БСП обвини Борисов, че предал превозвачите и иска изслушването му в НС

Над 3000 български камиона ще отпаднат от ивропазара заради пакета "Мобилност", изчисли Московски

80% от превозвачите смятат, че ще фалират заради новите изисквания, сн. БГНЕС

БСП обвини премиера Бойко Борисов, че е предал интересите на българските превозвачи и поиска изслушването му в парламента в сряда по темата. В отговор ГЕРБ обяви, че БСП прави последен опит да хвърли сянка върху изключително успешното българско европредседателство.

Новият сблъсък между двете най-големи парламентарни партии се разиграва в навечерието на срещата на върха ЕС – Западни Балкани на 16 и 17 май в София и готвените протести от страна на превозвачите в цялата страна. Те заплашиха да блокират столицата в петък в опит да убедят евролидерите да не приемат промените в пакета "Мобилност", с които се въвеждат нови изисквания за почивката и заплащането на шофьорите в ЕС.

В опит да защити правителството Министерството на транспорта излезе със съобщение за последователната политика в защита на интересите на българските превозвачи.

БСП: Българските превозвачи са предадени

Заместник-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски на нарочна пресконференция заяви, че българските превозвачи са били предадени през изминалата една година от българското правителство. Причината – кабинетът на Бойко Борисов е подкрепил пред Европейския парламент промените в пакета "Мобилност".

Свиленски показа решение на Министерския съвет от края на 2017 г., с което се възлага на транспортния министър Ивайло Московски да изрази подкрепа за промените, докато другите членки са се противопоставили на пакета на френския президент Еманюел Макрон.

"Тук, в България, си говорим едно, на срещата с Макрон в "Евксиноград" се говори едно, но там, където трябва да бъдат защитавани българските интереси, мълчат", каза Свиленски.

"От днес нататък, когато остават десетина дни, правителството трябва да представи своите предложения. Те няма как да бъдат разгледани и гласувани. Трябва да стане ясно на българските превозвачи, които вчера започнаха да му благодарят, че те са предадени от собствения си министър и министър-председателя", каза Свиленски.

Той обаче не коментира защо БСП, която е социална партия, не защитава интересите на шофьорите, а само на бизнеса в лицето на превозвачите. С новите правила се въвеждат по-високи заплати за шофьорите и по-добри условия на труд. Снидикатите също досега не се излезли с позиция за новия легламент

ГЕРБ: БСП използва превозвачите, за да хвърли сянка на европредседателството

"Днес БСП направи последен опит да се хвърли сянка върху българското европредседателство. От четири-пет месеца това е основната и единствена цел на БСП", каза  в отговор депутатът от ГЕРБ Тома Биков.

Той заяви, че от една година премиерът Борисов поставя въпроса за пакета "Мобилност" на всяка своя среща с всеки европейски лидер.

Биков припомни, че президентът Румен Радев вече два пъти се е срещал с френския си колега Еманюел Макрон, по чиято инициатива се въвеждат новите правила за превозвачите, и попита дали на срещите им въпросът е бил повдиган и ако не е - защо.

"И премиерът имаше срещи с Макрон и винаги е поставял този въпрос", каза Биков. Според него с викането на премиера в парламента в деня, в който в София пристигат всички европейски лидери, плюс лидерите на Западните Балкани, които се събират за първи път в този формат, БСП показват, че ги интересува единствено да съборят държавата.

"Това председателство не е на ГЕРБ, то е на България и е много успешно. То е дори по-успешно, отколкото ние самите сме очаквали", добави Биков.

Български, полски и унгарски превозвачи с обща декларация против промените

Междувременно българските превозвачи обявиха, че ще протестират на 17 май в цялата страна и ще блокират София с камиони и автобуси по време на срещата на върха ЕС – Западни Балкани. Решението беше взето на международна конференция "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа" в София.

Целта е западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които ще понесе българската икономика, ако Европейският парламент одобри предстоящите промени в първия пакет "Мобилност", добил популярност като "законът Макрон".

На форума в София български, полски и унгарски превозвачи излязоха с обща декларация, с която се обявиха против промените.

Над 3000 български камиони ще излязат от европейския пазар заради определени текстове в пакета "Мобилност", каза министърът на транспорта Ивайло Московски по време на конференцията.

"Ние не искаме да допуснем стимулиране на емиграцията на български шофьори към европейски държави, защото това ще се случи след въвеждането на предложенията в този им вид. Още преди няколко години, когато се заговори за въвеждането на определени рестриктивни правила за българските превозвачи, сме реагирали остро, като сме защитавали по категоричен начин правата на българските превозвачи и сме отстоявали спазването на европейските принципи за свободно движение на стоки, хора и капитали", каза Московски.

По думите му българската позиция винаги е била категорична по тези въпроси и е правилно да бъде намерено консенсусно решение, защитаващо интересите на всички държави, каза транспортният министър. В противен случай, за пореден път Московски декларира готовност, в знак на протест, да напусне Съвета на министрите по транспорта, ако се приемат "силово наложените рестриктивни мерки от ЕК".

Спорните моменти в пакета "Мобилност"

Няколко са темите, по които част от държавите в ЕС имат спорове по пакета "Мобилност".

Първата тема е свързана с искането за въвеждане на задължение водачите на камиони да се прибират на определено време у дома. По този въпрос министърът изрази мнение, че България като страна в географската периферия на ЕС, е в неизгодно положение, защото на шофьорите ще им отнеме много време да се приберат в страната на точно определен интервал от време. Освен това шофьорите, като свободни граждани на ЕС, имат пълното право сами да избират къде да почиват със семействата си. Поради това, България е категорично против това предложение. Позицията, която ще защитаваме, е превозвачите да дават възможност за почивка на определен период на своите шофьори, а те сами да избират къде и как да прекарат времето, когато не са на работа, каза Московски.

Втората тема е свързана с предложението да се въведе забрана седмичната почивка да се извършва в кабините на камионите, каза министърът. Той изтъкна, че тук има много неясноти, които ще създадат сериозни трудности за превозвачите, най-вече заради изискването на застрахователите товарите и камионите да не се оставят без надзор. Според  Московски, това означава, че водачите няма как да почиват в хотели, които нямат охраняеми паркинги. Министърът заяви, че по този въпрос българската страна е готова да се съгласи, само когато има изградени паркинг зони с охрана и необходимите условия за шофьорите. По думите му имаме уверението на ЕК, че се работи за изграждане за изграждане на такива зони, но кога ще станат факт не е ясно.

По отношение на темата, свързана със заплащането на командировките на водачите, Московски обяви, че има много неясноти и няма методика за изчисляването на тези ставки. Той допълни, че от ЕК са заявили, че тези правила ще важат и за превозвачи от трети страни, но ЕС няма правомощията и механизмите реално да контролира дали превозвачите извън ЕС спазват тези изисквания, което ще доведе до нелоялна конкуренция. Предложението на българската страна е начисляването на командировъчните спрямо законодателството в държавата, в която пребивава даден водач, да става след 7 последователни дни работа за месец.

По четвъртата тема, за каботажите превози, министърът изтъкна, че българската държава е готова на отстъпки за този тип превози, по отношение на броя на дните и операциите на месец.

Близо 80% от българските превозвачи очакват фалит

Товарните превози са бизнес, който се развива в силно конкурентна среда и не получава субсидии от фондовете на ЕС. Спазват се строги регулации, свързани с техническо състояние на превозните средства, екологични норми, безопасност на труда – общо 36 директиви и регламенти, изтъкнаха участници на форума в София.

"Затова предлаганите регулации в първия пакет "Мобилност" са напълно необосновани и засягат основно фирми от Централна и Източна Европа, които поради географската си отдалеченост ще бъдат силно затруднени или поставени в невъзможност да изпълнят изискванията", заяви Йордан Абаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Близо 80 на сто от собствениците и управители на фирми определят промените в първия пакет "Мобилност" като огромен риск за бизнеса и изразяват опасения, че до 2-3 години ще фалират, показва анкетно проучване. Над 83 на сто определят изискването да се връщат у дома за почивка като изключително затрудняващо, а някои като неизпълнимо.

С готвените регулации ще се отнемат приходи в бюджета на България, а след 2020 г. ще трябва да се плащат по-високите вноски в бюджета на ЕС за новия програмен период, отбелязаха представители на транспортния бранш.

Протестът на превозвачите блокира София на 17 май

За това по време на срещата на върха ЕС – Западни Балкани в София около 100 камиона и още толкова автобуса ще бъдат позиционирани по основните пътни артерии. Протести ще има в цялата страна - Пловдив, Велико Търново, Враца, Видин, Русе, Благоевград, Сандански, Петрич и др.

Предвижда се автомобилното шествие да премине от 10 до 17 часа по бул. "Цариградско шосе" (отбивката към бул. "Брюксел", лентите в посока София). Паркирани товарни камиони ще се наредят в протестна колона до отбивката за кв. "Дървеница" (4-ти км). След отбивката за кв. "Дървеница" до отбивката за бул. "Ситняково" ще бъде наредена протестна колона от автобуси.

Междувременно от 13 до 17 часа ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт пл. "Македония" по маршрута от ул. "Алабин" към Съдебната палата, вдясно по бул. "Витоша" до парковото пространство пред НДК, където протестиращите ще държат речи.

Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате нареждането на премиера за отстраняване на Дж Пи Груп от всички проекти?