БСП без социална база в София за кметските избори

БСП е загубила социалната си база в столицата и трябва бързо да търси новата си идентичност, за да спечели изборите. Това показват данните от социологическо изследване на агенция АССА-М, поръчано от столетницата.

Огромният проблем на БСП всъщност е в липсата на подкрепа от страна на средното поколение граждани - едва 3-4 % от 30-годишните в София имат леви убеждения, сред 40-годишните са 8-10%.

В София, за разлика от другите градове на страната, липсват драматични проблеми, ситуацията е сравнително спокойна, като всички проблеми остават на битово равнище, в семействата, и не прерастват на политическо, сочи изследването на левицата.

Фактическата бедност в София е 10-20% и всяка патетика или хленчене в лявото говорене за обедняването на хората, няма да помогне на БСП да спечели местния вот в столицата, смята Михаил Мирчев от АССА-М. Той посочи, че старата червена номенклатура или бившата средна класа, вече не проявявала политическа активност, за да не навреди на икономически активните си наследници. Второто поколение пък не било ориентирано политически към БСП и така левицата загубила социалната си база в София. Лозунг от рода на "да приобщим бившите" едва ли ще реши БСП-проблема, смята червеният социолог. Мирчев смята, че БСП трябва да търси "новите леви" в столицата, която става своебразна лаболатория за бъдещия парламентарен вот. София е лицето на България, случващото се с близо два милионния град ще повлияе на политическото статукво в страната, заяви социологът.

Сегашните ръководители на БСП са прекалено прагматични, вместо да издигнат и платонически, идейни мотиви, заяви Михаил Мирчев. По този начин те се доближавали до десните лидери, които пък били цинично прагматични.

Идеалният кмет

Идеалният кмет трябва да е честен, неподкупен, принципен и морален човек, сочи проучването. 41% от запитаните казват, че кандидатът не трябва да бъде двуличен, 55% казват да не е корумпиран. Следващата група черти, които трябва да притежава бъдещият кмет са - компетентност 21%, професионализъм 18%, да бъде добър организатор -14%. На трето място идват изискванията за образованост - 23%, активност - 20%, човечност - 21%, стабилност -14%, трудолюбие -14%, упоритост - 6%. На опашката като претенции на столичани към бъдещия кандидат за кмет на София са качества като добър оратор - 0,5%, далновиден - 2%, толерантен - 2%, дипломатичен - 2,7%, политически безпристрастен - 7%, да обича града - 5%, да е съвременен, не старомоден - 0,4%, да е млад човек - 0,9%. Едва 0,5% от софиянци смятат, че е задължително да е от София.

Тематични атаки срещу Софиянски

Софийската организация на БСП отчита като своя грешка, че през годините последователно и целенасочено не е водила кампания срещу кмета Стефан Софиянски. Сега обаче, за да може БСП да направи качествен скок и да приобщи максимално количество гласоподаватели, ще предприеме тематични атаки срещу Софиянски - например заради нерешеният проблем с кучета, заради липсата на жилищна политика на общината, заради престъпността, стигаща в града до 37 процента директно пострадали софиянци, заради паркингите или храните в детски заведения. БСП -София днес обвини общинските власти, че в детските заведения в три района "Младост", "Студентска" и "Изгрев" се купуват храни на цени на едро по-високи от цените на дребно в търговската мрежа.

Софиянски вече разколебавал "масовата зрителка"

Софиянски е очевиден медиен продукт, който е наложен така, че хората дори и да имат проблем, не го свързват с кмета, а с другите власти. Това дава възможност на Софиянски да се измъкне от отговорност и това той ще прави в следващите месеци, смятат в БСП. Иначе почти предизвестена била победата на Софиянски, но пробивът в статуквото можел да се случи чрез активни партийни акции от страна на БСП или на СДС.

Социологът Михаил Мирчев каза, че все по - видимо на лицето на Софиянски се изписвала неговата вътрешна криза, която подсъзнателно започнала да влияе на "масовата зрителка". Ето защо според Мирчев, кандидатът на БСП за кмет на София трябва да бъде "свежарка", да излъчва чистота, жизненост и "нежна мъжественост". Конкурентите на Софиянски ще играят на "неговия" терен - трябва да владеят медиите, да са идентифицират с понятието "професионалист или администратор" и да са опитни в политическите "игрички", каза социологът. "Допълнено, подобрено второ издание на Софиянски" - така накратко Мирчев определи профила на успешния съперник на столичния кмет. Софиянски имал проблеми с мекушавостта си и с екипа си, който бил разделен на групички. Освен това, 41% от анкетираните софиянци го подозират за корупция.

"Няма да търсим подобрено издание на Софиянски", разграничи се от думите на Мирчев лидерът на БСП -София и зам.-председател на партията Румен Овчаров. "Ще търсим човек-провокация на Софиянски", допълни го Илияна Йотова, член на ВС на БСП.

Всеки софиянец може да номинира пред БСП кандидат за кмет на София чрез Интернет, обещаха от столичната организация. Предложеното име ще бъде обмислено от съответния районен съвет на БСП, но Изпълнителното бюро на Градската организация ще има последната дума по отсяването на предложенията. До 50% ще има приемственост в листата на БСП за общински съветници, като щял се търси баланс между двата пола. Левите искат да подновят редиците си и за това са си поставили за задача минимум 30% от имената да бъдат на хора до 40 години. В момента няма нито един съветник от БСП под 40 години, а общо левите са 14 в Столичния съвет.

Още от България