Британец и белгиец, предвидили съществуването на "божията частица", с Нобелова награда за физика

Британецът Питър Хигс и белгиецът Франсоа Енглерт спечелиха Нобеловата награда за физика. Двамата са предвидили съществуването на Хигс-бозон - частица, която се смята за ключов елемент в обяснението на въпроса защо елементарната материя има маса, съобщи Нобеловият комитет.

"Отличената теория е централна част от Стандартния модел на физиката на частиците, описващ как е конструиран светът. Според този модел всичко - от цветята и хората до звездите и планетите, се състои от само няколко градивни блока: частиците на материята", се казва в съобщението на шведската Кралска академия на науките.

Бозонът на Хигс често е наричан в разговорния език "Божията частица".

Теоретичните разработки на двамата нови нобелови лауреати бяха експериментално потвърдени половин век по-късно през 2012 година от изследователите с Големия адронен колайдер в Церн, край Женева в Швейцария.

Питър Хигс е роден през 1929 г. в Нюкасъл на Тирн, Великобритания. През 1954 г. става доктор в Кралския колеж и преподавател в университета в Единбург, Шотландия.

Франсоа Енглерт е роден през 1932 г. в Етербрек, Белгия. През 1959 година защитава докторантура в Свободния университет в Брюксел и става преподавател в същия университет.

Двамата бяха сред фаворитите да станат нобелисти, след като теоретичните им разработки бяха потвърдени от експерименти на изследователите с Големия адронен колайдер в CERN.

Теорията за масата на частиците е родена през 1964 г., като по това време независимо един от друг по нея работят няколко учени. Белгийците Франсоа Енглерт и колегата му от Свободния университет в Брюксел Робер Брут, починал през 2011 година, публикуват откритията си 2 седмици преди Питър Хигс, но британецът е този, който създава хипотезата за нова частица, която би трябвало да докаже верността на заключенията им. Откриването ѝ е направено над половин век по-късно.

Месец след Хигс своите открития публикуват американците Джералд Гуралник, Дик Хейгън и британецът Том Кибъл. Въпреки това в CERN и като цяло в научната общност британецът е признат като водещото име в създаването на тази теория.

1. Анонимен

Абсурд. Частица заразява всичко със свойството маса. И кога се е случило това, сега или отдавна. Сигурно отдавна, и от тогава частицата седи без работа и чака тези хора да я открият.

2. Анонимен

Това е поредната скандална Нобелова награда по физика, дадена на неадекватни фантазьори за несъществуващи частици и открития. Въобще физиката в последните 100 години се развива в неправилна посока и е създала една абсолютно фалшива картина на света.

3. Анонимен

А пък като гледам частиците, които се въртят в главите на повечето писали - ех, Боже, Боже, защо не си прибереш вересиите?

4. Анонимен

Като много знаят тия дедета и са открили всякакви неща за разни частици - да кажат има ли маса Етера и частиците му? Какво става при резонанс на Светлината? И колко е скоростта на тъмнината? Да не кажете после, че някой друг е разработвал тия въпроси!? Ето, публикувам ги и тук с днешна дата (09.10.2013). Медияпул, пазете меретиала, ще потрябва ;)

5. Анонимен

3 - Правилно! И теорията на Айнщайн е грешна, тъй ато не отчита редица основополагащи фактори! А не ги отчита, защото той не ги е знаел...... Въобще тия момчета от Нютон насам, наричащи себе си физици, се бъркат в сфери, гдето не им е работа! Да си гледат механиката и нейните проявления на Земята - това е ясно и нема да сбъркат! За другото - има кой да го следи и управлява мъдро!

6. Анонимен

Пълни глупости! Не може двама души, физици или не, които НЕ вярват в Бог, в Божественото в този свят и прочие, да "предвидят" божествена частица! Това е нонсенс и абсурд! Ще мине време и (с право) ще им отнемат наградата..... Нито тази частица е "божествена", нито е само една, нито пък Бог (каквото и да означава това!) ще позволи на някакви неграмотници и непосветени да управляват НЕГОВИТЕ процеси! Видяхте резултата от ЦЕРН - колко милиарда евро за установяване, че 1 частица се движела малко по-бързо

7. Анонимен

11, чувал ли си за Макс Вебер :))) Перде Става въпрос за де билите дето нареждат политиката като професия. Нали и нея трябва да я има. Иначе да бягат при руснака, там всичко е комунизъм, края на историята и партии не ни трябват. Същите ще нареждате и банкерите, и журналистите. Проблема е във вас бе- маргинали. ОСТАВКА! Мира е политика. Ще махнеш и тази награда ли? Сигурно дори нямаш представа какво е андронен колайдер. Аре марш на сеансите на кашпировски :)) и да си четеш хороскопа. Само това можеш. Ще ти създам работа за 5 години напред- купи си учебник по икономика.

8. Анонимен

6 ме разсмя. Какво самочувствие!

9. Анонимен

"Според този модел всичко - от цветята и хората до звездите и планетите, се състои от само няколко градивни блока: частиците на материята" А не беше ли казал един философ много преди Новата Ера, че в света няма нищо друго, освен атоми и празно пространство ?

10. В и К