БСП иска независима проверка на магистралите от Живков до Борисов

Работата по сигнала им е възложена на Дончо Атанасов, бивш шеф на пътната агенция и настоящ член на директорския борд

БСП иска независима проверка на магистралите от Живков до Борисов

БСП внесе искане в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за независима техническа експертиза за магистрали и първокласни пътища, строени в периода от Тодор Живков до Бойко Борисов.

Левицата е готова сама да плати изследванията на европейска лицензирана лаборатория, за да не тежи на бюджета. Целта е да се види дали магистралите и пътищата са построени качествено.

"Искаме да получим отговор краде ли се от българските магистрали", каза Елена Йончева, говорител на парламентарната група на БСП.

Състоянието на пътищата е видимо за всеки и без да се прави експертиза, а в обществото съществува убеждението, че голям процент от сумите по обществените поръчки се връщат към властта, допълни тя. "Това е малка, но реална стъпка срещу системата, която убива", заяви Йончева.

В отговор от АПИ съобщиха, че шефът на пътната агенция Светослав Гласов е възложил със заповед на Дончо Атанасов да предприеме всички необходими действия, свързани с внесеното от депутати от БСП искане. На Атанасов, който е член на Управителния съвет на АПИ, а в средата на 90-те години беше депутат от БСП, е възложена цялостната организация и координация на работата по сигнала.

"Няма да създаваме пречки. Нямаме никакви притеснения. Минали сме всякакви проверки – вътрешни, национални, европейски", каза Дончо Атанасов пред Mediapool. Той е избран да ръководи работата по сигнала на левицата, защото има дългогодишен опит в пътната агенция, а от 2008 г. е на ръководни позиции.

Искането на БСП за независима експертиза идва след проточилия се одит на пътищата, предприет от АПИ след тежката катастрофа край Своге, която отне живота на 20 души. Към момента няма яснота какво е установил този одит.

През годините строителството на магистралите е проверявано от експерти на Европейската комисия, заради сигнали, както и от правителството на Пламен Орешарски. Тогавашният регионален министър Десислава Терзиева първоначално обяви, че прехвалените евтини магистрали на Борисов всъщност са се оказали скъпи, а над 80% от ремонтираните пътища по оперативна програма "Регионално развитие" са с дефекти. "Претопляне на старата манджа" и "ПР-акция", каза в отговор тогава предишният регионален министър Лиляна Павлова.

Кои пътища иска да се проверяват БСП

"Искаме да бъде направена независима техническа експертиза на автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица", както и на първокласен път I-1 - Видин - Кулата и второкласен път II-18 - Околовръстен път на София", каза Елена Йончева пред журналисти, след като внесе искането в пътната агенция.

Общо 16 пътни участъка са посочили за проверка от БСП. Няколко са местата на магистрала "Тракия". Участъците са строени по различно време – от Тодор Живков, през Жан Виденов, Иван Костов и Сергей Станишев до Бойко Борисов. На някои от тях са изтекли не само гаранционните, но и експлотационните срокове. На други е правен ремонт през последните години, разказаха пътни специалисти пред Mediapool.

Гаранционният срок на пътен участък от магистралата е 5 години, а експлотационният – 10 години. След това трябва да им бъде направен ремонт, но това обикновено не става, поради хроничен недостиг на средства. Пътната агенция не спира да се оплаква, че парите не стигат. Годишният бюджет на АПИ обикновено е около 300 млн. лв. през последните години, но от 2010 г. насам агенцията винаги е получавала допълнително средства от бюджета. Така заедно с европейските пари и заеми средно годишно за пътища са отивали около 1 млрд. лева. Това показват данните в изданието на Камарата на строителите "Пътищата на България".

Как ще се изследва пътят

Елена Йончева обясни, че изследването на пътища ще се състои във взимане на вертикални ядки от пътната настилка. Те ще покажат не само дебелината на пластовете, но и техния състав.

"Така ще бъде сравнен даденият участък с първоначалните планове", обясни Йончева.

Тя обясни, че след като АПИ разреши взимането на такива проби, левицата ще събере средства, за да бъде извършена експертизата, и няма да ангажира бюджета на държавата по никакъв начин.

"Всеки българин е заинтересован истината да излезе наяве, затова такава експертиза трябва да бъде направена", каза Йончева.

За да се вземе вертикална ядка от пътната настилка, е необходимо да се спази определена законова процедура. Това означава изготвянето на проект за временна организация на движението на съответното място. Той се одобрява и съгласува между АПИ и МВР. Временната организация на пътя също струва средства, които се измерват в хиляди – от десетки до стотици в зависимост от обекта, обясниха процедурата от АПИ пред Mediapool.

Без спазването на законовите изисквания има риск от пътно-транспортно произшествие. Един от емблематичните случаи е изкоп в Септември, направен по разпореждане на прокуратурата, без да се спазят законовите изисквания. 


Кой ще прави изследването

Левицата настоява експертизата да бъде направена в независима европейска лицензирана лаборатория, за да се осигури реален и безпристрастен резултат.


Исканата от БСП експертиза по никакъв начин не дискредитира българските строители, а е единственият начин те да бъдат защитени, каза Йончева.

Тя покани медиите да проследят целия експертен процес и призова правителството да подкрепи тази независима експертиза.

"Вярваме, че това е единственият начин да изчистим името на България. Ако няма от какво да се притесняват, би трябвало да ни подкрепят в искането за такава независима техническа експертиза", каза още Йончева.

От съобщението на АПИ не става ясно дали са съгласни да бъде направена експертиза на пътищата по начина, по който си го представя БСП. Дончо Атанасов обясни, че първо ще се срещне с депутатите от БСП, за да им обясни какви са законовите процедури.

Атанасов трябва "да предприеме всички необходими действия", свързани с искането на БСП за извършване на полеви изпитвания на настилката на участъци от републиканските пътища, е посочено в съобщението на АПИ.

Аргументът за избора му е, че Атанасов е участвал в изграждането и поддържането на републиканските пътища през различни години. В периода 2008 - 2009 г. Атанасов е директор на дирекция "Оперативен контрол и управление на риска", от ноември 2013 г. е член на Управителния съвет на АПИ, а от декември 2016 г. до 26 юни 2018 г. е председател на Управителния съвет на АПИ.

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?