Брюксел няма да хареса даването на писти без търг на “Витоша ски”

Опитите да се неутрализира гражданското общество няма да проработят, казва директорът на Парк “Витоша” Тома Белев

Брюксел няма да хареса даването на писти без търг на “Витоша ски”

Г-н Белев, как си обяснявате скоростта, с която минаха през парламента промените в Закона за горите улесняващи строителството на ски съоръжения?

Според мен скоростта не беше много голяма. Произнесоха се 4-5 комисии, имаше някакви дискусии, което е добре като цяло за законодателния процес. Защото законите, които се приемат без дискусии и минават по терлици, всъщност са най-проблемни. Тези закони, които се приемат с дискусии, са малко по-добре изпипани от гледна точка на последствията за обществото.

Как ще се отразят новите разпоредби на развитието на Витоша?

Вече 20 години собствеността на държавата и общините не беше засегната от реституции, продажби и т.н. Тази собственост не може да се утежнява с вещни права, не може да се ипотекира, да се продава. Това пречи на определени стопански инициативи. Сега се предлага да се дават вещни права завинаги или за определен период от време и това със сигурност ще се отрази на Витоша.

След 85 години от първото отчуждение за обособяването на парк "Витоша" (площта му е 10 хил. декара) и последвалата национализация на горите колелото се завърта и сега държавата дава вещни права на частници, но не за паша и за дърводобив, а за развитие на ски туризма.

Създава се правна възможност, от която може да се възползва всеки български гражданин. Всеки може да поиска да му се учреди право на ползване за вечни времена или за определен период и да почне да се разпорежда със самата собственост, или да му се учреди право на строеж.

Всеизвестно е, че към Витоша конкретни намерения има от фирмата “Витоша ски”. Какви права дават законовите поправки точно на този инвеститор?

Законът създава възможност правото на ползване на пистите да се учредява само на собствениците на съществуващите ски лифтове т.е. на “Витоша ски”. За мен обаче е по-интересно как ще се процедира с имоти, в които има съоръжения на различни оператори, защото законът не дава отговор. Ако на една писта има два лифта, кой получава правото на ползване? Има такъв случаи на Витоша – на Ветровала. От едната страна са “Алеко спорт 99” на “Витоша ски”, от другата страна са “Мачирски спорт” (ски училище – бел.авт.). Досега си деляха тарифните такси за наем на пистата. Сега не се знае кой има по-големи права.

Освен това не всички писти се обслужват от лифтове. Синята писта например е пътят за Черни връх. Има лифтове, които са туристически – няма писти към тях. Ситуацията е малко по-сложна, отколкото си представят хората.

Законът няма да реши и проблема на “Витоша ски” с липсващото право на строеж за горна и долна лифт станция. Ще им се реши проблемът само със стълбовете, но те са една малка част от цялото застрояване, свързано с изграждането на ски писти. За да отговарят на критериите за туристически обект, лифт станциите трябва да са извадени от горския фонд, със сменено предназначение на земята, да има заведение за хранене, тоалетни и т.н. Т.е. един и същ проект – лифт станциите и стълбовете на лифта ще минават по две различни процедури. Нито един инвеститор няма да е облагодетелстван от подобни решения, трябваше по-добре да се обмислят.

Промените дават възможност за застрояване в планината без наличието на областен горски стопански план, което досега беше невъзможно. Това не важи толкова за София, тъй като столицата има приет Общ устройствен план (ОУП), но ще се отрази на курорти като Банско, Разлог и т.н., които нямат ОУП. Т.е. можем да станем свидетели на това, което се случи по Черноморието, освен ако общините не побързат с приемането на устройствените планове. И нямам обяснение защо една заможна община като Банско не може да отдели 50 хиляди лева за ОУП при положение, че има 100 хиляди лева за вечеря в чест на принц Алберт II.

Очаквате ли лифтовете на Витоша да заработят, след като исканите промени са пред приемане?

Няма обективна причина лифтовете да не работят и в момента. Нито Симеоновският, нито Драгалевският лифт са спортни. Доколкото аз разбрах т.нар. рекет от страна на “Витоша ски” беше, за да ползват пистите, без да се явяват на търг. Аз обаче се съмнявам, че това предложение ще бъде прието в окончателния вариант на закона. Предоставянето на вещни права върху държавна собственост без търг е тема доста чувствителна за Европейския съюз. Ако този текст бъде приет, ще се изисква разрешение на ЕК за всяко разпореждане. Аз смятам, че това предложение ще отпадне на второ четене.

След спирането на лифтовете на Витоша дойде и забрана за качване с лични автомобили и достъпът до планината вече е съвсем затруднен. Мислите ли, че това е честно спрямо софиянци?

Всъщност кметът Йорданка Фандъкова се опита да махне забраната за качване с лични автомобили, важеща за целия ден, която съществува в една общинска наредба. Тя е доста остаряла и противоречи на Закона за пътищата, според който такава забрана може да съществува само за улици. Подготвили сме едно предложение за организация на транспорта във Витоша до Столичния общински съвет и се надяваме тази забрана да отпадне.

Проблеми с достъпа до Витоша всъщност създава липсата на масов градски транспорт до високата част на планината. До Златните мостове има една маршрутка, до “Алеко” - един автобус, който е на различни цени. Според мен до Витоша трябва да се разкрие редовна линия на масовия градски транспорт, така както беше преди 10 години. Линията беше закрита, защото на общината ѝ се видя много да плаща субсидия от 200 хил. лева годишно. Още 120 хил. лева беше субсидията за лифтовете, която също бе спряна. Според мен софиянци заслужават тези 300 хиляди лева. Това не са много пари за община като София. Тук говорим за възможност гражданите да имат достъп до този парк.

Как ще обясните твърдения, че сте част от “зеления октопод”, който източва милиони от държавния бюджет и еврофондовете чрез проекти, свързани с околната среда?

Това е опит да се сатанизира моята личност и екологичните граждански организации. И си го обяснявам като елементарен черен пиар. Има някой, който спазва закона, и иска всеки, който ползва държавна земя, да си плаща. Това струва много пари. Затова е основният натиск върху мен. Специално за Витоша – ползваш – плащаш. И това струва 1 млн. годишно например и ти си пропуснал 3-4 години – ще си склонен да мотивираш със 100 хил. един журналист или цяло издание.

Натискът е елементарен и минава през медии, които не са подписали етичния кодекс. Еднотипните действия и повтарянето могат да имат ефект, някакво въздействие, но аз не го виждам. То започна преди три години с това, че съм откраднал 1 млн., след това 2 млн., 3 млн., 5 млн., сега са между 15 до 150 млн. евро на година.

Особено харесвам хора, които живеят в триетажни къщи в Драгалевци, да ме обвиняват как съм корумпиран, как съм откраднал. Аз, който живея от 20 години под наем в едно малко жилище, и караме 15 годишна кола с жена ми, това сме успели да спестим.

Убеден съм, че и опитът да се неутрализира гражданското общество няма да проработи. Много хора се опитват да подменят гражданското общество, но не разбират, че това можеше по време на социализма. Сега вече е невъзможно. Можеш да създадеш 55 изкуствени структури да ти ръкопляскат, но вече живеем в глобален свят, колкото и лъжи да пускаш, не можеш всички и завинаги да излъжеш.

В края на месеца ще стане ясен резултатът от конкурсите за директори на осем от единадесетте природни парка. Притеснявате ли се от конкуренцията, тъй като вашият пост предизвика най-голям интерес сред кандидатите?

Аз нямам никакъв проблем с конкурса. Двайсет години се занимавам със защитени територии и не се притеснявам от конкурси, стига да са обективни. А и мисля, че горската администрация има минимални съпротивителни сили. Считам, че все още има почетени хора в системата и няма да се действа с нагласени конкурси, въпреки че мога да изпадна в смешна ситуация, ако продължавам да го твърдя това.

Още по темата
Още от Интервюта