Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел разследва плана за преструктуриране на БДЖ

Шефът на железницата: БДЖ е цирей на икономиката, превърнато е в боклук

3 коментара
Сн. БГНЕС

Европейската комисия започна задълбочено разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания "БДЖ", съобщиха от представителството на ЕК у нас.

От БДЖ заявиха, че не се притесняват от проверката, тъй като правят реформите по най-добрия начин. Шефът на компанията Йордан Недев пък заяви, че в момента железниците са "цирей на българската икономика", а предприятието е превърнато в боклук.

Проверката на ЕК е свързана с поисканата от България през миналата година държавна помощ за БДЖ под формата на заем – първо от Българската банка за развитие и впоследствие от Световната банка. Както е добре известно, изправеното пред фалит жп дружество засега не е получило средства по тези заеми, но ако проверката на ЕК докаже, че планът за преструктуриране на БДЖ не е адекватен, то въобще няма да получи финансиране.

Комисията има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството, и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията. Стартирането на задълбочено разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Това не предрешава неговия краен резултат.

През май 2011 г. България уведоми Комисията относно увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011—2016 г. Тази мярка следва да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения. Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

БДЖ извършва услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80 % от вътрешния товарен транспорт и 100 % от превоза на пътници.

В края на миналата година ЕК временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лв. (приблизително 128 млн. евро) за дружеството, тъй като неговото внезапно закриване би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена.

Комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт. До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка.

Помощите за оздравяване и преструктуриране силно нарушават конкуренцията, тъй като се предоставят на едно дружество в ущърб на останалите. Насоките на ЕС за оздравяване и преструктуриране от 2004 г. поставят условието планът за преструктуриране да възстановява дългосрочната жизнеспособност на дружеството въз основа на реалистични предположения.

Целта е да се избегнат многократните искания от дружеството за държавно подпомагане. Планът трябва да включва също така мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията. Такива мерки обикновено включват намаляване на капацитета и пазарния дял или занижаване на бариерите за навлизане на пазара. Накрая, получателят трябва да предостави значителен собствен принос към разходите за преструктуриране.

През юли комисията започна задълбочено разследване, за да провери дали мерките за преструктуриране в полза на гръцката държавна железопътна компания TRAINOSE са в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.

БДЖ: Не се притесняваме от проверката

Аз не се притеснявам, тъй като смятам, че ние извършваме реформите по възможно най-добрия начин. Така коментира проверката на ЕК председателят на директорския борд в БДЖ Владимир Владимиров. Той очаква разследването на комисията да приключи преди Коледа.

По думите му Брюксел иска доказателства, че приватизацията на БДЖ Товарни превози е удачна мярка

“Въпросът при тях е доколко е сигурно, че ние наистина сме убедени, че трябва да продадем "Товарни превози". От Брюксел искат да бъдат убедени в жизнеспособността на БДЖ. Това, което ние правим с тези 5 спешни мерки, директно кореспондира с това", каза Владимиров.

Предложените реформи включват съкращаване на 2000 души, закриване на 150 влака, увеличаване на цените на билетите и продажба на ненужни активи.

Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев разкритикува готвещите стачка синдикати, които твърдят, че се реже живо месо. "Имаме да режем толкова много още, за да стигнем до живо месо", каза Недев. Той посочи, че колкото по-малко хора в този процес има, толкова повече отговорност има и даде за пример това, че в момента 5 души отговарят за един процес, за когото би трябвало да отговаря само един.

Според директора на БДЖ това е направено нарочно и тенденциозно, за да няма никаква видимост и всеки да прави каквото си иска в предприятието. Недев каза, че железниците в момента са "цирей на българска икономика", а предприятието е превърнато в боклук. Той призна, че при освобождаването на хора обаче ще си тръгнат и ценни хора, но се надява след стабилизирането на БДЖ да ги мотивират да се върнат.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #3

    Аз си мисля, че това което се прави с БДЖ умишлено от разни ликвидатори и банкери трябва да завърши и ще завърши по единствено възможния начин - с ковчези за тях и цялата им рода до 10 коляно. Историята го доказва. Вземат пари от банките финансирали автобусните превози и сега ликвидация, ама това е елемент и на националната и на европейската сигурност и този път няма да ги спаси великата българска прокуратура която също по масонска и тамплиерска линия се финансира от банките.

  2. Анонимен
    #2

    Заповядайте в Блогът за железници - мнения на жп клиенти, анализи, коментари. www.rail.blog.bg

  3. Анонимен
    #1

    Заповядайте в Блогът за железници - мнения на жп клиенти, анализи, коментари. ввв.раил.блог.бг

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.