Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Бул Инс" оцени на 10 лв. живота на жертвите край Своге

Финансовият регулатор обяви това за незаконно и неморално, казусът е в съда

24 коментара
Снимка: Архив

Застрахователната компания "Бул инс" до момента е превела по 10 лв. на трима наследника на двама от загиналите в трагедията край Своге през август 2018 г.

За абсурдната несправедливост сигнализираха в отворено писмо до премиера Бойко Борисов, омбудсмана Мая Манолова и шефа на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов наследниците на загиналите в катастрофата край Своге. От застрахователната компания заявиха пред Mediapool, че не дължат обезщетения в този случай, защото става дума не за "обществен превоз", а за "споделено пътуване".  От КФН обаче обявиха, че това няма никакво значение и всички изисквания за изплащане на минималните 50 хил. лв. обезщетение за загинал пътник са налице.

Символичните суми са били платени заради наложена от КФН административна мярка да се преведат дължимите 50 хил. лв., която обаче се обжалва и ако съдът се произнесе в полза на застрахователя, той щял са си прибере обратно и тези пари.

В края на август миналата година 20 души загинаха, след като автобус се преобърна и изхвърча от шосето. След трагедията се стигна до оставки на трима министри, повдигнаха се обвинения на длъжностни лица, бе сменено ръководството на АПИ и бе създадена нова агенция за пътна безопасност.

Наследниците: Ние сме унизени и огорчени

"Уважаеми господин Борисов, знаете ли, че животът на един човек струва 10 лева? Да, 10 лева! На толкова застрахователна компания "Бул Инс" АД оцени живота на нашите майки, бащи и деца! Поведението на този български застраховател ни кара да се чувстваме унизени и огорчени, без вяра в справедливостта и закона. Ако "Бул Инс" АД нямат финансовия ресурс да платят за смъртта на 20 души, то тогава ние си задаваме въпроса дали няма да се повтори случая със ЗК "Олимпик", но този път със стотици хиляди засегнати българи", жалват се наследниците до Борисов.

Има две валидни застраховки, съотносими към обезщетенията на жертвите от трагедията. Едната е "Гражданска отговорност" на автобуса, която обаче ще зависи от изхода на наказателното дело. Тя е сключена с "Лев инс". Наследниците на загиналите следва да получат обезщетения и по застраховка "Злополука" за пътниците на седящите места, обясни пред Mediapool Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

По думите му в случая има фиксиран минимален размер на обезщетението по застраховка "Злополука" при смърт на пътник – 50 000 лв., които се делят между наследниците на загиналия. За получаването на сумата са необходими 5 документа – протокол за ПТП, списък на пътуващите, смъртен акт, удостоверение за наследници и номер на банкова сметка.

"Всички тези документи са представени от трима от наследниците още през септември – октомври в компанията "Бул инс", с която е сключена застраховката, но до момента на хората е изплатено обезщетение от 10 лв.", разказа Тодоров.

По думите му първоначално застрахователят е отказвал да плати, но след жалба до КФН, последвана от проверка, дружеството "Бул инс" е решило да изплати по 10 лв.

По думите на Тодоров наследниците ще пристъпят към дела срещу застрахователя. Всички те са на различен етап по отношение на претендирането на обезщетенията.

"Бул инс": Не дължим обезщетения

Официалната позиция на "Бул инс" е, че в този случай компанията не дължи обезщетения, тъй като фаталният курс с автобус на фирма "Мобилус 5" ООД няма характеристиките на редовен обществен превоз, нито на случаен превоз, а по-скоро става дума за споделено пътуване, разясни пред Mediapool изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов. Ако ставаше дума за обществен превоз, трябваше да има билети на пътниците или договор и фактура за случаен превоз, а в случая няма дори редовен пътен лист, каза още Проданов.

Мениджърът обясни, че преведените 10 лв. на всеки от наследниците са символична сума заради наложената от КФН принудителна административна мярка (ПАМ) на компанията, изискваща незабавно плащане. "Ние сме обжалвали мярката в съда, но тъй като нашата жалба не спира изпълнението, сме превели тази символична сума от 10 лв., която, ако спечелим делото, ще ни бъде възстановена", заяви Проданов.

Той посочи, че застрахователите са призвани да защитават обществения интерес, което означава, че плащат обезщетения само в предвидените от закона случаи, за да защитят интересите на всички застраховани лица.

Проданов добави, че ако съдът потвърди мярката на КФН, компанията ще плати обезщетенията от 50 000 лв. на смъртен случай, но иначе не смята да се поддава на упражнения "натиск" и "шантаж" от страна на адвокатски кантори.

В заключение Стоян Проданов отбеляза, че миналата година дружеството "Бул инс" е изплатило обезщетения за 70 млн. лв. и проблемът не е в необходимия 1 млн. лв. за компенсация за 20-те смъртни случая. "Ние целим да спазваме закона и имаме принципна позиция, на която държим", каза Проданов.

КФН: Действията на застрахователя са незаконни и неморални

Привечер във вторник от финансовия регулатор обявиха действията на застрахователя за незаконни, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки загинал пътник.

Комисията обяснява, че при завеждане на претенциите на наследниците пред "Бул Инс“  са предоставени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса. В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение, пише в съобщението на КФН.

Финансовият надзор разкрива още щрихи от поведението на "Бул Инс" по случая. Застрахователят е поискал от Национална следствена служба да каже дали в кръвта на шофьора на автобуса са открити алкохол и упойващи вещества, дали автобусът има лиценз и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.  Според КФН това не се изисква от Кодекса за застраховането (КЗ). Той не допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането ѝ, посочват от регулатора.

"Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите", допълват от КФН.

Според комисията "Бул Инс" недопустимо разширява законоустановените изключени от покритие рискове. Действията на компанията обезсмислят целта на застраховката за обезщетяване на живота и здравето на пътниците в обществения транспорт, смятат още в КФН.

Тя допълва, че предстои да наложи административни мерки за изплащане на дължимите обезщетения и в останалите четири случая.

Вероятно обаче и те ще бъдат обжалвани от застрахователя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #24
    Отговор на коментар #23

    Застрахователят е длъжен да плати на СВОЯ клиент, по условията по които се е договорил с него в полицата. А не е длъжен да плати по принцип на всекиго за всичко. То така е във всеки един договор между страните участващи в него. Застрахователят трябва да плати на своя клиент фирмата превозвач парите на които съдът я осъди да плати на пострадалите. Най-грубо казано. Според условията на договора (полицата) между застрахователя и фирмата превозвач. Всичко извън тях, ще си го дължи самата фирма. Най-добре

  2. [email protected]
    #23
    Отговор на коментар #20

    Доколкото знам,застрахователя е длъжен да плати,а в последствие си търси парите от този който е изкаран виновен.А ако МПС-то няма застраховка,има един фонд който изплаща обезщетения,и после той си търси парите от виновния,който и да е той.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #22
  4. Kruger
    #21

    Дугото е, че се размиват нещата. Хората трябва да знаят повече и да са по-отговорни. Човешкия живот в абстрактния смисъл няма цена. Никой не го оценява. Цена имат материалните неща - собствено имучество, пари, пропуснати ползи. Това се застрахова. И те за всеки човек са различни. Никой няма да се съгласи да застрахова моят глас толкова, колкото на Хосе Карерас:) И той си го е застраховал човека. Не разчита, че само ако някой виновно му го отнеме, ще му плати прописнатите ползи (сам или със застрахователя си).

  5. Kruger
    #20
    Отговор на коментар #16

    Като оставим човешката трагедия настрана - прав сте, но за пострадалите клиенти на застрахователя. Т.е. ако загиналите/пострадали хора имат сключена застраховка Лична Злополука (не съм сигурен как точно е на български Personal Accident), застрахователят им ще им плати обезщетението и ще си търси регреса от виновния. В случая обаче, доколкото разбирам, пострадалите нямат лична застраховка злополука. Така че те не са клиенти на Бул Инс. Клиент с договор е фирмата превозвач, чиято отговорност към пасажерите

  6. Спасимир Калоянов
    #19
    Отговор на коментар #5

    Виновния може да е и арменския поп, господата ще си платят каквото имат да плащат пък после да си ги искат от шофьора респ. фирмата превозвач. А пък ти отде се пръкна толко осведомен ,че знаеш какви документи има или няма. Нещо прокурор по делото ли си или какво? Деба и трола, деба.

  7. [email protected]
    #18
    Отговор на коментар #4

    Не му е кум бе,брат му е,живеят в една къща.Даже ходят на работа заедно в Мин съвет,а лично Бойко му казва на кого да плаща и на кого не,обезщетения.Да еВа т@потиите които съчинявате някой тука!

  8. [email protected]
    #17
    Отговор на коментар #9

    Скоро на луната ще каца совалка,може да намериш начин да вкараш името на Бойко и там.:)))))

  9. dimitardi100
    #16

    В нормалния свят застрахователят плаща на пострадалите, а ако превозвачът не е изряден си търси парите после от него! Така нареченият Regresrecht на германски !

  10. Панайот
    #15
    Отговор на коментар #11

    ". Боли ме за проявата на робски манталитет: да се молиш за милост на сатрапа, вместо да си търсиш правата. "Цял живот ме боли брате, а България е раждала толкова много борци за Свобода и Справедливост! Язък!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.