Британски депутати ще настояват за регулация и външен одит на социалните мрежи

Британски депутати ще настояват за регулация и външен одит на социалните мрежи

Компании, стоящи зад социални мрежи като "Фейсбук", трябва да носят съдебна отговорност за разпространяването на "вредни и подвеждащи" материали, разпространявани на техните платформи. Дейността им трябва да се облага с данък или да подлежи на регулация, защото това, което се случва почти без никакъв контрол в момента, е заплаха за демокрацията и опасна злоупотреба с лични данни.

Това се казва в предварителните заключения на британска парламентарна комисия, разследващата злоупотребата с данните на 87 милиона потребители на "Фейсбук" от страна на компанията "Кеймбридж аналитика". Текстът ще бъде разпространен в неделя, но един от известните привърженици на Брекзит вече разпространи съдържанието му в своя блог, съобщи “Дневник”.

В документа се казва, че Великобритания е изправена пред "криза на демокрацията", защото избирателите са атакувани с "пагубни възгледи", манипулиране на данни и намеса в избори. Докладът, разпространен от Доминик Къмингс, е на Комисията за дигитални процеси, култура, медии и спорт, която го извика да отговори на обвиненията срещу предвожданата от него лобистка група Vote Leave. Той отказа да се яви, а сега нарича текста "фалшива новина".

Комисията подчертава, че потребителите на социални мрежи са обект на "непрестанно целенасочено заливане с хиперпристрастни политически възгледи, възпозващи се от опасенията и предразсъдъците на хората с цел да повлияят на това за кого биха гласували".

В текста се говори още за "тревожни доказателства" за хакерски операции, дезинформация и обезсърчаване на избиратели да не гласуват по време на избори във Великобритания през последните седем години. Затова се призовава властите да извършат подробни разследвания на тези случаи.

Документът препоръчва компаниите за социални мрежи да носят отговорност за "нанасящо щети" съдържание на сайтовете им, макар че "Фейсбук" или YouTube непрекъснато настояват, че са само посредник, а не "издател" и не отговарят за съдържанието, което потребителите им качват на страниците си. Комисията казва, че фирмите не могат повече да се крият за оправданието, че са само "платформа".

Според нея също трябва да се създаде "нова категория технологични компании", които "не е нужно да са платформа или издател", а нещо средно; така фирмите ще носят съдебна отговорност и ще са правно задължени да действат срещу вредоносно или незаконно съдържание на платформите си.

Друга идея е правилата за политически кампании трябва да се адаптират към дигиталната епоха и изборните закони "да се обновят, за да отразят промените в техниките, използвани за агитация".

Документът настоява за създаване на публичен регистър за политическите реклами, така че всеки да може да види какви послания се разпространяват онлайн от партиите. Също така за политическата онлайн реклама трябва да посочва кой я разпространява, както се изисква сега да е отпечатано на листовки или реклами.

Друга препоръка е сайтовете на социалните мрежи да носят отговорност за намеса в изборите от фактори, които целят предизвикване на хаос и объркване.

Предвидени са също така глобите за измами по време на избори трябва да се увеличат от паксималните 20 000 паунда сега на процент от годишния оборт на организациите нарушители.

Британските депутати ще искат защитата на социалните мрежи от хакери да бъде обект на външна проверка и оценка от независима структура. Също така механизмите за сигурност и алгоритмите, използвани от социалните мрежи, трябва да се подлагат на одит от правителствен регулатор, за да се гарантира, че те "действат отговорно".

Докладът казва още, че в мрежи като "Фейсбук" или "Туитър" има фалшиви страници, които не само вредят на потребителите, но и мамят рекламодателите, които може да се окаже, че плащат за достъп до реални хора, а се оказва, че това са ботове.

Комисията ще предложи още облагане на технологични компании с данък, а със средствата ще се финансират разширените отговорности на регулаторите и кампании за образование и информиране на населението как да различават дезинформацията и фалшивите новини. Стандартите за социалните мрежи може за използват като основа тези на регулатора Ofcom за телевизия и радио.

Още от Свят