Британски депутати предлагат регулация на Фейсбук за защита от фалшиви новини

Британски депутати предлагат регулация на Фейсбук за защита от фалшиви новини

Социалните мрежи и на първо място Фейсбук, не са способни да спрат разпространението на дезинформация самостоятелно и се нуждаят от строга регулация. До такъв извод стигна Комисията по цифрови технологии, култура, медии и спорт в британския парламент, която в понеделник публикува резултатите от продължилото си 18 месеца разследване "Дезинформация и фалшиви новини".

Фактически Фейсбук поставя демокрацията в риск, позволявайки избирателите да бъдат таргетирани с дезинформация и персонализирани с т.нар. "тъмни реклами" (dark adverts) от анонимни източници, пише в доклада.

Комисията обръща особено внимание лично на Марк Цукърбърг, стигайки до заключение, че основателят на Фейсбук не е съумял да демонстрира "лидерство и персонална отговорност" по проблема с разпространението на фалшиви новини, а самата компания преднамерено и съзнателно е нарушавала закона за защита на личните данни и антимонополното законодателство.

Освен това британските депутати твърдят, че компанията преднамерено се опитвала да ги заблуди, предоставяйки им "непълни или въвеждащи в заблуждение отговори" на поставените от комисията въпроси.

Интернет гигантите са обвинени в безотговорно отношение към личните данни на потребителите. Възползвайки се от своето практически монополно положение на пазара, те осъществяват натиск над малките компании, които разчитат на социалните мрежи за популяризиране на своите продукти, пише в доклада.

Разследването на комисията се съсредоточи върху дейността на Фейсбук, осъществявана преди, по време и след скандала с компанията "Кеймбридж Анатилитика" (Cambridge Analytica), за която през март март м.г. стана известно, че е използвала несанкционирано лични данни на около 87 млн. потребители на Фейскбук.

Депутатите от комисията са проучили как технологичните компании събират и използват данните на потребителите, особено в политически контекст.

С помощта на тест, разпространяван във Фейсбук, компанията Cambridge Analytica, принадлежаща на поддържащите Доналд Тръмп инвеститори Стив Банън и семейство Мърсър, е придобила обширни масиви лични данни на милиони хора и ги е използвала за таргетирана политическа реклама в САЩ през 2016 г.

Компанията Facebook вече заяви, че е готова на "смислени регулации", но напомни, че без да чака доклада на комисията, е преразгледала правилата за политическа реклама в социалната мрежа.

"Където можем да видим разпространение на лъжи, особено в изборни периоди, ние би трябвало да имаме възможността да кажем на технологичните компании: ние искаме да действате срещу това съдържание", коментира председателят на комисията Деймиън Колинс пред Би Би Си. "Това не са мнения, това са чисти лъжи. Разпространяват се злонамерено и вие би трябвало да го спрете", поясни той.

Цитирайки доказателства с агенции, работещи от Русия, както и неидентифицирана организация, наречена "Мейнстрийм нетуърк" (Mainstream Network) , която агитира избирателите да лобират пред своите депутати да подкрепят Брекзит без сделка, Колинс разкритикува факта, че законодателството не изисква от такива източници да се идентифицират.

"Никой не знае коя е тази организация и аз мисля, че при демокрацията гражданите трябва да бъдат информирани...И законът не изисква това", коментира Колинс.

Той прогнозира, че фалшивата информация ще става по-убедителна, отбелязвайки, че "дълбоко фалшиви филми", показващи политици да изнасят пламенни речи, които те никога не са произнасяли, в близко време ще започнат да се въртят из социалните медии.

Предложенията на комисията са следните:

- Да се създаде задължителен за изпълнение "етичен кодекс" и независим регулатор за социалните мрежи;

- Регулаторът да има правомощия да инициира съдебни дела срещу компании, нарушаващи кодекса;

- Социалните мрежи да бъдат задължени да премахват не само опасно съдържание, но и източниците му, включително известни източници на недостоверна информация;

- Работещите във Великобритания технологични компании да бъдат обложени с данък, чрез който да се финансира работата на Комисар по информацията и на бъдещия регулатор на социалните мрежи;

- Съществуващото изборно законодателство да се реформира по отношение на намесата в изборния процес от чужбина.

Докладът не съдържа конкретни примери на фалшиви новини. Вместо това има отправка към междинната версия на доклада, публикувана през лятото на 2018 г., в който комисията е събрала поне 38 недостоверни сюжета, свързани с отравянето на бившия двоен агент Сергей Скрипал в Солсбъри.

Когато британското правителство публикува официалната версия на междинния доклад, се разбра, че той активно е бил търсен в интернет. Интересно е, че 63% от разглежданията са били от IP-адреси извън Великобритания, половината от тях в Русия. Това е крайно необичайно за вътрешно британско политическо изследване, отбелязва Би Би Си.

Членовете на комисията са мнение, че действащото изборно законодателство е безнадеждно остаряло за века на интеренет и се нуждае от бърза реформа, за да може стандартите за прозрачност на политическия процес, съществуващи в реалния свят, да се приложат и във виртуалния.

Комисията освен това изисква от британското правителство да разкрие данни колко са активните разследвания за руско вмешателство в политическия процес във Великобритания (особено в референдума за напускане на ЕС през 2016 г.).

Още по темата
Още от Свят