“Булгаргаз” може да поеме 25 на сто от Бургас-Александруполис

“Булгаргаз” може да поеме 25 на сто от Бургас-Александруполис

“Булгаргаз” има възможността да поеме финансирането на 25 на сто от проекта за строежа на петролопровода Бургас-Александруполис, съобщи за Mediapool изпълнителният директор на газовата компания Любомир Денчев. Той е определен за представител на “Булгаргаз” в преговорите между фирмите с инвеститорски интерес за сформирането на проектната компания за изграждането на руско-българо-гръцката тръба.

До края на април в Москва трябва да се състои срещата между компаниите потенциални инвеститори, но руската страна все още не е насрочила дата за провеждането ѝ. На въпросните разговори трябва да се постигне споразумение за дяловото участие на вложителите в проекта.

Най-изяснено е положението с гръцкото финансиране. Делът на Атина в проекта ще се поеме от консорциума ДЕП-Тракия, в който влизат фирмите “Гръцки петрол ЛП”, “Лацис Груп” и “Прометеус Газ”. Възможно е и от българска страна да се получи участие само на един играч в лицето на държавната “Булгаргаз”. Тя последна от нашите фирми заяви интерес към проекта, но за сметка на това той явно е най-сериозен, след като Денчев каза, че компанията е готова да поеме и цялото българско участие, което засега е определено на 25 на сто от финансирането на тръбата.

До това ще се стигне, ако създаденият преди около четири години консорциум "Трансболкан ойл пайплайн България" специално за участие в проекта не афишира интереса си. В него участват "Лукойл България", "Магнум 07", "Монолит 3", Индустриален холдинг "България", "Контролно-заваръчни устройства (КЗУ)", "Трансойл пайплайн" и "MG енергетика и природни ресурси", част от които обаче вече нямат интерес към тръбата или той е твърде слаб. Дори от “Лукойл”, която тогава бе двигател на консорциума, вече спестяват коментари по темата Бургас-Александруполис.

Не е ясно как ще се разпредели участието на руските компании, които са проявили интерес към Бургас-Александруполис. На практика Москва ще държи контрола в проектната компания, като вече въпросът е коя от нейните фирми ще доминира в рамките на руския дял. Там най-сериозният интерес е от страна на консорциума между Тюменската нефтена компания и Бритиш Петроеум и държавната “Роснефт” и “Сибнефт”, собственост на “Газпром”.

Сигурен участник в проекта е и създаденото специално за строежа на общото входно съоръжение за тръбите Бургас-Александруполис и Бургас-Вльора дружество, каза Денчев.  Във фирмата “Универсален терминал Бургас” мажоритарен акционер е държавната “Техноекспортстрой”. Неин съдружник е  частната “Фронтиер”, в която по 33 на сто си разделят “Метаконсулт”, Красимир Георгиев и Едуард Манукян.

Това, че държавата ще изгражда и ще контролира общия терминал, обаче притеснява както потенциалните инвеститори в американския проект Бургас-Вльора, реализиран от Албанско-македоно-българската организация (АМБО), така и компаниите, интересуващи се от Бургас-Александруполис. Руската страна също не била съгласна с общия вход за двете тръби, но правителството на България е непреклонно в решението за обединяването на терминала, заради туризма в Бургас, заяви шефът на “Булгаргаз”.

Според него обаче при особено силен протест от страна на инвеститорите срещу държавния контрол в дружеството “Универсален терминал Бургас” би могло да се дискутира отварянето на капитала му и допускането на още частни фирми.

В коментар относно искането на Москва за нов междудържавен меморандум между трите страни, който да актуализира подписания преди година в София документ, Денчев каза, че вероятно така руската страна иска да защити още на държавно ниво своя интерес по отношение на разпределянето на акциите в проектната компания, която ще прерасне с инвестиционна и регламентирането на оператора на бъдещото съоръжения.

Русия настоява тя да оперира тръбата, тъй като нефт от Новоросийск ще захранва петролопровода.

По тези детайли се дискутира от години и нарочно те не бяха обект на подписаното правителствено споразумение, а бяха оставени за договаряне между компаниите с интерес към проекта. Сега обаче Русия на практика иска своеобразно одържавяване на съоръжението, което по всичко личи, че ще е под нейния контрол. А реализираните от тръбата доставки в гръцкото пристанище Александруполис ще се обслужват от гръцкия танкерен флот.

За България на практика като ползи остават само т.нар. роялти такси, които са част от общата тарифа за пренос и се плащат на държавата за ползването на територията ѝ, минимални приходи от продадена електроенергия за помпите за съоръжението и известен брой работни места за поддръжка и охрана на тръбата.

Според запознати, винаги съществува начин компанията, която ще управлява съоръжението, са изкара финансите си на нула, така че да не плаща данък печалба в хазната. Друг е въпросът, че Русия натиска и за намаляване на транзитната такса, което допълнително би довело до намаляване и на без това малките ползи за страната ни от Бургас-Александруполис.

Но предвид участието на могъщата “Сибнефт”, която до преди няколко месеца бе контролирана от руския милиардер Роман Абрамович, но впоследствие бе придобита от банката на “Газпром” – “Газпромбанк”, възможно е на България да ѝ се наложи да пресмята политическата полза от отстъпки в полза на Русия при благосклонност на “Газпром” по отношение на газовия дългосрочен договор с България.

Руският гигант от година настоява за преразглеждането на сделката за доставка на природен газ вместо заплащане на транзитни такси, като при посещението си в София преди седмица зам.-шефът на “Газпром” Александър Медведев дори заплаши страната със сезиране на Европейската комисия за непазарния договор. От това България естествено няма интерес, тъй като може да загуби козовете си за увеличаване на транзита на руски природен газ през територията си, така че са възможни отстъпки за сметка на Бургас-Александруполис или при допускането на руски капитали до строежа на втората атомна централа в Белене.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?