Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел облекчи държавните помощи за летища и пристанища

Без предварителен евроконтрол за публични инвестиции във водни, релсови и второкласни пътища

2 коментара
Пристанище Русе

Регионални летища, пристанища, релсови, водни и второкласни пътища ще могат да получават държавни помощи при облекчен режим и без изричното първоначално одобрение на  Брюксел, реши Европейската комисия. Тя одобри в сряда нови правила за държавна помощ, които трябва да улеснят публичните инвестиции, насочени към създаване на работни места и растеж, като в същото време се запази конкуренцията.

"Одобрените днес промени ще спестят на държавите членки време и трудности при инвестиции в пристанища, летища, култура и най-отдалечените региони на ЕС, като същевременно ще запазят конкуренцията. Те също позволяват на Комисията да насочи вниманието си към мерките за държавна помощ, които оказват най-голямо въздействие върху конкуренцията на единния пазар, и да действа "мащабно по важните въпроси и скромно по маловажните“ в полза на всички европейски граждани“, коментира еврокомисарят Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията.

Така вече държавите вече няма да искат разрешение от Брюксел за публични инвестиции в регионални летища, обслужващи до 3 милиона пътници годишно. Това ще помогне за развитието на над 420 летища в ЕС, през които минават близо 13 % от въздушното движение.

Регламентът също така позволява на публичните органи да покриват оперативните разходи на малките летища, обслужващи до 200 000 пътници годишно. Броят на тези малки летища е равен на броя на почти половината от всички летища в ЕС, но дялът им от въздушното движение е само 0.75 %. Тези малки летища могат да допринесат значително за свързаността на съответния регион и е малко вероятно да нарушат конкуренцията на единния пазар на ЕС, аргументират се от Еврокомисията.

Разрешават се и публични инвестиции  без съгласуване до 150 милиона евро в морски пристанища и до 50 милиона евро във вътрешни пристанища за драгирането им и осигуряване на достъпността на водните пътища.

Вече ЕК ще разглежда само по–значителните случаи на държавни помощи, свързани с по-висок размер на помощ за културни проекти (и само ако тези мерки действително представляват държавна помощ, което в повечето случаи не е така) и за многофункционални спортни игрища, допълват от пресслужбата на ЕК.

Решението потвърждава, че публичните инвестиции в пътища, вътрешни водни пътища, железопътни и водоразпределителни мрежи обикновено могат да се извършват без предварителен контрол от страна на Еврокомисията.

Улесняват се и правилата, по които публичните власти ще могат по-лесно да компенсират предприятията за допълнителните разходи, които поемат, когато извършват дейност в най-отдалечените региони на ЕС.

Инициативите допринасят за стимулиране на инвестициите чрез намаляване на административната тежест за публичните органи и предприятията, като същевременно повишават правната сигурност за получателите на помощи и техните конкуренти. Те също така дават възможност на държавите членки да поемат отговорност за своя избор на политики относно местните мерки за държавна помощ, а на Комисията — да съсредоточи ресурсите си върху разследването на мерки за държавна помощ, които е вероятно да окажат най-голямо въздействие върху конкуренцията на единния пазар.

Актуализираният регламент представлява още един основополагащ елемент от последователната работа на Комисията "Юнкер“, насочена към осигуряване на възможно най-ефективното и ефикасно прилагане на правилата на ЕС за държавна помощ, допълва се в съобщението.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #2

    Правилна стъпка за намаляване на бюрокрацията!

  2. Нискотарифната Райънеър предупреждава-концесията на летище София ще вдигне неимоверно летищните такси! Държавата ще се принуди извън договора и за своя сметка да субсидира всеки пътник. Дават примери с Тирана, Атина, Тбилиси, Истанбул. А Брюксел обещава частната концесионно-корупционно далавера да се субсидира по-лесно от държавата!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.