Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България била "изчислената жертва" на споразумението за превозвачите в ЕС

Росен Желязков: Не дойдохме с голяма кошница и не си тръгваме с много пълна

11 коментара
България била "изчислената жертва" на споразумението за превозвачите в ЕС

Страните от ЕС постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози на среща в Брюксел, съобщи Франс прес.

Франция и Германия успяха да наложат прилагане в международните превози на статута на командирован работник, на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува.

Решено беше още седмичната почивка на водачите на тирове да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи. 

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне това тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Преговорите между европейските министри на транспорта продължиха повече от 14 часа и бяха белязани от разногласия между два блока страни. Едните обвиняваха в социален дъмпинг, а другите в прикрит протекционизъм.

Споразумението "цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни - Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва, ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.

Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.

Подробностите

Съветът на ЕС е на мнение, че промените в системата ще бъдат въведени и следени с внедряването на електронни тахографи. Предвижда се всички камиони в ЕС, заети с международни превози, да разполагат с такива устройства до 2024 година.

Според европейските министри е необходимо т. нар. каботаж да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. Каботаж е термин за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава.

Предвижда се собствениците на дружества за товарни превози да правят графика на шофьорите така, че водачите да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици. Когато водачът е избрал да ползва две съкратени почивки, той ще трябва да се прибира у дома след три седмици работа. Обичайните седмични почивки трябва да бъдат извън кабината на превозното средство.

Ако връзката между работата на шофьора и страната, в която е установен, остане незасегната, няма да бъдат прилагани правилата за командироването на работници, се посочва в съобщение на Съвета на ЕС. По пътя към държавата, където се намира крайната точка на пътуването и по обратния път, водачите ще имат право на извършването на едно допълнително товарене или разтоварване във всяка посока, без да попадат в обхвата на правилата за командироване.

Предвижда се също възможност това правило да важи, ако при пътуването към целта не бъде извършено допълнително товарене/разтоварване, а по обратния път бъдат осъществени две товарения/разтоварвания. При всички други дейности, включително каботаж, правилата за командироване ще важат от първия ден на пътуването.

Одобрените общи посоки на преговорите са само становище, което Съветът на ЕС ще защитава в преговорите с Европейския парламент. По-рано тази година ЕП за пръв път отхвърли становището на собствените си комисии и настоя за преразглеждане на преговорния подход на евродепутатите. Все още ЕП не е определил рамката за промяна на правилата, които подкрепя. Когато преговорите по същество започнат, двете институции трябва да стигнат до пресечна точка, за да бъдат правилата въведени в действие.

Росен Желязков: Не дойдохме с голяма кошница и не си тръгваме с много пълна кошница

Ние сме изчислените жертви, не може да се крием зад лицемерието на дипломацията. Това коментира в Брюксел министърът на транспорта Росен Желязков по повод приемането на общо преговорно становище на Съвета на ЕС.

Вчера приключи първото полувреме, не дойдохме с голяма кошница и не си тръгваме с много пълна кошница. Успяхме да се преборим за пълното заличаване на текста за прибиране на превозното средство в държавата на установяване. Първоначално текстовете предвиждаха прибиране на четири седмици, през шест, осем седмици. На третия рунд това предложение на австрийското председателство отпадна изцяло. Първоначално с голяма част от държавите от периферията имахме блокиращо малцинство, в третия рунд, за наше съжаление, колегите от Чехия и Словакия се присъединиха към алианса и с още две държави не ни достигна да блокираме изцяло постигането на общ подход, поясни министърът, цитиран от БТА.

Той отбеляза, че "второто полувреме" ще започне с обсъждането отново на въпроса в Европейския парламент. Умерен оптимист съм в ЕП да се предвиди изключение от правилото за забрана за ползването на почивките на шофьорите в кабината на камиона, посочи Желязков. Той уточни, че ще разговаря с евродепутати, за да може при обсъждането в ЕП да се предвиди изключение, когато почивката се извършва на подходящи места като паркинги с необходимите условия.

Ако ЕП приеме тези предложения, отиваме на тристранни преговори при румънското председателство на Съвета на ЕС, добави министърът. По неговите думи е вероятно влизането в сила на новите правила да бъде от 2020 г. за директивата за командироването на водачите, а 18 месеца от датата на приемането - за т. нар. каботаж.

Доволни сме, че отпадна връщането на превозното средство и сме недоволни от останалите неща. С колегите от Литва, Полша, Малта и Унгария подкрепихме декларация, която изразява нашето отрицание. За съжаление разделението е между държавите от Централна Европа и периферните държави. Не трябва повече да се разделяме на държави от Източна и Западна Европа. Правилото, че периферните държави страдат, се потвърди, коментира Желязков.

Той уточни, че Европейската комисия е поела задължението да осигури средства за въвеждането на електронните тахографи в старите товарни превозни средства. В тези камиони устойствата се предвижда да бъдат поставени до 2024 г., а в новопроизведените да се вграждат от 2022 година.

Стоим заедно с бранша, но само България и Литва бяха твърдо за неприемане на общ подход. Категорично заявих, че България предвижда да заведе дело пред Съда на ЕС, ако бъде предвидено връщането на камиона на четири седмици. Ще изследваме, след като видим как ще се развият нещата в ЕП, дали имаме основание да водим дело по другите елементи (на новите правила), поясни министърът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #11
    Отговор на коментар #9

    "...но Макрон е най-слабо одобряваният президент в историята на Петата република...."Да, но целият рев е защо ограничават работата на транспортните ни фирми точно на френска територия! А у нас се готвят тол такси за чуждите тирове дори и по селските пътища.

  2. lubo
    #10
    Отговор на коментар #8

    поредна глупост: държавите извън ЕС могат да правят превози само в рамките на квоти, те не могат да правят каботаж.

  3. Преслав
    #9

    Изборите са след три години и половина, но Макрон е най-слабо одобряваният президент в историята на Петата република. Всички мислеха, че с предното соц недоразумение по-долу няма накъде, но Макрон надмина всички очаквания. Мразят го и бедни и богати :)

  4. т€еритория на Мики Маус
    #8

    Тези измислени ограничения не важат за страни извън ЕС като Македония и Сърбия! Нас, дето сме в ЕС ни третират по-зле от тях! Демокрация! Щото банкерчето на Родшилд губи популярност,а идат избори!

  5. Преслав
    #7

    Без съмнение Симеон е най-доброто което се случи на България през последните 29 години, но костовистите не можаха да преглътнат как ги изхвърли от властта. Преди две години нещо подобно направи с тях и Борисов.

  6. Филка Русофилка
    #6
    Отговор на коментар #4

    Кoгo бългapитe нapичaли Цap Ocвoбoдитeл: Пpeз oктoмвpи 1915 Бългapcкaтa apмия paзбилa нa Кocoвo пoлe 400 000 cpъбcкa: 120 000 убити, 170 000 плeнeни, 110 000 бягaт. Aлбaнцитe aплoдиpaт Фepдинaнд c „Цap-Ocвoбoдитeл нa aлбaнцитe“ и иcкaт княз Киpил зa Кpaл нa Aлбaния. В пиcмoтo cи oт 28 нoeмвpий 1912 Cкoпcкият митpoпoлит Нeoфит пишe: „Нямa днecъ бългapинъ, кoйтo дa нe блaгocлoви имeтo нa Вaшe Вeличecтвo, Вeликиятъ Цapъ-Ocвoбoдитeлъ, зa дeтo c мoщнoтo opъжиe нa бългapcкия вoйникъ блaгoвoлиxтe дa cкъcaтe

  7. Филка Русофилка
    #5
    Отговор на коментар #4

    Aлeкcaндъp II e бил нapeчeн „Цap Ocвoбoдитeл” нe oт бългapитe, a в Pуcия, зaщoтo ocвoбoдил oт poбcтвo нaд 23,1 млн. pуcнaци – пoчти 40% oт нaceлeниeтo. Ocвoбoдeнитe в CAЩ poби ca били пoд 4 млн. – пoчти 6 пъти пo-мaлкo. В пъpвaтa книгa у нac зa възxвaлявaнe нa Pуcия и Aлeкcaндъp II oт 1879 „Бългapия и Изтoчния въпpoc“, pуcoфилът A. Цaнoв пишe: „Зa ocвoбoждeнieтo нa oкoлo 4 миллioнa poбie в Aмepикa, някoлкo cтoтини xиляди души пpoляxa кpъвтa cи, нo Aлeкcaндpъ ocвoбoди пoвeчe oт 22 миллioнa poбie бeзъ дa пpoлee eднa кaпкa кpъвъ!“. Epгo, и pуcoфилитe тoгaвa ги нapичaли „poбie“, a нe „кpeпocтни“

  8. Дядо ми Петър
    #4

    До колкото ми е известно, робството е премахнато в САЩ след гражданската война. Крепостничеството е премахнато в Русия от Цар Освободител. Само нашите "бизнесмени" третират работниците си все още като роби. Защо не, щом държавата им върви по водата и робите са съгласни (поне така твърдят "бизнесмените").

  9. Знайко
    #3

    Доколкото схващам, "старите" членки на ЕС правят опит да спрат варварската африканска експлоатация на тираджиите от "новите" страни-членки, като ги превърнат в що-годе "бели хора". Няма да забравя как по времето на соц-а наблюдавах два български тира, спрели до фонтана в подножието на хълма "Свети Гелерт" в Будапеща, и тираджиите, които се миеха във фонтана.

  10. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Как не ви е срам да лъжете, че било компримисно! Прецакаха ни! Свободно движение на капитали(разбирай офшорки), хора и услуги, ма ДРУГ път! Всичк са равни,но някйой са по-равни от другите! Иначе казано- ние сме винаг прецакани! 1-4 блок на Козлодуй! Водите на Места! Румъния получи квото за нейните въглищни централи припреговорите за членство, за разлика от България! Вечно прецакани! Натресоха мигранти, налагат ни джендъри, сега се отмятат от основните си приниципи!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.