Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел ще разследва безопасно ли е трасето на "Струма" през дефилето

6 коментара
Сегашният път Е79 през дефилето

Европейската комисия ще започне разследване за това дали предпочетеният от правителството вариант за отсечката на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле отговаря на Директивата за пътната безопасност и дали останалите варианти не са били по-добри от гледна точка безопасност на инфраструктурата. От българското правителство ще се поиска допълнителна информация за всички алтернативи на избрания вариант, но проверка на място няма да има, тъй като ЕК няма подобни правомощия.

Това става ясно от писмо на изпълнителния заместник-председател на еврокомисията Франс Тимерманс и еврокомисаря за околна среда Виргиниюс Синкявичюс, изпратено в края на миналата седмица в отговор на жалбата на 588 жители на Кресна и искането им сегашният път Е79 през Кресненския пролом да остане като локален, а "Струма" изцяло да заобикаля дефилето.

Кореспонденцията бе разпространена от Коалиция "Да спасим Кресненски пролом" в четвъртък. В нея се дават уверения, че комисията продължава да се занимава сериозно с въпроса за магистралата през Кресненското дефиле и е "ангажирана да осигури пълното прилагане на законодателството на ЕС в областта на околната среда и транспорта".

В писмото се изброяват установените досега нарушения при планирането на участъка от магистралата през дефилето и се подчертава, "че проектът за автомагистрала "Струма" следва да се изпълнява в пълно съответствие с правото на ЕС, включително законите в областта на околната среда и пътната безопасност, независимо от източника на финансиране и от това дали в Комисията е подадено ново заявление или не".

"Проблемът с безопасността на участъка между Симитли и Кресна е сериозен, а нарасналият трафик представлява опасност и за хората, и за животните. Гражданите на Кресна настояват пред Европейската комисия час по-скоро да се построи единствената законна алтернатива, която решава всички тези проблеми – магистрала извън пролома. Изцяло източен вариант на магистралата или вариант с тунел осигуряват пътна безопасност и регионално шосе за жителите на град Кресна, като нямат унищожително въздействие върху уникалната природа на Кресненския пролом и най-ценните земеделски земи и лозя в околността", отбелязват от коалицията.

В писмото на Еврокомисията още веднъж се напомня, че проектът за строеж на Лот 3.2. от "Струма" през дефилето е оттеглен от българското правителство за финансиране от европейските фондове заради нарушения на Европейската директива за местообитанията.

В края на 2019 г., след критики на Брюксел по екооценката на този участък от трасето, апликационната форма за 267 млн. евро бе оттеглена от пътната агенция. Председателят ѝ и регионалният министър уверяват, че страната ни няма да загуби тези пари и те ще бъдат пренасочени към други пътни проекти, а заявлението за този лот вероятно ще бъде оставено за следващия програмен период.

Представителите на ЕК информират жителите на Кресна, че българското правителство в писмото за оттегляне на апликационната форма е изразило намерение да предприеме мерки за смекчаване по отношение на съществуващия път, за да се справи с настоящото въздействие върху защитените зони по "Натура 2000".

Предстои обаче да се види какво точно ще бъде предприето.

ЕК отбелязва още, че поетапното одобряване (по лотове) на големи инфраструктурни проекти е обичайна практика в целия ЕС и не се прилага само по отношение на големия проект за автомагистрала "Струма". При одобряването на заявленията за финансиране на лотове 3.1 и 3.3 от магистралата комисията е проверила спазването на законодателството на ЕС и се е уверила, че установените решения по никакъв начин не излагат на риск възможните алтернативи за лот 3.2, пише още в писмото на Тимерманс и Синкявичюс.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. alien04
    #6

    Самата държава в лицето на прислужническата АПИ провалиха обекта в желанието си да обслужат бойкоизбраните строители, които искат да построят едно платно, но на цената на две! Ако още през 2015 г, когато се отказаха от дългия тунел, бяха започнали реализацията на другото решение извън дефилето - изцяло източен обход, Европейската комисия със сигурност нямаше да откаже финансиране. Такова компромисно решение щеше хем да удовлетвори изискването на природозащитното законодателство за магистрала извън

  2. Мюнхен
    #5
    Отговор на коментар #1

    Какво общо имат "белгийските чиновници" с българските неуредици? Хората- не стига , че ни дават пари бадева- ами и излизат виновни за тукашните бъркотии. Една сериозна държава досега да е построила най-важната си магистрала- Струма, в случая.

  3. Мюнхен
    #4

    Докато се водят разправии, скоро магистрала няма да има, ще продължат да стават катастрофи по най-натоварения път в цяла България- по него минават, освен българи- но и румънци, вече и сърби, "македонци" и др . На практика българите масово почиват на Бяло и Егейско море, а не на Черно море .Магистралата отдавна трябваше да е готова, сега обещават чак за 2026г. ! 17 километра ще ги строят цели 7 години !

  4. dimitardi100
    #3

    Ако се мине на вариант с тунел ще има много повече губещи - милионите , които ще бъдат натикани като хлебарки в ненормална, 15 километрова лудост .

  5. Един препатил
    #2

    Не става само с джипка, трябва и акъл!

  6. Контрапункт
    #1

    Ойде "Струма", айде стройте поне "Хемус"! Там няма да ви се бутат 100 НПО-та и 1000 белгийски чиновници

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.