Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БОРКОР с рецепта срещу корупцията при лекарствата и медицинските изделия

Криминализиране на подкупите за предписване на конкретни продукти, е-търгове и регистри са част препоръчваните мерки

1 коментар
БОРКОР с рецепта срещу корупцията при лекарствата и медицинските изделия

Криминализиране на подкупите за лекари за предписването на лекарства и медицински изделия, публични регистри на отношенията между медиците и индустрията и въвеждането на електронен търг и оценка на здравните технологии за плащаните с публични средства медицински изделия, както при лекарствата. Това са част от препоръките на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (БОРКОР) за ограничаването на корупционните рискове в системата на медицинските изделия.

У нас пазарът на медицински изделия като различни клапи, пирони, винтове, стентове, изкуствени стави и др. се оценява на около 500 млн. лева годишно, от които половината се плащат директно от пациентите. Поради липсата на каквато и да е регулация и контрол, болниците купуват, а пациентите доплащат тези изделия в условия на абсолютно непрозрачни цени с калкулирани солидни комисионни. Често въпросните изделия се ползват при спешни състояния и изправен пред дилемата да живее или не, пациентът е готов да плати всяка посочена му цена, без да има време да проверява, сравнява цени или проучва, както би постъпил с друга стока.

Анализът на БОРКОР отчита “негативното влияние на лобистките интереси в сферата на здравеопазването, които много често влизат в противоречие с обществения интерес“ в съчетание с управленска немощ.

Наличието на разнопосочни корпоративни интереси на пазара, в т.ч. и пазара на медицинските изделия, създават сериозни препятствия пред реализацията и на най - добрите намерения за реализиране на държавна политика в интерес на всички граждани“, се посочва в документа и се дава пример с провала на проектите в електронното здравеопазване.

Анализът отчита няколко групи проблеми и предлага мерки за противодействие.

Наказателна отговорност и публични регистри срещу подкупите и лобизма

БОРКОР отчита, че в момента липсва законова забрана на дейности в конфликт на интереси за лекари или други медицински експерти и въведени санкции за това. Липсват предвидени наказателни санкции, които да инкриминират корупцията сред лекарите, тъй като те не са "длъжностни лица" по смисъла на Наказателния кодекс. Липсват и други норми, които да инкриминират подкуп или други корупционни престъпления при или по повод изпълнение на задълженията, в т.ч. при предписването и доставката на лекарства, медицински изделия или при препращане на пациенти или материал за изследвания.

Като пропуск БОРКОР посочва и липсата на яснота, проследимост и отчетност относно сключените договори на лекари с фармацевтични компании за представителство, дистрибуция, обучения.

През последните години фармацевтичната индустрия затегна правилата, по които спонсорира медицинското съсловие, а от 2016 г. в Европа, в това число и у нас, започна да действа Кодекс за оповестяване, който задължава фирмите да публикуват спонсорството към конкретни лекари и медицински дружества за участието им в медицински конгреси, лекции, консултации и др. Досега са публикувани данни за 2015 и 2016 година, а в края на юни тази година ще бъдат публикувани данните за спонсорството на индустрията към медицинския бранш за 2017 година.

Извън това оповестяване обаче попада мотивираното предписване на лекарства, а медицинските изделия остават изцяло в зоната на здрача с тотално непрозрачни цени, разходи за тях и взаимоотношения с медицинското съсловие.

Затова от БОРКОР предлагат специални текстове в Наказателния кодекс, с които се инкриминира даването и получаването на подкуп за лекари, включително за предписването на лекарства и медицински изделия.

"В много европейски държави материалните и финансови отношения между лекари и фармацевтични компании и между лекари и пациенти са стриктно регламентирани и се налагат строги санкции, в т.ч. и наказателни. В някои държави като Германия, например, има специално приет или действащ закон за борба с корупцията в сферата на здравеопазването. В Германския Наказателен кодекс съществуват три норми, които инкриминират корупцията сред лекарите", се казва в доклада на БОРКОР.

Предвиденото в Германия наказание е лишаване от свобода до три години или глоба, а в особено тежки случаи – до пет години.

Освен това БОРКОР предлага създаване и поддържане в Министерството на здравеопазването на публичен регистър за лекарите, които имат сключени договори с фармацевтични компании, получените средства, командировки, обучения, на база на получена информация от НАП.

В някои държави във всяко лечебно заведение е въведена фигурата на служител по почтеността, подчинен на здравното министерство, който следи за корупционни практики и конфликт на интереси.

Оценка на здравните технологии и за медицинските изделия

Докладът на БОРКОР препоръчва също изборът на най- подходящото за даден диагностично-лечебен процес медицинско изделие да става в следствие оценка на здравните технологии (ОЗТ), каквато в момента у нас се прилага единствено за навлизащите иновативни лекарства, плащани от НЗОК.

Обзорът на добрите практики на страните по света и в ЕС показа, че в страните, където функционират агенции за оценка на здравните технологии, част от които са медицинските изделия, разходите за тях са най – ниски.

Непрозрачните цени ощетяват държавата и гражданите

Анализът на БОРКОР критикува и непрозрачните цени на изделията у нас. В регистрите на Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) не е предвидено да се обявяват цените, включително и продажните, с мотив търговска тайна. Търговците са задължени да обявяват единствено продажните цени на медицинските изделия, включени в списъка на изделията, които се заплащат с публични средства. Публичността на информацията обаче се ограничава само до плащащите институции и е недостъпна за гражданите.

"От проведените срещи с експерти, се установи, че и ИАЛ няма достъп до тях. Липсата на прозрачност и публичност на продажните цени и стойността, до която се плаща изделието, води до спекулации с тях", посочват от БОРКОР.

"Това води до възможност за злоупотреби и съзнателно завишаване на продажните цени, вкл. и на цените на изделията, които се заплащат от НЗОК. По този начин се ощетяват както държавата, така и гражданите", се казва в анализа.

Е-търг и за медицинските изделия

Друга основна препоръка на БОРКОР е покупката на медицинските изделия да става с централизиран електронен търг, както това е предвидено за лекарствата. Електронният търг за лекарствата обаче вече втора година е блокиран от процедури по обжалване, което е още едно доказателство за многобройните интереси срещу опитите на държавата да въведе прозрачен ред на пазара на лекарствата и медицинските изделия.

Предходни анализи на БОРКОР са установили, че именно разходите за лекарства и медицински изделия са най-големият дял от разходите на болниците. "В много от страните - Белгия, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Словакия, Испания, Швеция, Великобритания - доставката на медицински изделия, консумативи и лекарствени продукти за структурните звена от националните системи на здравеопазване, в т.ч. и на специализираните и аварийно спасителни служби се осъществява чрез централни органи чрез е- търгове", се казва в анализа на БОРКОР.

Заявката за въвеждането на централизиран електронен търг и за медицинските изделия фигурира в предизборната програма на ГЕРБ и беше дадена от предишния екип на здравното министерство от ресорния зам.-министър на здравеопазването Лидия Нейчева през септември миналата година.

Управленска немощ, формален контрол

БОРКОР констатира още и управленската немощ за налагане на ред на пазара на медицински изделия заради честите промени във властта, недостатъчния кадрови ресурс и това, че липсва синхрон между отговорните институции.

Констатирана е “разпокъсаност и неяснота за броя на търговците на дребно на територията на страната и поради това липса на проследимост, отчетност и пълна информация за търговския оборот с медицински изделия“.

Проблем има и с контрола над медицинските изделия. Дирекция "Надзор на пазара и инспекции" в ИАЛ се състои от 51 експерти, които осъществяват надзор на територията на цялата страна както върху лекарствените продукти, така и върху медицинските изделия. "Налице е недостатъчност на ресурсите за осъществяването на контрол, което го прави формален и недостатъчен и поради това неефективен", посочва БОРКОР.

"Липсата на координация, съгласуваност и синхрон между контролните и надзорните секторни органи, какъвто е и ИАЛ относно медицинските изделия, води до липса на точна и пълна информация за финансовия и продуктов обем на вноса на медицински изделия от ЕС и извън ЕС и за реализираните продажби на едро и дребно с медицински изделия вътре в страната и по групи медицински изделия. Това се доказа и от направеното проучване и кореспонденция на екипа с НАП, Агенция "Митници" и НСИ", се казва в анализа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Ха ха ха! При демокрацията нищо не е престъпление! Научно приложение на лъжата, измамата!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.