Над 1.6 млрд. евро безвъзмездна помощ за транспортни проекти до 2020 г.

Брюксел дава пари само за довършването на магистрала "Струма"

Одобрени са тройно повече железопътни отколкото пътни магистрали

Брюксел дава пари само за довършването на магистрала "Струма"

Магистрала "Хемус" засега няма да се строи с европейски средства. Европейската комисия (EK) дава 673 млн. евро за доизграждането на липсващите 62 км от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, става ясно от съобщение на ЕК.

Страната ни ще получи общо 1.6 милиарда евро безвъзмездна помощ от европейските фондове за подобряване на транспортните връзки до 2020 г., след като ЕК одобри новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Тя е с бюджет от 1.9 млрд. евро. От тях 1.6 млрд. евро са от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд, а останалата част са от държавния бюджет. По 673 млн. евро отиват за пътни и жп проекти, за метрото и интермодални терминали – 425 млн. евро, за "умни" транспортни системи – 68 млн. евро, а останалите 47 млн. евро са за техническа помощ.

"Изграждането на нова инфраструктура ще стимулира българската икономика в период на нисък растеж. В дългосрочен план по-добрите транспортни връзки ще създадат нови бизнес възможности и ще намалят разходите за превоз на стоки", каза еврокомисарят по регионално развитие Корина Крецу.

Тройно повече жп магистрали от пътища до 2020 г.

Най-значителна част от средствата по 673 млн. евро са предвидени за изпълнението на пътни и жп проекти. Въпреки че парите са разделени поравно е заложено да бъдат направени тройно повече железопътни от пътни магистрални участъци. Причината е в скъпия тунел през Кресненското дефиле.  

От пътните проекти се залага на довършването на липсващите 62 км от магистрала "Струма", като за тях ще отидат почти всички пари. Връзката е ключова за европейския коридор от Германия до Солун в Гърция. Едва след изиграването на търговете за тази магистрала може да се договарят други магистрални отсечки в зависимост от освободения ресурс, става ясно от съобщението на ЕК.

В списъка на чакащите са първите 60-километра от магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Ловеч, както и тунелът под връх Шипка.

Според плановете с 673 млн. евро трябва да се модернизират и построят нови жп линии с дължина от 190 км, е посочено в съобщението на ЕК. Заложено е довършване на железопътната "Тракия" с отсечките София - Септември и Пловдив - Бургас. Освен това ще продължи програмата за модернизирането на основни жп гари.

За софийското метро – 425 млн. евро

За изграждането на софийското метро са предвидени 425 млн. евро. Те са за строежа на най-трудния подземен участък от третия лъч от театъра "Зад Канала" до пазара в Красно село.

В момента тече търга за избор на изпълнител, като плановете са, ако няма обжалване на процедурата на пролет строителството на метрото да започне.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?