БТК и КЗК в спор за глоба от 3.746 млн. лв.

Телекомът спрял договор с компания, фалшифицираща трафик на разговори, но сега двамата оператори пак работели успешно

БТК и КЗК в спор за глоба от 3.746 млн. лв.

Заради едностранно и неправомерно прекратен договор с клиент, на "Българската телекомуникационна компания” ЕАД е наложена санкция за 3.746 млн. лв., съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в четвъртък. От потърпевшата компания обявиха по-късно, че ще обжалват глобата, която според тях не е обоснована правно и противоречи на установени вече от антимонополния регулатор факти по случая, който датира от 2011 г.

Солената глоба е за злоупотреба с господстващо положение от страна на БТК, която спряла без основание договора за ползването на мрежата ѝ от "Източна телекомуникационна компания” (ИТК). Дружеството е подало жалба в КЗК, чиято проверка установила, че БТК е искала да наложи косвено извъндоговорни нелоялни търговски условия в отношенията с ползвателя на мрежата ѝ. Те са щели да доведат до спиране на връзката с мрежата на БТК, което пък щяло да попречи на дейността на фирмата и да я постави в неконкуренти позиции спрямо останалите играчи на телекомуникационния пазар.

Производството на антитръстовата комисия установило още, че БТК, спирайки едностранно договора с ИТК на спорни по онова време основания, поставя в неравностойно положение определени свои партньори, независимо че те имат същите договори като други клиенти. това нарушава изискванията на Закона за конкуренцията илага за един и същ вид договори по

Поведението на БТК е продиктувано от пазарната мощ на дружеството, която му позволява да наложи нелоялни и неравнопоставени условия извън формалните отношения, предвидени в договора между страните, смятат в КЗК.

Комисията установява също, че поведението на БТК има и дискриминационен характер, доколкото компанията е следвала различно поведение при сходни предходни случаи на констатиран нерегламентиран трафик.

От БТК обаче заявиха, че ще обжалват санкцията, защото имат безспорни основания за спиране на договора с ИТК, след като било установено, че ползвателят на мрежата ѝ е вкарвал в нея телефонни обаждания от чужбина, представяйки ги като вътрешни за територията на страната. Това е нарушение на действащото законодателство и след няколко предупреждения от БТК към ИТК да спре фалшифицирания национален трафик, договорът бил едностранно прекратен, обясниха от телекома.

Контрактът между страните позволява това, заявиха от БТК. "Фалшивото обявяване на трафика е нарушение на задължителното идентифициране на произхода на всяко обаждане. Това е в разрез както с договорните отношения между страните, тъй като цените за национални и международни обаждания са различни, така и с изискванията на националната сигурност. Всяко обаждане следва ясно да се идентифицира, а когато изкуствено му се „добави / прикачи“ номер, това е заплаха за сигурността – както на мрежите, така и на националната сигурност, за която се грижат ДАНС и ДАТО", посочват от БТК.

Компанията недоумява защо КЗК, след като веднъж вече е разгледала случая през 2011 г. и тогава при същите факти не е установила нарушение, сега налага възможно най-тежката глоба за БТК.

"Същевременно, договорните отношения между жалбоподателя ИТК и "Виваком" (под каквато марка работи БТК – бел. ред.) продължават успешно и до сега. На последното заседание в КЗК дори е била изразена готовност от страна на ИТК да се уредят всички отношения между страните и да бъде разширено сътрудничеството между БТК и ИТК. Този факт, обаче с лекота е отхвърлен от Комисията, без да се даде възможност дори да се поясни как страните ще работят съвместно. От правна гледна точка това прави налагането на санкция много учудващо, тъй като е пряко признание за липса на каквото и да е увреждане на пазарните отношения", пише в съобщението на телекома..

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?