БСП и Бареков харчат най-много за реклама в медиите

БСП и Бареков харчат най-много за реклама в медиите

БСП и партията на Николай Бареков "България без цензура" водят много убедително в класацията за похарчени средства за предизборна реклама. Това показва проучване на Института за развитие на публичната среда, публикувано в сряда в сайта "Отворен парламент".

 

Изборният кодекс създаде изискване към медиите да обявяват оферти за отразяване и публикуване на предизборна информация, както и да публикуват самите договори. От публикуваните до момента договори се разбира, че тези две партии водят с огромна преднина пред третите в лицето на дясната коалиция Реформаторски блок.

 

От достъпните източници се разбира, че до 13 май Коалиция за България (БСП) е сключила договори за реклама на обща стойност 613 368 лв., а формацията на Бареков - за 603 626 лв. Реформаторският блок е трети със 197 767 лева, четвърти са "Атака" със 163 017 лева, а петицата се допълва с ДПС – 147 759 лева. Прави впечатление, че ГЕРБ е похарчила само 43 120 лева, което я поставя на последно място сред парламентарно представените партии.

 

От Института за развитие на публичната среда обаче правят важно уточнение – данните са посочени, без да се имат предвид всички медии, които публикуват политическа реклама и без плащанията към Google за използване на системата им за поставяне на банери.

 

Причината за непълнотата на данните е, че само 13 от включените в мониторинга 27 медии (електронни, печатни и сайтове) изпълняват стриктно задълженията си по Изборния кодекс. Неправителствената организация посочва, че предстои списъкът от медии да бъде разширен.

 

Според Изборния кодекс медиите трябва да публикуват оферти за отразяване 40 дни преди изборния ден. Данни за сключените договори между медии и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

 

Проучването показва, че телевизиите най-добре отличават платените материали от останалото си съдържание. Всички, включени в проучването телевизии, са публикували и договорите си за предизборна реклама. Това са БНТ, Нова телевизия, бТВ, ТВ7 и Нюз 7. От радиостанциите присъстват само БНТ и "Дарик", като и двете изпълняват закона.

 

 

Във вестниците и сайтовете практиката е различна. В тях често няма обозначения за предизборната реклама, на страниците на вестниците и сайтовете присъства само маркер "Избори 2014", но не е ясно обозначено, че това са платени материали. Практика е да се смесват на едни и същи страници платените публикации и останалото съдържание.

 

От вестниците "Стандарт" и "Сега" изпълняват стриктно условията да се публикуват тарифите за предизборната реклама и самите договори. Седем вестника не са публикували договорите си с партиите и коалициите ("Труд", "24 часа", "Монитор", "Телеграф", "Струма", "Марица" и "Дума").

 

"При тази практика, която по нищо не се различава от предишни избори, трудно може се направи разграничение между редакционно и платено съдържание - особено в пресата и онлайн изданията", е изводът в проучването.

 

От сайтовете изрядни са dir.bg, offnews.bg и vesti.bg. Останалите седем (bnews.bg на Николай Бареков, "Дневник", "Капитал", "Пик", "Фокус" и "Гласове") не са публикували договорите си за реклама. В БГНЕС няма отделни тарифи за предизборна реклама.

 

В регистъра на Сметната палата само три формации са посочили парични дарения - България без цезура, АБВ и Реформаторски блок.

Още от Евроизбори 2014