Брюксел прие жестоки глоби за коли с СО2 над нормата

Брюксел прие жестоки глоби за коли с СО2 над нормата

Производителите на автомобили, които не намалят до 2012 г. излъчваните емисии на въглеродния двуокис в рамките на 130 грама на всеки километър пробег, ще бъдат глобявани с по 20 евро за всеки грам над тази норма. Това предвижда одобрения от Европейската комисия в сряда план за намаляване на парниковите емисии от автомобилите.

Ако автоиндустрията не се съобрази в новите мерки и до 2015 г., санкцията се стане 95 евро за всеки грам над определената норма.

Решението на комисията обаче беше веднага оспорено както от автомобилната индустрия, така и от природозащитните организации.

"Грийнпийс" и "Приятели на Земята", коментираха, че Брюксел е отстъпил от първоначалните си амбиции да бъде лидер в борбата с климатичните промени и приетото решение е чиста проба "лицемерие". Искането на еколозите беше максималната норма да е най-много 120 г/км, а когато е повече, глобите да са още по-сериозни.

Френският концерн "Пежо" пък определи мярката като "антиекологична, антисоциална, антиикономична и антиконкурентна". Тяхното недоволство идва заради това, че на практика комисията не задължава компаниите да произвеждат "по-чисти" коли, а позволява "да си плащаш, за да замърсяваш".

Германската автомобилна индустрия пък обвини Еврокомисията, че прави реверанс към френските и италианските производители, но също така и подпомага косвено неевропейските концерни. BMW и "Мерцедес" произвеждат мощни коли, които изхвърлят много въглероден двуокис, докато френските и италианските производители са специализирани в направата на малки и по-екологични машини.

Глобите ще доведат до милиарди евро глоби годишно, а това ще намали инвестициите в нови технологии, които биха допринесли реално за намаляване на вредното влияние върху климата, смятат от BMW и "Мерцедес". Мерките ще помогнат на чуждите производители, които ще оскъпят автомобилите си и ще прехвърлят цялата тежест на потребителите, но реално няма да плащат глоби като европейските компании, коментират германците.

Срещу решението на комисията официално протестира и германският канцлер Ангела Меркел. Тя коментира, че то не е икономически изгодно и целенасочено удря германската индустрия. Представителите на Берлин още от началото бяха остри противници на плана. Еврокомисарят по индустрията Гюнтер Ферхойген до последно се опитваше да убеди колегите си в нецелесъобразността на предложението на Ставрос Димас. Германският министър на околната среда Зигмар Габриел също протестира срещу решението на комисията. По думите му то не прави нищо, за да спаси климата, а напротив ще откаже много германци от общата цел за борба с глобалното затопляне. Габриел беше категоричен, че страната му ще се бори до последно за това решението да не влезе в сила.

За да стане директива на ЕС, то трябва да получи одобрението и на страните членки.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: