Британец и белгиец, предвидили съществуването на "божията частица", с Нобелова награда за физика

Франсоа Енглерт и Питър Хигс

Британецът Питър Хигс и белгиецът Франсоа Енглерт спечелиха Нобеловата награда за физика. Двамата са предвидили съществуването на Хигс-бозон - частица, която се смята за ключов елемент в обяснението на въпроса защо елементарната материя има маса, съобщи Нобеловият комитет.

"Отличената теория е централна част от Стандартния модел на физиката на частиците, описващ как е конструиран светът. Според този модел всичко - от цветята и хората до звездите и планетите, се състои от само няколко градивни блока: частиците на материята", се казва в съобщението на шведската Кралска академия на науките.

Бозонът на Хигс често е наричан в разговорния език "Божията частица".

Теоретичните разработки на двамата нови нобелови лауреати бяха експериментално потвърдени половин век по-късно през 2012 година от изследователите с Големия адронен колайдер в Церн, край Женева в Швейцария.

Питър Хигс е роден през 1929 г. в Нюкасъл на Тирн, Великобритания. През 1954 г. става доктор в Кралския колеж и преподавател в университета в Единбург, Шотландия.

Франсоа Енглерт е роден през 1932 г. в Етербрек, Белгия. През 1959 година защитава докторантура в Свободния университет в Брюксел и става преподавател в същия университет.

Двамата бяха сред фаворитите да станат нобелисти, след като теоретичните им разработки бяха потвърдени от експерименти на изследователите с Големия адронен колайдер в CERN.

Теорията за масата на частиците е родена през 1964 г., като по това време независимо един от друг по нея работят няколко учени. Белгийците Франсоа Енглерт и колегата му от Свободния университет в Брюксел Робер Брут, починал през 2011 година, публикуват откритията си 2 седмици преди Питър Хигс, но британецът е този, който създава хипотезата за нова частица, която би трябвало да докаже верността на заключенията им. Откриването ѝ е направено над половин век по-късно.

Месец след Хигс своите открития публикуват американците Джералд Гуралник, Дик Хейгън и британецът Том Кибъл. Въпреки това в CERN и като цяло в научната общност британецът е признат като водещото име в създаването на тази теория.

Споделяне
Още по темата
Още от Общество

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?