Брекзит може да доведе до разделяне на "Райънеър" на две

Превозвачът продължава експанзията си на българския пазар и пусна евтини билети за година напред

Брекзит може да доведе до разделяне на "Райънеър" на две

Неяснотите около излизането на Великобритания от ЕС ще окажат влияние върху развитието на най-големия нискобюджетен превозвач в Европа "Райънеър" (Ryanair), но това няма да повлияе на плановете му за растеж на българския пазар, заяви главният изпълнителен директор на авиокомпанията по маркетингови въпроси Кени Джейкъбс.

След Брекзит е много вероятно "Райънеър" да бъде разделена на две – една компания, която ще оперира на британския пазар и друга - за европейския. Причината е липсата на яснота дали Великобритания ще се ползва от споразумението "Открито небе" (Open Sky), каза Джейкъбс на пресконференция в София. Мажоритарният собственик на авиокомпанията Майкъл О'Лиъри беше един от най-големите противници на излизането на Великобритания от Европейския съюз.

Възможности за растеж в България

Ирландският нискобюджетен превозвач "Райънеър" вижда в българския пазар потенциал за растеж.

В Европа средно се падат по 1.7 пътника на човек от населението, докато в България този показател е 1.2. Половината от българите избират нискобюджетни авиокомпании, какъвто е средният показател в ЕС. В Полша две трети от пътниците ползват евтини полети. За това виждаме голям потенциал за ръст в България, коментира Джейкъбс.

"Райънеър" стъпи през 2010 г. в Пловдив, но експанзията ѝ е свързана с отварянето на базата в София през септември миналата година с полети до 21 дестинации.

През миналата година беше отчетен ръст на туристите в столицата с около 10%, а общо страната ни беше посетена от рекорден брой чужденци - над 8 млн., повече от населението ни. България хваща вълната на новия тренд в туризма - кратки почивки в комбинация с нискотарифни самолетни полети и онлайн резервации, отчете наскоро туристическият бранш.

Над половината от пътниците на "Райънер" до София са чужденци, каза Джейкъбс. Той отбеляза, че това са приходи за местната икономика. Туристическия сектор дава 12% от брутния вътрешен продукт на България, докато в Румъния той е под 1%. За това посланието ни към българските власти е да бъдат умни и да продължат с развитието на туризма, каза Джейкъбс.

Билети за година напред с еднакво разписание за лято и зима

Плановете на "Райънеър" са да превози около 1.75 млн. пътници до България за година напред (финансовата година на компанията започва на 1 април 2017 и завършва на 31 март 2018 г. ). Планираният ръст е със 77% спрямо година по-рано.

За това лятното ни разписание ще е в сила и през следващата зима като част от стратегията ни за бърз растеж в България, каза Кени Джейкъбс. Той отчете рекордни резервации за лятното разписание за 2017 г.

По случай националния празник на България - 3 март авиокомпанията пуска билети от 9.99 евро, които могат да бъдат резервирани до полунощ на 2 март. В допълнение на тези цени могат да се купят билети до 31 март 2018 г.

Заради голямото търсене "Райънеър" увеличава полетите си до 87 на седмица до лондонското летище "Сатнстед" и до Айдховен. Освен това ще лети всеки ден до Берлин, Милано и Рим.

Компанията планира и допълнително разширяване в страната, оглежда се за нови дестинации и не изключва от плановете си и полети от Бургас. Заради малкия пазар и кратките разстояния обаче не предвижда да извършва вътрешни полети в България.

Полетите през океана остават за традиционните превозвачи

Фокусът на "Райънер" остава Европа, а целта е да заема една четвърт пазарен дял през 2024 г. В момента е 15%, каза Денис Барбас, директор продажби.

"Трансатлантически полети няма да правим. В това са добри традиционните авиокомпании като "Еър Франс" и "Луфтханза" и ние ще продължим да ги захранваме с пътници, които летят на дълги разстояния", коментира Джейкъбс.

Причината за това решение на "Райънеър" е, че полетите на малки разстояния бележат ръст, докато на дълги нямат такъв силен потенциал за растеж.

Безплатен интернет на борда за клиентите на "Райънеър" няма да има. Причините – бавна връзка, а и при полет в рамките на Европа пътникът може да уплътни времето си, като слуша предварително свалена музика или гледа филм, който е заредил на мобилното си устройство.

"Установи се, че пътниците все повече разчитат на борда да се занимават със собствените си мобилни устройства и даже някои компании вече обявиха, че ще премахнат екраните от седалките", коментира Джейкъбс.

Авиокомпанията обаче залага много на мобилното си приложение и интернет сайта си, за които твърди, че генерират по 50 млн. уникални посещения дневно и 17 млн. потенциални клиенти, защото освен билети, те вече са си купили през портала почивка или са наели кола.

Брекзит в небето

Това, което може да повлияе на растежа на "Райънер", е мъглата около "излитането" на Великобритания от Европейския съюз.

Британските власти към момента не могат да дадат отговор дали страната ще се ползва от споразумението "Открито небе". От една страна казват, че ще се ползва швейцарският модел, но той признава върховенството на Европейския съд в Люксембург, докато британците не, описа положението Джейкъбс. В същото време ние трябва да изготвим разписанията си за следващата финансова година 2018/2019 сега, допълни той.

За това след пълната с международни предизвикателства 2016 г., ирландският превозвач очаква и настоящата да бъде не по-малко трудна. Въпреки трудностите "Райънеър" вижда възможности за растеж на британския пазар, както и на германския и испанския, които са основни за авиокомпанията.

Още от Бизнес

Как оценявате присъдите по делото "Иванчева"?