Борисов за железницата: Не може сто тона да разкарват напред-назад 5-6 пътника

"Гледам във влака за Банкя има не повече от десет души", обясни премиерът

Бойко Борисов Сн.БГНЕС (Архив)

"Аз и за Банкя - като го гледам влака вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато". С тези думи на непосредствен свидетел премиерът Бойко Борисов защити пред правителството започналото спиране на влакове на БДЖ заради орязаната с 40 млн. лв. държавна субсидия за националния превозвач. В понеделник от разписанието на БДЖ отпаднаха 38 пътнически влака, още 81 ще бъдат махнати от февруари. Сред засегнатите линии обаче не е и тази до Банкя, за която Борисов се изказа.


По-късно в парламента премиерът заяви, че нямало да позволи да има населени места, които ще останат без железопътен транспорт, но все още не е обяснил как ще се случи това.


"Действително има влакове, които возят по пет-шест човека, а сто тона ги разкарват напред-назад. Алтернативен транспорт, ако има, ще е по-евтино или съответно има места, където трябва да се разредят. Линия по линия гледайте, защото много е лесно така да се изказваш, да кажеш "свикнали сме да има влакове“, коментира Борисов пред министрите си.


От стенограмата на правителственото заседание в сряда става ясно, че Борисов и ресорният министър Ивайло Московски са афектирани от телевизионна изява на бившия транспортен министър от БСП Петър Мутафчиев, който обясни сутринта пред бТВ, че намалената субсидия е само фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители. Според Мутафчиев реално парите за железниците на обща основа не са намалени, а просто тези 40 милиона лева са пренасочени за изплащането на част от дълговете на дружеството.

"Днес мисля да го поканя, след като гарантира, че може да влезе в 140 милиона, да го поканя за управител на "Пътнически превози" и ако успее, ще си скъсам дипломата и ще си подам оставка", заявява Московски.


Борисов обаче е засегнат от друг акцент в изказването на Мутафчиев. "То най-интересното беше, че каза, че ни купили хубавите влакове, а всъщност те са ги взели без да ги платят и тези 40 милиона, които ги прехвърляме в трансфера, са да плащаме "Сименс"-ите", коментира Борисов.


Московски обяснява, че миналата година дружеството е на 15 милиона лева оперативна загуба, която може да се окаже и по-голяма при изготвянето на пълните разчети. "Има и 25 милиона неремонтиран подвижен състав, за което в момента аз имам предписание цялата серия 32 локомотива да ги спра от движение, защото вече са опасни, хора могат да загинат. Това ще го направя. Там са им 40-те милиона, които твърдят, че са ги спестили: в оперативна загуба 15 милиона на дружеството към днешна дата и 25 милиона неизвършени ремонти. Така че, ако това е влизане в рамките на 140 милиона, мога и аз да го направя – догодина ще е 30 милиона оперативната загуба и 50 милиона неремонтиран подвижен състав, което са глупости общо взето. Мутафчиев да заповяда, днес ще му разпиша заповед за управител, да управлява "Пътнически превози", да се вмести в този бюджет и щом успее, да му е честито", коментира Московски.


Той обяснява още, че няма направления където да липсва железопътен транспорт. "Има разреждане, има намаляване на броя на движещите се влакове, но никъде няма изключване, въобще да няма влакове. Сега, ОК, вероятно ще има неудобство в някакъв момент, тъй като има прекачване, има довеждащ транспорт до по-големите гари", посочва Московски.

"Обяснявайте го по-надлежно и не им давайте да говорят глупости, нали, че купили влакове, защото 300 милиона ни висят да се плащат, не са платени от 2006 г. През 2006 г. са ги "купили", в смисъл, взели ги и до момента не се плащат. А можеш ли да купиш нещо и да не си го платиш, да чакаш. Все едно днес да ги купим и да чакаме някой ден друг да ни ги плати", инструктира министъра си Борисов.

След това разговорът стига до евросредствата и в него се включва зам.- министърът на финансите Кирил Ананиев, от чиито отговори Московски не остава особено доволен.

"Ивайло Московски: Тези 40 милиона, между другото, са едни хипотетични пари, които не съществуват към днешна дата, дори да са разписани в бюджета, защото те са държавна помощ и докато Брюксел не разреши нотификация, ги няма. Ако ги има, дайте ми ги днес. Преведете ми днес държавната помощ 40 милиона. Аз твърдя, че ги няма.
Кирил Ананиев: Господин министър, не трябва да има нотификация. Ние сме записали в Закона за бюджета "становище на Европейската комисия”. Това е една много по-лека форма.
Ивайло Московски: Дайте ми ги в субсидията. Така както сте ги записали, не може да ми ги дадете.
Кирил Ананиев: Това е процедура, която трябва да я приключим с Европейската комисия и след като получим от нея…
Ивайло Московски: Приключете я.
Кирил Ананиев: Ще я приключим.
Ивайло Московски: Кога?
Кирил Ананиев: В близко време.
Ивайло Московски: Колко близко?
Кирил Ананиев: Има си определени такива взаимоотношения…
Ивайло Московски: Дайте срокове. Аз утре трябва да спра още 90 влака. Кажете ми кога ще приключите нотификацията, за да ги взема?
Кирил Ананиев: Вие знаете как се работи с Европейската комисия и не може да им налагаш срокове на тях.
Ивайло Московски: А вие знаете ли как се работи с железничарите?
Кирил Ананиев: Знаем много добре.”

Напрегната размяна на реплики е потушена от Борисов. "Никак не е просто. Това, което вчера съм разпоредил – срещнете се със синдикатите, срещнете се с железничарите", казва той и разказва личните си впечатления от влака за Банкя, макар че не е известно да го ползвал, откакто е във властта.

Споделяне
Още по темата
Още от България