Брюксел даде още два месеца отстрочка за родната авиация

Брюксел даде още два месеца отстрочка за родната авиация

Комитетът по авиационна безопасност в Брюксел прие превантивната ограничителна мярка, която България сама наложи на каргокомпаниите си, съобщиха от Министерство на транспорта. След тридневното разглеждане на доклада на Европейската асоциация за авиационна безопасност ЕАСА (EASA), Брюксел прие българското предложение да се ограничат полетите на 5-те български каргокомпании до страните членки на съюза. Това са  “Брайт авиейшън”, “Хели Ер”, “София Ер”,  “Скорпиън Ер” и “ Вега ерлайнс”.

Ограниченията ще важат до края на май за страните от ЕС, Норвегия, Исландия и Швейцария. Европейските авиоинспектори ще направят проверка в края на май и ще решат окончателно съдбата на родната авиация.

В понеделник ще поканим представителите на авиокомпаниите, за да ги запознаем с решенията на Брюксел, коментира транспортният министър Петър Мутафчиев. Той изрази надежда те да оценят риска и да отстранят пропуските.

Ако не спазят изискванията на ЕАСА, Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) ще трябва да отнеме техните  свидетелства на авиационни оператори, каза транспортният министър. Ако българската администрация не го направи, авиокомпаниите ще влязат в т.нар. “черен списък” и няма да имат право да летят в България, допълни Мутафчиев.

Държавата направи всичко възможно да спази ангажиментите си като контролен орган  по изискванията на европейските авиационни власти, а също и да се опита максимално да защити своите превозвачи, допълни още министърът.

Представители на авиокомпаниите коментираха пред Mediapool, че държавата така се е погрижила за тях, че не им е дала дори 10 дни, за да решат проблемите си с вече подписаните договори за товарни превози от и за страните членки на ЕС.

Петте каргокомпании са били извикани в четвъртък да им връчат новите свидетелства за авиационни оператори, подновявани всяка година. В тях вече е присъствало ограничението да летят до страните от ЕС, Швейцария, Исландия и Норвегия. Държавната администрация не се е мотивирала за промяната.

Европейските авиационни власти нямат никакво доверие в работата на ГВА и сега администрацията сама си налага прекомерни мерки в опитите да  “изчисти” лошото впечатление. През май обаче ще се проверява основно работата на държавната служба, а не толкова експлоатационната безопасност на авиокомпаниите.

Запознати с тридневните преговори в Брюксел коментираха, че европейските авиационни инспектори били много остри в изказванията си за работата на ГВА и по тази причина представителите на българската администрация решили да предложат ограничения за всички каргокомпании, които ползват руски самолети АН 12.

Опасността да не се признават документите, които издава ГВА и след проверката през май остава, коментираха специалисти от транспортното ведомство. Те прогнозираха, че едва ли ще се стигне до най-тежкия вариант – чужда авиационна администрация да поеме контрола над българската. Проблемът в този случай е, че всички български авиокомпании ще трябва тепърва да доказват, че са безопасни.

При неблагоприятен резултат от проверката през май, най-вероятно ще бъде назначен чужд екип от страната членка на ЕС, който да поеме в София управлението на ГВА.

Още от Европа

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: