БСП е патерицата на Бойко Борисов в общинския съвет

БСП е патерицата на Бойко Борисов в общинския съвет

Как според вас трябва да се яви ДСБ на кметските избори в София – самостоятелно или в коалиция с друга партия? Вашите партньори от евровота Демократическата партия вече издигнаха кандидатурата на Тити Папазов.

ДСБ извървя пътя, който трябваше да се извърви към тези избори. Първоначално започнахме преговори за обща кандидатура и общи листи със СДС, както беше заявено от лидерите на двете формации. След прекратяването на преговорите от страна на СДС и тяхното двусмислено поведение, председателският съвет на ДСБ – София взе решение за самостоятелно явяване. Ще издигнем самостоятелни кандидатури и за районни кметове. Това е и най-правилно, защото ще се явим на изборите със собствена програма и ще покажем политическо поведение, което е продължение на досегашното ни поведение в Столичния общински съвет (СОС). По-трудно ще ни бъде, ако трябва да се съобразяваме с конюнктурните решения на няколко партийни централи.

Колкото до издигането на Тити Папазов, смятам, че това е твърде ексцентрична кандидатура, за да бъде предложена на членовете и симпатизантите на ДСБ.

Вярвате ли, че ДСБ има някакъв шанс на тези избори?

Шанс се дава на всеки - и на партия и на кандидат. По-скоро бих казал няколко неща за успеха ни на тези избори – той ще е налице при постигане на балотаж и при структуриране на силна политическа група в СОС – и като брой, и като личности. Мисля, че имаме ресурс за това. Още повече комбинациите, в които влиза СДС, ни дават шанс при самостоятелно явяване да разчитаме на гласа на техните членове и симпатизанти, както и на други десни избиратели.

Има ли такива индикации?

На ниво електорат и симпатизанти, те са много явни. Много от тях не приемат лъкатушенето на националното ръководство на СДС и съответно на градската им организация. Така че ДСБ ще има реален шанс да представи една истинска дясна алтернатива за управлението на София и като личности, и като програма.

Съществува ли вариант Бойко Борисов да бъде победен на тези избори?

Измамно е впечатлението, че той е единственият избираем кандидат. Това е вярно по няколко причини. На първо място, досега е издигната само неговата кандидатура и затова все още не се преценяват шансовете на други кандидати. На второ място, той няма да може да постигне резултата, който постигна на частичните избори. Тогава имаше големи очаквания за “генералната промяна” в управлението на София - хората чуха големите му заявления за това, а той запази почти цялата администрация на Стефан Софиянски и не позволи промяна в начина на управление на града.

Например - Борисов обеща коренна промяна в начина на управление на общинските фирми, но там нищо не случи; обеща да реши проблема с отпадъците на София – същото; обеща промяна в управлението на зелената система – никаква промяна.

По отношение на един от най-силните му анонси, че ще удвои и утрои приходите от реклама в града, нещата останаха непроменени. Дори се стигна до опита му преди месец рекламата да се даде на концесия при много неясни условия на много ниска цена, при пълна неподготвеност на общинските съветници за подобно решение. Добре, че това предложение срещна силната ни съпротива. Списъкът с неговите неизпълнени обещания е много дълъг. И третата причина е, че той не предлага никаква визия за развитието на града, а хората това искат да чуят.

Често в своите публични изяви г-н Борисов заявява, че вие гласувате с БСП. Така ли е?

Той използва всеки повод, за да внушава на софиянци подобно нещо, което е невярно. Причината е, че ние сме единствената отчетлива опозиция в СОС. Това, че БСП от време на време искат да се правят на опозиция и гласуват заедно с нас, не означава, че по всеки въпрос гласуваме по еднакъв начин. Ние по принцип сме в различни политически позиции в СОС. Не сме допуснати в ръководството на СОС - БСП имат заместник-председател на СОС; ние не подкрепяме партийно-квотния принцип на управление на общинските фирми и нямаме представители в тях – БСП са там; не гласуваме и не предлагане замени на общинско имущество – те не само внасят такива предложения, но и много често недостигащите гласове до 31, за да се извърши дадена скандална замяна, се дават от тяхната група.

БСП има решаващо влияние върху процесите на приватизация в София и имат участие в Надзорния съвет на столичната агенция за приватизация – ние не. Освен това председателят на групата на БСП (б.р. Божидар Димитров) работеше в предизборния щаб на Бойко Борисов. Така че кметът е получавал много голяма подкрепа за своята политика от БСП, а не от ДСБ. Когато, обаче сме гласували еднакво, като опозиция (например против годишния бюджет на общината) това е обосновавано с диаметрално противоположни аргументи. Да се твърди, че ние гласуваме заедно с БСП и сме едва ли не едни и същи, е несъстоятелно. Социалистическата партия (по-точно част от нея) е патерицата на Бойко Борисов и на икономическото мнозинство в СОС.

Защо ви се вменява тогава?

Това е удобно за Бойко Борисов. Така той се представя за част от дясното мнозинство в СОС и залепяйки ни за БСП, се опитва да ни предаде негативен образ. Това е и част от неговата дългогодишна програма по изпиране на собствената биография. Емблематичен е примерът, когато Борисов ни обвини в общо гласуване с БСП, когато не позволихме от общинския бюджет да бъдат отделени 7 милиона лева директно за повишение на заплатите в градския транспорт в условията на стачка и натиск върху СОС. Тогава ние категорично се противопоставихме на този опит – общински пари да бъдат давани за заплати в едно търговско дружество.   

По време на кампанията преди победата на Борисов в София, кандидатът на БСП Татяна Дончева твърдеше, че той ще е представител на статуквото в София. Тази прогноза сбъдна ли се?

За промяна на статуквото може да се говори само, ако се получи промяна на политиката, правилата и на резултатите. Няма промяна в начина на управление на търговските дружества, освен в “Топлофикация - София”, където случаят беше твърде скандален, за да не се случи нещо. Фирмите продължават да дават много ниска печалба. Продължават замените на имоти. В последната година се видя и нова система за внасяне предложенията за замени пред СОС. Това ставаше предимно през някои районни кметове, които в момента определено гравитират към ГЕРБ и очакват да бъдат номинирани за нов мандат. Това просто не би било възможно да става без знанието на Бойко Борисов. Продължаването на лошата практика за неизгодни замени на общински имоти ставаше с неговото мълчаливо съгласие.

Коя група в СОС чии интереси защитава, г-н Лилков?

Не бих могъл да говоря за определени интереси на определени личности. По- скоро може да се говори за интереса на едно икономическо лоби в СОС, което е пъстроцветно и което, както казах, винаги се опира на БСП, когато не достигат гласове, за да бъде направена някои неизгодна за общината икономическа сделка. В този СОС дясното мнозинство много отдавна се разпадна, десен модел на управление няма и в последните две години той е заменен изцяло с управление на икономическото мнозинство от общински съветници, което играе и в собствена угода, и в угода на различни икономически субекти.

Възможно ли е СОС да прокарва неизгодни сделки без знанието на кмета?

Не е възможно. Ако той види подобна ситуация, има правото да реагира – да връща решения, да се противопоставя публично. В последните няколко месеца, той нито веднъж не се е изказал публично срещу замените на общински имоти, нито пък е представил някаква нова жилищна политика, която да замени тази порочна практика за замяна на имоти срещу некачествени жилища, които да се раздават след това само на социално слаби хора.

По време на срещата си с лидера на СДС Пламен Юруков, Бойко Борисов заяви, че смята през следващия си мандат да предложи ясни критерии за управлението на общинските дружества – конкурси за назначения на хората в бордовете, мениджърски подход и т.н.н. Това защо не се прави сега?

Наредбата, която ДСБ внесе преди две години в СОС и бе приета в края на миналата година, даде пълните възможности на Бойко Борисов да въведе ако иска въпросния мениджърски подход. Веднага след влизането ѝ в сила обаче, наредбата срещна много силни противници в лицето на “Демократи за София”, БСП и “Гергьовден”, които наложиха в последните 4 месеца тя да започне да се преработва, за да стане по техните думи “по -приложима”, но от гледна точка на техните интереси. В момента няма никакъв резултат от преработването. Самата наредба не се променя и не се прилага. Тя предвижда нов механизъм за изчисляване на заплатите в общинските дружества, намаляване на бордовете до трима души, конкурси при назначаване на директори, определяне за всяка фирма от страна на СОС на бизнес цели и задачи. Нищо обаче не последва от страна на кмета. Тогава какъв е смисълът да говори за нов подход при управлението на общинските фирми, когато той имаше инструмента и не го използва.

В кои области корупционните практики са най-чести?

Управлението и разпореждането с общинската собственост. Това включва продажбите, стопанисването, замените, а тук може да се посочи и мениджмънта на рекламата. Досега позицията на кмета по тези въпроси или не сме я чували или тя е била само декларативна.

Какво трябва да се направи през следващите четири години в София?

Да се заложат основите на дългосрочната визия за развитието на града. Такава не е била предлагана в последните години. На първо място трябва да се осмисли от всички и общинари и граждани, че градът ни и всички негови системи, са в тежка криза - и управлението на отпадъците, и транспорта, и жилищния сектор, и ВиК системата, и т.нар. открити водни течения (б.ред. реките), които поради некоригираните си корита са неуправляеми при всеки дъжд.

Разбира се, градът е в най-тежка криза в последните години и поради силния натиск на население от провинцията. Овладяването на кризата не може да стане с безсистемни хаотични действия на администрацията при липсата на план и програми.

Трябва да се осъзнае и новата роля на столицата, която от 1 януари е с претенцията от национален център да се превърне постепенно в европейска столица. В този контекст градът трябва да получи европейска визия за развитие. София трябва да получи нови пространствени възможности за развитие; общината трябва да създаде нови организационни форми на живота, казано най-общо; да се освободи от някои ненужни на съвременния град функции и да се натовари с нови, като прехвърли част от функциите си в т. нар. зона на активно влияние, в съседните общини и така да “дръпне” и тяхното развитие напред. По конкретно – ако към момента София е национален културен център, тя трябва да се превърне в европейски културен център, ако е била национален образователен и научен център, тя трябва да се превърне в европейски такъв, същото се отнася и за търговията, банковото дело, спорта и т.н., разбира се по европейски критерии.

За да се случи това, трябва да се създаде ясна перспектива за развитие за следващите 15-20 години. Основата е общият устройствен план (с всичките му недостатъци, които трябва да се коригират), но задължително трябва да се приеме и общински план за развитие и съответни програми, които да подсигурят неговото изпълнение. Това, което не достига на сегашния кмет и на общинския съвет е визия за града.   

Още по темата
Още от България