БСП обяви пътя Русе-турска граница за нов предизборен балон

Скоростният път Русе – Свиленград е предизборен балон на управляващите, заяви в четвъртък Димчо Михалевски, депутат от Коалиция за България и бивш зам.-министър на регионалното развитие.

“Категорично се противопоставяме на опитите на друга държава да чертае трасетата на стратегическите пътища на България. Това е елемент на сигурност и неприкосновен национален суверенитет”, каза Михалевски. Коментарът му е по повод обявеното от регионалния министър Лиляна Павлова споразумение между България, Турция и Катар за създаване на проектна компания за строежа на скоростен път от Русе до турската граница.

 

Регионалното министерство има избран маршрут за трасето, но Турция предложи свой вариант, включващ нов граничен пункт, а на среща с представители на трите държави в сряда са обсъждани и още две други трасета.

 

Хората не трябват да се връзват на новите предизборни балони на управляващите, каза Михалевски на брифинг в парламента. Според него от този проект няма икономически ползи.

 

Единственият вариант, при който той е изпълним, е ако българската държава е поела ангажименти за гарантиране на недостига на трафик по този път, заяви Михалевски. Министър Павлова многократно обясни, че България няма да плаща нито за строителството на пътя, нито ще компенсира недостига на трафик, както е нормално за повечето концесии на пътища.

 

Михалевски обясни, че е питал икономическия министър Делян Добрев какви са ни договореностите с катарската минна компания “Катар майнинг” (Qatar mining) по този проект. Какво всъщност представлява тази инициатива – реално и осъществимо намерение на правителството в сътрудничество с Катар и Турция или нова предизборна дъвка, този път необходима за изборите през 2013 г., запита Михалевски.

 

“Най-краткото възможно трасе Русе – Свиленград е с дължина около 310 км. Вероятната индикативна обща строителна стойност се колебае между 900 милиона евро и 1 милиард евро”, посочи бившият зам.-регионален министър.

 

“Оповестеният наличен трафик по това направление е около 7000 превозни средства на ден, а според прогноза той може да се увеличи с 40%. Възникват няколко съществени въпроса: необходим ли е четирилентов скоростен път при наличния слаб трафик, въпреки прогнозата за неговото увеличение. По всички правила и общоприети практики, за такъв път се изискват минимум 20 000 превозни средства на ден, а ние сме твърде далеч от тези минимални нива”, каза Димчо Михалевски.

 

На базата на публично-частното партньорство и тол-таксите, без допълнителен ангажимент на държавата по този проект, е трудно да се постигне добра възвръщаемост на капитала за възстановяване на вложените инвестиции, отбеляза червеният депутат.

 

“По приблизителни изчисления възстановяването на инвестицията е със сигурност над 30 години, а в реален сценарий - към 40 години. Това означава годишна възвръщаемост около 3% годишно”, допълни той. Днес България има по-голяма нужда да си закърпи дупките по пътищата, а не да се втурва в проекти без икономическа полза, заключи Михалевски.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?