Британски учени създадоха лабораторни сперматозоиди

Британски учени създадоха в лабораторни условия жизнеспособни сперматозоиди от стволови клетки, предаде ББС в сряда, цитирайки публикувано изследване на Института по стволови клетки в северозападна Англия.

Очакванията са откритието да помогне на мъже с фертилни проблеми, има обаче и скептици, според които създадената изкуствено мъжка полова клетка все още не може да бъде използвана за оплождане на яйцеклетка.

За създаването на спермата експертите използвали извлечени от ембриони стволови клетки, останали неизползвани след процедури по оплождане ин витро. Те са били поставени в съдове с течен азот, след което били върнати към телесната температура и поставени в химическа смес, която да стимулира растежа на клетките.

Учените поставили генетични маркери на линиите на зародишите, за да могат да следят развитието и деленето на клетките. След съзряването им, което отнело между 4 е 6 седмици, се получили сперматозоиди, но с полвинчат набор от хромозоми.

Въпреки това учените смятат, че вече разполагат със зрели и подвижни изкуствено създадени мъжки полови клетки. Според професор Карим Найерниа откритието може да доведе до разработването на нови методи за лечение на безплодието на мъжа.

Независимият експерт доктор Алън Пейси обаче изразява съмнение относно откритието. Според него са нужни още тестове, за да се определят функционалните възможности на получените в лабораторията сперматозоиди.

Изследователите също посочват, че им трябват поне пет години за усъвършенстване на метода, преди той реално да може да се прилага за лечение на безплодието на мъжа.

Споделяне