Брюксел оценява положително преместването на работни места извън старите членки на ЕС

"Делокализацията", която представлява преместване на работни места към страни с ниски производствени разходи, неоснователно се разглежда като заплаха за европейските работни места и всъщност е нещо добро за европейската икономика. Такава позиция е изразила Европейската комисия в свой непубликуван доклад, цитиран от Ройтерс, съобщи БТА.

На редовната си месечна си среща във вторник финансовите министри от ЕС трябваше да обсъдят доклада, но той беше свален от дневния ред, най-вероятно заради политическата чувствителност на Франция към този проблем.

Профсъюзите и политическите ръководители на Франция и Германия драматизират проблема със загубата на работни места вследствие на преместване на предприятия в Източна Европа и Китай. Те гледат на него като на заплаха за размера на работната заплата и социалната защита на западноевропейските работници.

Но докладът на ЕК от 16 страници "Делокализацията: какви са предизвикателствата за европейската икономика?" поставя под съмнение популярните схващания за проблемите с офшоринга (преместването на производства или извършване на услуги) и аутсорсинга (използването на поддоставчици от страна с по-ниски производствени разходи).

Няма доказателства, че това явление създава сериозни проблеми на макроикономическо равнище, особено за търговския дисбаланс. ЕК цитира данни, според които работните места, създадени в сектора на услугите, са повече от броя на работните места, съкратени в промишленото производство.

"ЕС може да извлече ползи от преместването на предприятия под формата на повишаване на конкурентоспособността на европейската индустрия в някои области, в които тази конкурентоспособност не може да бъде осигурена чрез местни ресурси", се отбелязва в доклада.

Миналата година обществената дискусия във Франция и Германия се разгорещи заради широко обсъжданите случаи, в които водещи компании заплашваха със съкращения на работни места и преместване на производствени мощности в Източна Европа или Азия, ако работниците не се съгласят да приемат по-дълго работно време без допълнително заплащане.

Проблемът се приема с изострена чувствителност във Франция, където безработицата достигна 10 процента - за първи път за последните пет години, както и в Германия, където безработните вече са 5 млн. души - най-големият брой от 30-те години досега.

Френските и германските министри защитават тезата, че новите източноевропейски членки на ЕС не трябва да получават регионална помощ от Брюксел, ако имат ниски корпоративни данъци, чрез които привличат компании от Западна Европа.

Еврокомисарят за регионалната политика Данута Хюбнер миналия месец провокира гнева на французите с твърденията си в интервю за пресата, че преместването на работни места към нови страни-членки на ЕС трябва да бъде улеснено.

Според високопоставен представител на ЕК обсъждането на проблема точно сега може да накара френските гласоподаватели да не подкрепят Европейската конституция на референдума във Франция, който ще бъде на 29 май.

ЕК е на мнение, че преместванията на работни места са по-скоро изключение, отколкото правило. Най-добрият отговор на това явление е обучението на служителите, за да може те да извършват по-квалифициран труд.

Данните за инвестициите и търговията показват, че повечето премествания на предприятия са от една развита страна в друга развита страна. От началото на 90-те години инвестициите на европейски компании в 10-те нови страни-членки на ЕС са четири пъти по-големи в сравнение с инвестициите в Китай. През 2003 г. инвестициите на компании от ЕС в САЩ надхвърлят европейските инвестиции във всички нововъзникващи пазарни икономики, включително в Индия и Китай.

По-ниските разходи са само една от трите основни причини за офшоринг и аутсорсинг. Повечето компании признават, че действията им са продиктувани от намеренията да придобиват компании и да се развиват стратегически, както и от желанието да получат достъп до по-големи пазари.

Споделяне
Още от Бизнес