БСП иска ЕК и ОЛАФ да проверят магистралите

Елена Йончева, сн. БГНЕС

БСП организира петиция до Европейската комисия и ОЛАФ с искане за проверка на качеството на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория. "Фактът, че има толкова голям отпор за независима проверка, говори за страх от констатиране на нередности", заяви в петък говорителят на парламентарната група на социалистите Елена Йончева в декларация от парламентарната трибуна.

Независимата експертиза трябва да обхване участъците от автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица", изградени през последните 5 години със средства на Европейския съюз. 

Йончева припомни, че са внесли в Агенция "Пътна инфраструктура" искане за независима експертиза на пътната настилка на магистралите, но все още няма отговор. "Ако не искат чуят нашия глас, надяваме се гласът на суверена, гласът на българския народ да бъде чут", каза Йончева и призова хората да подпишат петицията без страх.

Тя припомни трагичната катастрофа край Своге, отнела живота на 20 човека, след която регионалното министерство заяви, че при строежа на пътя са вложени недопустими материали. Изпълнителят на пътния участък – фирма "Трейс", обаче отрича това. Прокуратурата разследва случая, но резултати все още не са обявени и единственият обвиняем за катастрофата е шофьорът на автобуса.

Случаят "Своге" показва, че при изграждането на пътища се слагат материали, които не отговарят на задължителните изисквания и са по-евтини, а това е предпоставка за пътни произшествия, каза Йончева. Магистрали, първокласни и второкласни пътища започват да се ремонтират често веднага след като се изградят, продължи Йончева. По думите ѝ последният пример е с автомагистрала "Марица", която е официално открита в края на октомври 2015 г. и само пет месеца по-късно ремонтирана заради пропадане на около 200-метров участък.

През ноември 2018 г. същият участък, между Димитровград и село Оризово, отново е компрометиран.

В българското общество съществува и убеждението, че изграждането на големи инфраструктурни проекти - строителството на пътища, е основен инструмент, който генерира корупция. Съществува съмнението, че значителен процент от стойността на обществените поръчки за изграждането за магистрали и пътищата, вместо за изграждането им, се връща към властта, каза още Йончева.

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?