БСП дава София на прокурор, ако доплати още 5 млн. лв. на "МТК Гроуп" за крайградски линии

Възможно е доплащането да бъде намалено до 1.8 млн. лв.

БСП дава София на прокурор, ако доплати още 5 млн. лв. на "МТК Гроуп" за крайградски линии

Скандалът с новата порция от 5 млн. лв., която Столична община се готви да изсипе на частния превозвач МТК Гроуп" стигна до парламента. Депутати от БСП предупредиха, че, ако Столичният общински съвет одобри това доплащане ще сезира прокуратурата. "МТК гроуп" обслужва две крайградски линии и поиска бонус средствата, позовавайки се на клауза с договора, която позволява да се актуализира цената на предоставяната от нея услуга, съгласно натрупаната инфлация или промяна в цената на горивата. Междувременно в хода на разглеждане на различни комисии в СОС в сряда стана ясно, че доплащането може да се намали с над 3 млн. лв. -  от 5 млн. лв. на 1.8 млн. лв.

"Какво е правила Столична община през последните години и защо не са актуализирани цените съгласно договора, защото цените не са вървели само нагоре, но са вървели и надолу", аргументира се Румен Гечев от левицата.

Любопитен факт е, че след реакцията на БСП общинските съветници от партията се изтеглиха от вносителите на доклада и останаха само представителите на управляващото мнозинство.

Както Mediapool писа в договора е заложено, че цената на услугата може да се актуализира при инфлация или дефлация от над 5 на сто, а също и при промяна на цената на горивата с повече от 20%. Частната транспортна фирма смята, че такива събития са регистрирани и дори е готова да си търси правата в съда. В резултат на това комисия от Столичния общински съвет е провела разговори с дружеството и е постигнат "компромис" да се плати само главницата по тази индексация, без лихвите, която била 4.95 млн. лв.

Гечев припомни случаи, в които се е налагала подобна актуализация на договори. Примерът бе с фирма "Каратес", когато е ставало дума за 13,2 млн. лв. – 10 млн. лв. по договора и 3 млн. лв. претенции на фирмата за плащане на Столична община.

Доплащането може да се намали от 5 млн. лв. на 1.8 млн. лв.

В хода на разглеждане на доклада в сряда от различни комисии в СОС стана ясно, че доплащането може да се намали от 5 млн. лв. на 1.8 млн. лв.

"За два дни дебати вероятно ще спестим 3 милиона на общината. Цели 8 месеца работната група е приемала, че цената на километър пробег, който плащаме на "МТК гроуп" трябва да се индексира с движенията на цената на природния газ. В договора обаче пише, че трябва да се ползва синята крива - цената на горивото според НСИ. Осем месеца нито един съветник от работната група не се е сетил да се обади на НСИ. Днес го направих и получих отговор по мейла след... 34 минути. От него става ясно, че цената на метана расте много по-бавно от тази на газа. Което е логично. Знаете, че когато петрола скочи двойно, бензина расте със стотинки. Същото е и тук. Благодарение на моите и на други съветници аргументи, днес и утре ще гласуваме решение да платим допълнително 1.8 млн лева вместо 4.9 милиона", посочи общинският съветник Владислав Панев във фейсбук, който е и съпредседател на "Зелено движение". Т..е. договорът ще се индексира само с натрупаната инфлация.

"Тепърва ще се водят дела за останалите, но съм убеден, че ако адвокатите си гледат съвестно работата, общината ще плати с пъти по-малко от очакваното", написа още Панев.

Икономическа комисия на СОС прие предложение на Георги Георгиев утре СОС да разгледа доплащане от 1.8 млн. лв. Крайното решение ще е на Общинския съвет в четвъртък.

"С трите милиона, които от ГЕРБ с лека ръка щяха да дадат на МТК, могат да се направят много подобрения в нашия град - нови улици, междублокови пространства, нови линии на градския транспорт, нови зелени площи... Тепърва предстоят сериозни съдебни битки между Столична община и МТК, но ние ще продължим да следим в детайли, за да не се допусне отново умишлено ощетяване на обществения интерес", коментира Борис Бонев, общински съветник от "Спаси София".

Договорът е от 2016 г., плаща се по 3 лева на километър

От доклада става ясно, че договорът с "МТК Гроуп" е за 8 години и е подписан на 2 декември 2016 г. Уточнено е, че за услугата ще се плаща по 3 лева/км на превозвача с годишен пробег 5 579 000 км. За да установи индексацията, комисията е разгледала решения на КЕВР през годините за повишаване на цените на природния газ, който се ползва от автобусите на частния превозвач. Изследвани са данни и НСИ за инфлацията, регистрирана в периода на действие на договора.

Собственици на "МТК гроуп" са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест" АД, а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев, който според медийни публикации е първи братовчед на покойните основатели на застрахователната компания ВИС-2, братята Георги и Васил Илиеви.

Преди около година Демократична България поиска от Агенцията за държавна финансова инспекция да разследва сделката на общината с "МТК Груп". Мотивът бе, че липсва подробна разбивка как е формирана цената от 3 лв./км, освен това липсва и информация как е определен годишният пробег. От отговор по ЗДОИ стана ясно, че Столична община не е направила свои собствени изчисления. Според изчисленията, направени от Демократична България София плаща близо 50 стотинки повече на км. За 8 години, какъвто е срокът на договора, това би довело до поне 22 млн. лв. надплащане за концесионера.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?