърдят запознати с преговорите. Газовият доставчик "Булгаргаз" вече има договор за получаването на 1 млрд. куб. м азерски газ от това находище след 2019 г., който също се предвижда да влиза в хъба. Увеличаването на количествата ще осигури допълнителна рентабилност на бъдещият газоразпределителен център, смятат разработчиците на идеята.

"Ние от много време разговаряме за газовия хъб и ние казахме, че в нашия европейски хъб, финансиран от ЕК към момента, ще съберем газ от много източници", каза Борисов, обяснявайки за подписаната в Санкт Петербург пътна карта с "Газпром". По думите му реализацията на този хъб няма да позволи страната ни да бъде заобиколена от газовите потоци.

Той обясни, че хъбът ще събере газ от много източници – проучваните находища в Черно море "Хан Аспарух” и "Терес", както и експлоатираното находище "Галата”, интерконектора с Гърция и "не на последно място - договорения азерски газ, и руски газ".

"Просто си изпълняваме ангажимента, подписваме и си пълним кошничката – газовата, с тези възможности, уширяваме си нашата газопреносна система, за да може по всички изисквания на ЕС, спазвайки Третия либерализационен пакет, да превозваме газ, на който от всичките тези източници пожелае", обясни Борисов. "И да си вземаме транзитните такси - и най-вече- компресорите и газопреносната ни система да бъдат пълни. В противен случай от юг азерския газ минава през Турция, Гърция и Италия, от Север - през Северен поток 1 и 2, и България ще стане само един клиент. За да не го допуснем- подписахме тази Пътна карта за газа за 15.7 млрд. куб. м.", заключи премиерът.

Разговорите с Русия за хъба ще продължат интензивно пред следващите седмици. Според участници в преговорите засега те вървят гладко и има разбиране от страна на "Газпром", че трябва да се спазват европейските правила, които се превърнаха в пречка за отменения едностранно от Русия през декември 2014 г. проект за строеж на газопровода "Южен поток" по дъната на Черно море. Така той бе заменен от "Турски поток", който сега се планира да стига и до Турция и до България.

Раздвижването на работата по газовия хъб и осигуряването на руска суровина и то в сериозни количества идва в момент, в който Европейската комисия отпусна 920 хил. евро за извършване на предпроектното проучване за газовия хъб. Това е половината от необходимите средства за изготвянето на технико-икономическия и финансов анализ за бъдещия газов център. Другата част от средствата ще осигури "Булгартрансгаз". Вече дори се работи по подготовката на обществената поръчка, научи Mediapool от свои източници.

Борисов коментира и другия енергиен проект с руско участие – АЕЦ "Белене", който е спрян с правителствено и парламентарно решения, част от изработеното ядрено оборудване вече е в България, останалото се чака до края на август, а през есента трябва да е готов и анализът на БАН, който трябва да каже има ли нужда страната ни от нова ядрена мощност.

От думите на Борисов стана ясно, че остава актуално намерението за продължаване на проекта с чужди инвестиции. "Вие се шегувате. Да се изкарат от бюджета 20 млрд. лв.", каза той на въпрос може ли да стане строежът с държавни пари.

"Другата седмица ще търся време да ходя да ги видя", каза той за доставеното вече ядрено оборудване и припомни, че "имаме стока за 3 млрд. лв.".

Той отново коментира, че единственият вариант за реализацията на ядрения проект минава през публично частно партньорство или приватизация на активите по него с някакво държавно участие, в зависимост от това какво ще кажат експертите. "Ние не случайно сме го дали на БАН, за да няма никакви спекулации кой, как и защо го е решил. Това, което ни предложат, че що дадем на обществеността", посочи министър-председателят..

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?