Заради силни подозрения за политическа корупция

БСК сигнализира за "странно" поскъпване на компенсаторките преди законова промяна

БСК сигнализира за "странно" поскъпване на компенсаторките преди законова промяна

Българската стопанска камара (БСК) предупреди в писмо, че съзира предварително изтичане на информация, което създава предпоставка за крупна пазарна злоупотреба. писмото е изпратено до председателя на НС, премиера, финансовия министър, БОРКОР, КФН и други институции.

От камарата изнасят "странни" факти, предхождащи предложението за промяна в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, внесено в парламентарната комисия по земеделието и храните (КЗХ).

Законопроектът предвижда държавната земя да може да се купува на търгове освен с поименни компенсационни бонове и с компенсаторни записи и жилищни компенсаторни записи, като се изисква 20% от цената на земята да се заплаща с парични средства, т.е. в брой, а не както бе досега само с непарични средства, каквито са всички бонове и записи.

Според БСК наблюдава се "необяснимо нарастване за един сравнително кратък срок, както на борсовите цените, така и на търгуваните обеми на компенсаторни инструменти. За по-малко от 3 месеца преди датата на внасяне на предложението в комисията по земеделие цените на компенсаторките са се повишили двойно, което автоматично ги превръща в най-атрактивните финансови инструменти в света, отбелязва камарата.

"Още по-обезпокоителен е фактът, че на подобни аномалии не реагират компетентните държавни и пазарни органи, вкл. Комисията за финансов надзор и БФБ - София АД. Това означава, че или липсва ефективен контрол по изпълнение на разпоредбите на ЗПЗФИ (Закона за пазарните злоупотреби с финансовите инструменти), или са налице корупция и търговия с влияние", отбелязват от камарата.

От организацията напомнят, че такива "лобистки" или корупционни случаи са се повтаряли неведнъж в миналото, когато заинтересовани лица са се облагодетелствали по два начина: от разлики в цените на финансовите инструменти преди и след промяната на нормативната уредба или от това, че разполагат с финансови инструменти, достатъчни за покупката на държавна собственост, т.е. намират се в привилегировано положение спрямо други потенциални купувачи.

От БСК дават няколко примера:

По време на правителството на Ренета Инджова през 1994 г. с подзаконов акт беше разрешено закупуването на хотел "Витоша“ (сега "Зографски – частно акционерно дружество“ АД) и с финансови инструменти. До момента на подаване на офертите никой от конкурентите не е разполагал с информацията, че брейди облигациите ще бъдат признати като платежно средство в приватизационни сделки. По това време брейди облигациите се търгуваха по 50 на сто от номинала, което позволи хотелът да бъде закупен за 31.3 млн. долара, за които ефективно са платени около 17 млн. долара.

По времето на правителството на Симеон Сакскобургготски, на 1 декември 2004 г. Агенцията за приватизация обяви, че приватизацията на 35% от капитала на БТК АД ще стане само срещу компенсаторни инструменти.

Правителството на ГЕРБ също не измени на тази порочна практика. На 17 Август 2012 г. със заповед на Министъра на земеделието и храните беше обявен търг за продажба на 154 хил. дка земя, на който може да се плаща само с компенсационни бонове.

БСК настоява всички отговорни институции да вземат мерки за ефективен контрол за ограничаване на борсовата търговия с вътрешна информация, както и за прилагане на предвидените от ЗПЗФИ санкции, за да се преустановят подобни порочни практики.

Споделяне
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?