Брюксел ще налага глоби до 30 000 евро на автомобил при нов "Дизелгейт"

От утре влиза нов регламент, който позволява на ЕК да прави свои проверки в държавите от ЕС

Брюксел ще налага глоби до 30 000 евро на автомобил при нов "Дизелгейт"

ЕК ще може да извършва свои проверки във всички държави от ЕС върху новите автомобили, излизащи на пазара. Целта ще е да се тестват техническите параметри на возилата и най-вече да се следи да не се манипулират данните за изхвърляните вредни газове. Когато се установи, че производител нарушава изискванията, ЕК ще може да разпореди изтегляне от пазара и да налага рекордни санкции до 30 000 евро на автомобил. Това става ясно от нов регламент, който във вторник става задължителен за ЕС.

Сянката на "Дизелгейт"

На практика с мерките, които предприема Брюксел, се цели недопускане на общия пазар на нов скандал тип "Дизелгейт". В епицентъра му бе германският концерн "Фолксваген"(VW), който призна през 2015 г., че използва нелегален софтуер за манипулиране на тестовете при автомобилите с дизелови двигатели в САЩ, по отношение на вредните газове, които изхвърлят. Това коства на компанията над 34 млрд. долара. По-голямата част от разходите заради скандала с дизеловите емисии са изплатени в САЩ, където избухна "Дизелгейт".

В официалното съобщение на ЕК от понеделник по повод новия регламент директно се казва, че до рекордната глоба ще се стига в случаите, когато производителите нарушават законодателството, като, например, "използват измервателно-коригиращи устройства или представят фалшиви декларации".

"Този нов регламент е следствие от "Дизелгейт. Той обаче цели да се запълнят празнотите в европейското законодателство и да се гарантира на гражданите на ЕС по-чист въздух", коментира пред Mediapool Любомир Станиславов, изп.-директор на Аутомотив Клъстер България. От думите му стана ясно, че решението за регламента е още от 2016-а година, така че производителите вече са съобразили своето производство с него.

Регламентът е и в отговор на новия стандарт за тестване на новите возила в ЕС - т.нар. Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, който замени стария стандарт -  New European Driving Cycle. "На практика новият стандарт, който по същество е нов метод на тестване на возилата, показа, че колите използват повече гориво или електричество, от това което е установявал старият стандарт", каза още Станиславов.

Новият регламент налага изисквания и към националните органи за контрол в страните членки. Казва се, че те ще трябва да извършват определен минимален брой изпитвания на превозни средства годишно. "Този минимален брой изпитвания за всяка държава членка е едно на всеки 40 000 нови моторни превозни средства, регистрирани в тази държава членка през предходната година, но не по- малко от пет изпитвания". Друго изискване е поне 20 % от минималния брой изпитвания да са фокусирани върху емисиите, които отделят возилата.

За да има синхрон между националните контролни органи и проверките, извършвани от самата ЕК, ще се създаде Форум за обмен на информация за правоприлагането. Той ще включва представители, посочени от всяка държава членка, които представляват органите по одобряването и органите за надзор на пазара.

"Европейците с основание очакват да разполагат с най-чистите и безопасни автомобили. Това предполага най-строг контрол на автомобилите, които се предлагат на пазара и се движат по нашите пътища. Необходимо е също така ефективно правоприлагане и надзор на европейско равнище. Затова отсега нататък Комисията ще може да извършва проверки на автомобилите, да задейства изтегляния от пазара в целия ЕС и да налага глоби в размер до 30 000 EUR на автомобил, когато се нарушава законът. Тези реформи допълват нашата работа за по-чиста и по-безопасна мобилност, която в контекста на предизвикателствата, свързани с кризата, изисква още по-ориентирани към бъдещето инвестиции в инфраструктура и иновации", посочи Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар, цитиран от пресслужбата на ЕК.

"Черни кутии" от 2022 година

Новите политики на Брюксел предвиждат също така от 2022 г. европейските автомобили задължително да са оборудвани с технологии за предупреждаване за сънливост на шофьорите, с интелигентни системи за регулиране на скоростта и със записващо устройство в случай на злополука, наподобяващо "черните кутии" при самолетите.

С тези решения се цели новите технологии на пазара да помогнат за намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията по пътищата, 90 % от които се дължат на човешка грешка.

След три години леките автомобили и микробуси трябва да имат предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.

Заложени са изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.

Комисията очаква предложените мерки да помогнат за спасяването на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС — до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула.

Споделяне

Още от Бизнес