Без да са осигурени парите

Брошура обяснява как ще става безплатното саниране

Снимка: БГНЕС

Без да са осигурени парите за шумно рекламираното безплатно саниране на жилищата, Министерството на регионалното развитие вече публикува специална брошура "с най-важните моменти" за стартиращата неясно кога програма. Брошурата дава информация и отговори на най-важните въпроси, е посочено в съобщението.

До края на януари ще бъдат публикувани методическите указания към общините и сдруженията на собствениците, както и необходимите образци за кандидатстване пред общината, информира ведомството.

Към момента парите от 1 милиард лева все още не са осигурени. Идеята на правителството е да се тегли заем от Българската банка за развитие (ББР) от международни финансови институции – Световна банка, ЕБВР, ЕИБ, който да бъде държавно гарантиран. Това е записано и в Закона за държавния бюджет за 2015 г. До момента обаче не е сключен такъв договор, а преговорите продължават, казаха от ББР пред Mediapool.

Правителството пък няма да приема като документ Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, а само ще се разработят методически указания, обясниха от регионалното министерство.

Цялата кампания около безплатното саниране прилича на заигравка с гласоподавателите преди местните избори наесен, коментираха строители и кметове, които не пожелаха да бъдат цитирани. Те напомниха, че в последно време нищо не се говори за санирането на домовете, за което има осигурено финансиране и избрани блокове и строители по програма "Регионално развитие".

Кой може да кандидатства

Така според публикуваната брощура по програмата ще могат да кандидатстват всички жилищни сгради, в които има над 36 апартамента.

Сградите трябва да са строени по индустриален способ – едропанелно жилищно строителство (ЕПЖС), пакетно повдигнати плочи (ППП) и едроплощен кофраж (ЕПК), е посочено в брошурата.

Това означава, че тухлените сгради са изключени от програмата.

Стъпките за кандидатстване

За да кандидатствате, първо етажната собственост трябва да регистрира Сдружение на собствениците по реда на Закона за управление на етажната собственост в съответната община и регистър по БУЛСТАТ. Ако сградата е с няколко входа, е необходимо да се регистрира едно сдружение на собствениците за цялата сграда с всички входове.

След това етажната собственост трябва да вземе решение за обновяване на сградата. Дава се и съгласие от името на всички собственици, общината да реализира предвидените дейности. Като важно е посочено, че на етап изпълнение на дейностите трябва да се осигури достъп до всички самостоятелни обекти в нея.

Третата стъпка е сдружението на собствениците да подаде заявление за кандидатстване пред общината или района по местонахождението на сградата.

Общината приема документите, оценява ги и дава одобрение или отхвърля кандидата.

При одобрение на сградата се сключва споразумение между общината, сдружението на собствениците, Българската банка за развитие (ББР) и областния управител. Планира се ББР да бъде гарант по заема, който страната ще получи от Световната банка по думите на министър Павлова.

Задълженията на общината

Задължение на съответната община е да извърши конструктивно обследване на сградата и да изготви технически паспорт. Местната власт трябва да направи за своя сметка и обследване за енергийна ефективност от лицензирани одитори и да изготви доклад с необходимите енергоспестяващи мерки по сградата.

Общините имат задължение са изберат фирмите, които да направят проектирането и да извършат строително-монтажните дейности.

Задължение на местната власт е да избере и фирмите, които ще извършат строителния и авторски надзор.

Всички изпълнителите трябва да бъдат избрани по Закона за обществените поръчки. Националната програма за саниране действа на територията на цялата страна.

Какво се финансира

Националната програма за саниране предвижда да се финансира за нейна сметка конструктивното укрепване на сградата., както и обновяването на общите части – покрив, фасада, стълбища и други.

Мерките за енергийна ефективност включват топлоизолация и подмяна на дограмата – прозорци и врати. Ремонт или подмяна на вътрешните инсталации и връзки към системите за топлоснабдяване и газоснабдяване в общите части на сградата. Поставяне на соларни панели, ремонт на електроинсталацията в общите части, енергоефективни мерки в асансьорите.

Купуване на нови радиатори и асансьори, както и вътрешно обзавеждане и оборудване няма да се финансира, уточнява се в брошурата.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли да се отворят ресторантите?