"Бул Инс" оцени на 10 лв. живота на жертвите край Своге

Финансовият регулатор обяви това за незаконно и неморално, казусът е в съда

Снимка: Архив

Застрахователната компания "Бул инс" до момента е превела по 10 лв. на трима наследника на двама от загиналите в трагедията край Своге през август 2018 г.

За абсурдната несправедливост сигнализираха в отворено писмо до премиера Бойко Борисов, омбудсмана Мая Манолова и шефа на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов наследниците на загиналите в катастрофата край Своге. От застрахователната компания заявиха пред Mediapool, че не дължат обезщетения в този случай, защото става дума не за "обществен превоз", а за "споделено пътуване".  От КФН обаче обявиха, че това няма никакво значение и всички изисквания за изплащане на минималните 50 хил. лв. обезщетение за загинал пътник са налице.

Символичните суми са били платени заради наложена от КФН административна мярка да се преведат дължимите 50 хил. лв., която обаче се обжалва и ако съдът се произнесе в полза на застрахователя, той щял са си прибере обратно и тези пари.

В края на август миналата година 20 души загинаха, след като автобус се преобърна и изхвърча от шосето. След трагедията се стигна до оставки на трима министри, повдигнаха се обвинения на длъжностни лица, бе сменено ръководството на АПИ и бе създадена нова агенция за пътна безопасност.

Наследниците: Ние сме унизени и огорчени

"Уважаеми господин Борисов, знаете ли, че животът на един човек струва 10 лева? Да, 10 лева! На толкова застрахователна компания "Бул Инс" АД оцени живота на нашите майки, бащи и деца! Поведението на този български застраховател ни кара да се чувстваме унизени и огорчени, без вяра в справедливостта и закона. Ако "Бул Инс" АД нямат финансовия ресурс да платят за смъртта на 20 души, то тогава ние си задаваме въпроса дали няма да се повтори случая със ЗК "Олимпик", но този път със стотици хиляди засегнати българи", жалват се наследниците до Борисов.

Има две валидни застраховки, съотносими към обезщетенията на жертвите от трагедията. Едната е "Гражданска отговорност" на автобуса, която обаче ще зависи от изхода на наказателното дело. Тя е сключена с "Лев инс". Наследниците на загиналите следва да получат обезщетения и по застраховка "Злополука" за пътниците на седящите места, обясни пред Mediapool Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

По думите му в случая има фиксиран минимален размер на обезщетението по застраховка "Злополука" при смърт на пътник – 50 000 лв., които се делят между наследниците на загиналия. За получаването на сумата са необходими 5 документа – протокол за ПТП, списък на пътуващите, смъртен акт, удостоверение за наследници и номер на банкова сметка.

"Всички тези документи са представени от трима от наследниците още през септември – октомври в компанията "Бул инс", с която е сключена застраховката, но до момента на хората е изплатено обезщетение от 10 лв.", разказа Тодоров.

По думите му първоначално застрахователят е отказвал да плати, но след жалба до КФН, последвана от проверка, дружеството "Бул инс" е решило да изплати по 10 лв.

По думите на Тодоров наследниците ще пристъпят към дела срещу застрахователя. Всички те са на различен етап по отношение на претендирането на обезщетенията.

"Бул инс": Не дължим обезщетения

Официалната позиция на "Бул инс" е, че в този случай компанията не дължи обезщетения, тъй като фаталният курс с автобус на фирма "Мобилус 5" ООД няма характеристиките на редовен обществен превоз, нито на случаен превоз, а по-скоро става дума за споделено пътуване, разясни пред Mediapool изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов. Ако ставаше дума за обществен превоз, трябваше да има билети на пътниците или договор и фактура за случаен превоз, а в случая няма дори редовен пътен лист, каза още Проданов.

Мениджърът обясни, че преведените 10 лв. на всеки от наследниците са символична сума заради наложената от КФН принудителна административна мярка (ПАМ) на компанията, изискваща незабавно плащане. "Ние сме обжалвали мярката в съда, но тъй като нашата жалба не спира изпълнението, сме превели тази символична сума от 10 лв., която, ако спечелим делото, ще ни бъде възстановена", заяви Проданов.

Той посочи, че застрахователите са призвани да защитават обществения интерес, което означава, че плащат обезщетения само в предвидените от закона случаи, за да защитят интересите на всички застраховани лица.

Проданов добави, че ако съдът потвърди мярката на КФН, компанията ще плати обезщетенията от 50 000 лв. на смъртен случай, но иначе не смята да се поддава на упражнения "натиск" и "шантаж" от страна на адвокатски кантори.

В заключение Стоян Проданов отбеляза, че миналата година дружеството "Бул инс" е изплатило обезщетения за 70 млн. лв. и проблемът не е в необходимия 1 млн. лв. за компенсация за 20-те смъртни случая. "Ние целим да спазваме закона и имаме принципна позиция, на която държим", каза Проданов.

КФН: Действията на застрахователя са незаконни и неморални

Привечер във вторник от финансовия регулатор обявиха действията на застрахователя за незаконни, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки загинал пътник.

Комисията обяснява, че при завеждане на претенциите на наследниците пред "Бул Инс“  са предоставени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение, пише в съобщението на КФН.

Финансовият надзор разкрива още щрихи от поведението на "Бул Инс" по случая. Застрахователят е поискал от Национална следствена служба да каже дали в кръвта на шофьора на автобуса са открити алкохол и упойващи вещества, дали автобусът има лиценз и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.  Според КФН това не се изисква от Кодекса за застраховането (КЗ). Той не допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането ѝ, посочват от регулатора.

"Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите", допълват от КФН.

Според комисията "Бул Инс" недопустимо разширява законоустановените изключени от покритие рискове. Действията на компанията обезсмислят целта на застраховката за обезщетяване на живота и здравето на пътниците в обществения транспорт, смятат още в КФН.

Тя допълва, че предстои да наложи административни мерки за изплащане на дължимите обезщетения и в останалите четири случая.

Вероятно обаче и те ще бъдат обжалвани от застрахователя.

Още от България

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?