БСП и ГЕРБ в спор за концесията на летище София

Георги Свиленски

Вторият опит за отдаване на концесия на летище "София" доведе до критики от страна на БСП. Социалистите отново се обявиха срещу концесията на аеропорта и поискаха спиране на процедурата. Позицията на БСП продължава да е, че летището трябва да остане държавно и да не се дава за опериране на частна компания.

Правителството обаче иска да даде летището на концесия, за да може с авансовото плащане на концесионната такса да покрие дълговете на "Български държавни железници" (БДЖ) и да купи нов подвижен състав.

Няма проблем с процедурата и стриктно се спазва Закона за концесиите, каза министърът на транспорта Ивайло Московски в парламента. Той посочи, че условията по процедурата ще станат ясни след като бъдат публикувани в Официалния вестник на ЕС, за да има равнопоставеност на всички кандидати. Отдаването на летището на концесия не означава, че има смяна на собствеността и аеропорта остава държавен, допълни Московски.

БСП: Решението е взето на тъмно

"Вчера, на тъмно заседание, на закрито заседание, като извънредна точка, Министерският съвет е одобрил предложението на министъра на транспорта за стартиране на процедурата за концесия. Никой от българския парламент, нито един български гражданин не знае какви са параметрите и условията", каза заместник-председателят на парламентарната група на "БСП за България" Георги Свиленски.

"Няма как това решение да бъде взето без знанието на българския парламент, без да е наясно на какви цени, при какви условия, за колко години, срещу какви такси", смята той.

БСП иска спиране на процедурата за концесията на "Летище София", каза Свиленски и припомни, че позицията на парламентарната група на социалистите по този въпрос е била последователна през всичките години.

Свиленски се аргументира с факта, че летището е обект от националната сигурност и като такъв не следва да бъде отдавано на концесия по начин, който от БСП определят като "тъмен и непрозрачен".

Парламентарната група на "БСП за България" ще внесе две искания – за незабавно предоставяне на всички условия на концесията и проект на решение за спиране на решението на Министерския съвет за концесията на летище "София", каза Свиленски.

Той припомни, че тази концесия е била обвързана със състоянието на БДЖ. Отбеляза, че в сряда е изтекъл срокът, в който БДЖ е трябвало да се разплати с облигационерите.

От днес централата на държавния превозвач може да бъде продадена и изпълнителният директор на БДЖ да работи отвън на тротоара, коментира Свиленски. По думите му 1200 вагона са запорирани и във всеки момент могат да бъдат продадени.

Московски: Стриктно спазваме закона

В отговор министърът на транспорта и съобщенията Ивайло Московски увери, че няма проблем с процедурата за летището и стриктно се спазва Законът за концесиите. Консултанти по проекта са Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, допълни той.

Документацията за концесията е около 2000 страници и ще бъде публикувана в Официалния вестник на ЕС, за да има равен достъп на всички потенциални участници, каза Московски.

По думите му, в БСП ще получат документите за летището, защото имат "пълното право" да се запознаят с тях.

Московски коментира, че концесията в никакъв случай не означава смяна на собствеността и  тя си остава публична държавна, както и при летищата във Варна и Бургас, които бяха концесионирани при управлението на тройната коалиция през 2006 г.

"Концесията е нормален икономически инструмент, който може да привлече допълнително инвестиции и да гарантира професионално управление на летищната инфраструктура. Това е единственото, което целим и искаме да направим с развитието на летище "София", посочи  Московски.

Той отрече на летището да има масови уволнения, както твърдят от БСП. Напротив, в последните няколко месеца са били назначени около стотина нови служители, каза Московски.

Относно БДЖ, транспортният министър каза, че водят преговори с кредиторите от повече от седмица с цел намаляване на наказателните лихви.

Той добави, че има и уговорка с финансовия министър за безлихвен заем от държавния бюджет. "Така че няма да има нито продажба на активи - нито на вагони, нито на сградата на БДЖ.", каза Московски.

Отпускането на спасителната бюджетна инжекция от 20 млн. лв. бе отложена от правителството на ГЕРБ, тъй като финансовият министър Владислав Горанов поиска цялостно решение на проблемите на железницата, а не уреждането им на парче.

Още по темата
Още от Бизнес