БСП обвини ГЕРБ, че подготвя печелившите автолинии за определени фирми

Парламентарната група на Коалиция за България няма да подкрепи готвените промени в Закона за автомобилните превози. Това каза депутатът от Коалиция за България (КБ) и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев след обсъждането на текстовете в пленарна зала в четвъртък. Гласуването на първо четене се отложи за следващата седмица поради изтичане на парламентарното време.

Със законопроекта се предлага републиканската транспортна схема да включва автобусни линии с крайни и междинни спирки само в градове с население над 30 000 души. Превозите за линиите по републиканската транспортна схема ще се възлагат с конкурс от министъра, а не от общините, както е сега.

"Това е един от явните лобистки закони", категоричен бе Мутафчиев. "Ще се подготвят търгове не от общините, а от транспортното министерство, с което личи стремежът определени фирми да спечелят т.нар. печеливши линии", каза депутатът.

Според него излиза, че се прави национална транспортна схема за автобусните превози заради министъра на транспорта, а не заради хората.

Мутафчиев изтъкна още, че транспортната комисия в парламента е засипана с протестни декларации от автобусни фирми. Те са притеснени от това, че има сключени договори за 10 години напред, които вероятно ще трябва да бъдат прекратени.

Управляващите твърдят, че прекратяването ще стане от 2020 година. "Сега искат да направят търговете, а националната схема да влезе в сила от 2020 г. Какъв е смисълът сега да се прави схемата и сега да се определят фирмите", попита Мутафчиев. Той се усъмни, че управляващите бързат, защото сега ГЕРБ е на власт.

"Няма законопроект, който да е излязъл от министерство на транспорта и в който да не се вижда явен лобизъм", заяви Румен Такоров (КБ). По думите му в Закона за автомобилните превози освен лобизъм, има корпоративни интереси.

"Законът е антисоциален, той противоречи на принципите на пазарните механизми и създава корупционни практики", добави Такоров.

По думите му законопроектът не е финансово обезпечен, а в бюджета за следващата година няма нито лев за закупуване на превози на ученици.

"Хората от малките населени места остават без образование, без здравеопазване, а сега няма да могат да се предвижват в страната", възмути се Такоров.

В променения Закон за автомобилните превози изрично се посочва, че превозите на деца или ученици се извършват от водачи на възраст между 25 и 60 години. Изискването към автобусите, които превозват деца, е да не са изтекли повече от 10 г. от датата на първата им регистрация.

Предвижда се също така общинските съвети да определят таван за цените на таксиметрови услуги на територията на съответната община.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?