Броят на жертвите в Генуа вече надхвърля 40

Ще има санкции за оператора на магистралата, Салвини обвини и бюджетните правила на ЕС за трагедията

снимка ЕПА/БГНЕС

До момента е потвърдена смъртта на 42 души при рухването на моста в Генуа вчера, заяви главният прокурор на Генуа Франческо Коци, цитиран от ДПА. Той добави, че броят на загиналите все още не е окончателен. Сред тях са три деца, съответно на 8, 12 и 13 години. Ранените са 16.

Властите засега не разполагат с достатъчна информация, за да определят причините за катастрофата. Правителството атакува остро италианската компания оператор на магистралата, като обяви, че ще започне процедура по отнемане на концесията ѝ.

Същевременно вицепремиерът и вътрешен министър Матео Салвини разкритикува бюджетните правила на Европейския съюз, заради които Италия не била безопасна.

Пожарникари и други спасителни екипи цяла нощ са издирвали загинали и оцелели под отломките на пътното съоръжение. Евакуирани са жителите на сгради, намиращи се близо до срутилия се мост поради опасения, че може да се рухнат и други части от него.

Вчера малко преди обяд стометров участък от моста "Моранди" рухна от височина около 50 метра върху два склада, железопътна линия и речно корито. Паднаха и между 30 и 35 автомобила, които се движели по моста в момента на катастрофата.

Мостът, наричан от местните жители "Бруклин бридж", е ключов елемент от шосето Милано-Генуа и шосето, което свързва Генуа с Франция. "Хората, които живеят в Генуа, минават по този мост по няколко пъти на ден", каза италианският заместник-министър на инфраструктурата и транспорта Едоардо Рикси, който е генуезец.

Правителството атакува оператора на моста

Вицепремиерите на Италия Луиджи Ди Майо и Матео Салвини единодушно обявиха намерението си да отнемат концесията на Аутостраде пер л'Италия (Autostrade per l'Italia), оператора на срутилия се мост. Така, един ден след трагедията, правителството отправи "декларации за война" към оператора, коментира в. "Република".

"Отговорните за случилото си имат име и презиме - Аутостраде пер Л'Италия . След години, през които се говореше, че структурите, управлявани от частни компании, се управляват по-добре, сме изправени пред един от най-големите европейски концесионери, който твърди, че този мост е бил сигурен", каза вицепремиерът и министър на икономическото развитие, труда и социалната политика Луиджи Ди Майо.

"Това са само извинения. Аутостраде трябваше да извършва поддръжката и не го е направила. На първо място ръководните органи трябва да подадат оставка, възможно е да оттеглим концесията и да ги накараме да платят глоба от 150 милиона евро", добави той.

"Ако частната компания не е в състояние да го направи, ще го стори държавата", каза в заключение Ди Майо.

Министърът на транспорта и инфраструктурата Данило Тонинели каза, че Аутостраде пер Л'Италия ще трябва да даде своя принос към разходите за реконструкцията на моста Моранди, съобщи Ройтерс.

Тонинели не отхвърли възможността концесията на магистрала А10 да бъде прехвърлена на държавната компания за управление на пътищата Анас (Anas), допълва "Република".

Критиките на Салвини към европейските правила

Италианският министър на вътрешните работи Матео Салвини разкритикува остро строгите правила на ЕС след рухването на моста в Генуа, предаде ДПА. Според него именно заради тях Италия не е безопасна.

Средства, които иначе биха били изразходвани за здравеопазване и безопасност, "според строгите правила, наложени от Европа, не се позволява да бъдат използвани", заяви евроскептичният политик пред местната станция "Радио 24".

Лидерът на участващата в правителството евроскептична партия отбеляза, че "постоянно трябва да се иска разрешение, за да се похарчат пари". Това не бива да спира Италия да поддържа улиците и сградите си, подчерта Салвини.

В същото време министърът на икономиката и финансите Джовани Триа отчете "необходимостта от сериозен план за държавни инвестиции в инфраструктурата, което е приоритет на правителството и за тази цел няма да има бюджетни ограничения".

Не било възможно да се предвиди срутването

Аутостраде пер л'Италия съобщи днес в комюнике, че е провеждала редовни, детайлни проверки на структурата преди трагедията и те са показали удовлетворяващи резултати.
Операторът твърди, че програмата за поддържане на моста се определя от резултатите от редовните проверки и е била одобрена от министерство на инфраструктурата и транспорта.

"Срутването беше неочаквано и непредвидимо. Мостът беше под постоянно наблюдение, дори повече, отколкото предвижда законът", заяви Стефано Мариляни, директор на дружеството за района на Генуа. "Нямаше никаква причина мостът да се смята за опасен", подчерта той.

Аутостраде е част от инфраструктурната група Атлантия, която е един от големите участници в управлението на магистрали и летища, информира Франс прес. Тя има амбицията да се превърне в "оператор номер 1 в света на транспортните инфраструктури".

Атлантия - италианският гигант на магистралите

Наследник на държавната компания Аутостраде СпА (Autostrade SpA), приватизирана през 1999 година, Атлантия е част от галактиката на Бенетон (Benetton): известната фамилия италиански индустриалци е основен акционер с 30 процента от капитала.

Атлантия управлява над 5000 километра магистрали, най-вече в Италия, с 51 процента от мрежата на страната, сред които е и оста Милано-Болоня-Флоренция-Рим-Неапол, както и 51 процента от италианското сдружение за тунела Монблан. Компанията е оператор на магистрали и в Бразилия, Чили, Индия и Полша.

Атлантия показва в брошура, налична на сайта на компанията, че вече е похарчила 11,4 милиарда евро от 1997 година за подобрения на мрежата си в Италия в рамките на строителна програма за 24,4 милиарда евро за 923 километра магистрали. В брошурата се посочва, че се чака зелена светлина от властите, за да започне заобикалянето на Генуа.

Освен това през март Атлантия се превърна в основния акционер на Гетлинк (Getlink), бившия Евротунел (Eurotunnel), който експлоатира тунела под Ламанша, като е купила за 1,06 милиарда евро 15,49 процента от капитала и 26,66 процента от правата на глас.

Италианската компания е представена също във въздушния сектор от 2013 година с двете летища на Рим - Фиумичино и Чампино (47 милиона пътници миналата година).

Атлантия е реализирала през 2017 година чиста печалба от 1,17 милиарда евро и оборот от 5,97 милиарда (растеж с 4,5 и 8,9 процента спрямо миналата година).

Капитализацията на Атлантия, чиито акции загубиха над 10 процента на Миланската борса след срутването на моста в Генуа, надвишаваше 20,5 милиарда евро в понеделник вечерта.
Акциите вчера в края на деня поевтиняха с 5,39 процента до 23,54 евро на италианския пазар, който отчете спад от 0,30 процента.

Още по темата
Още от Европа