Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

"Космос шипинг" ще удълбочава Дунав срещу 12.4 млн. лв. през следващите 3 години

2 коментара
България доставя въглища на Сърбия срещу драгажна техника за Дунав

България и Сърбия ще работят заедно за гарантирането на енергийните си ресурси с оглед на предстоящия зимен сезон. Това заяви служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев след като разговаря с министъра на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Томислав Момирович в София.

Докато за нашата страна проблем е доставката на прероден газ, Сърбия има криза с тока и ѝ трябват въглища, за да се произведе достатъчно електрическа енергия, каза Алексиев. Затова по думите му една от основните теми на разговора е била осигуряването на въглища и превозът им с жп транспорт и по река Дунав.

Сърбия е готова да купи стотици милиони тонове въглища

Доставките на въглища от България за Сърбия са започнали на 1 юли. До момента през границата са преминали 62 влака с над 62 000 тона въглища.

Томислав Момирович заяви, че Сърбия е готова да закупи стотици милиони тонове въглища от България, които са ѝ необходими за производството на електрическа енергия.

Той не конкретизира количеството и схемата на плащане, но заяви, че Сърбия ще предостави драгажна техника на България в помощ на удълбочаването на река Дунав още следващата седмица.

Затруднено корабоплаване по Дунав

В момента корабоплаването по река Дунав е затруднено заради критично ниското ѝ ниво.

През последните седмици река Дунав поставя ежедневни рекорди за най-ниски водни нива от 1941 година насам - откакто се водят замервания в българския участък. Най-ниското ниво на реката е било на 8-и септември 2003 г., когато котата при Русе е била минус 73 см.

"С всеки изминал ден се доближаваме до този антирекорд и за събота се очаква нивото на реката да падне до минус 65 см", каза пред Mediapool изпълнителният директор на Изпълнителна агенция за поддържане и проучване на река Дунав (ИАППД) инж. Павлин Цонев. Предвид продължаващата суша в Централна Европа, изгледите за подобряване на ситуацията не са много добри.

С днешна дата в българския участък на реката има 18 критични участъка, показват данните на агенцията.

Заедно с румънската страна, България е започнала драгиране на най-критичните от тях, но техниката не е достатъчна.

Именно по тази причина от Сърбия са предложили помощ с драгажна техника, което на тях пък ще им помогне при транспортирането на българските въглища.

ИАППД придоби драгажна техника за около 21 млн. лв. за удълбочаването на критичните участъци на Дунав на българска територия, но тя не е достатъчна, каза инж. Павлин Цонев.

От началото на юли новозакупеният кораб с европейски средства започна самостоятелен драгаж на Дунав край остров Белене, където е едно от критичните места в българския участък на реката.

Варненска фирма също ще удълбава Дунав срещу 12.4 млн. лв.

Заради многото критични точки по Дунав в българския участък е обявена обществена поръчка за драгаж за подобряване на условията за корабоплаване по фарватера на реката от бившия транспортен министър Николай Събев.

Три са подадените оферти в търга, като до отварянето на ценовото предложение е допусната единствено варненската компания "Космос шипинг" АД. Тя предлага цена от 12 435 120 лв. без ДДС за изпълнение на поръчката през следващите 3 години. Договорът с нея все още не е подписан, показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Варненската компания има опит с драгирането на Дунав. През 2020 г. тя спечели поръчка и направи удълбочаване на фарватера в два от критичните участъци, които се намират в районите на островите Белене и Вардим, срещу 6 730 640 лв. без ДДС.

Сега ще работи в зависимост от това, къде са критичните нива по задание, което ѝ възложим, обясни инж. Павлин Цонев.

Той разясни, че техниката, с която разполага ИАППД не е достатъчна и по тази причина се налага възлагането на допълнителни драгажни дейности на външен изпълнител.

Опитът на ИАППД при извършване на поддържащо драгиране на реката показва, че е необходимо едновременно обработване на повече от 3 критични участъка на различни места, в зависимост от хидроморфоложките условия на река Дунав. Например през изминалата 2021 г. са отчетени повече от 8 критични участъка, а през август 2022 г. критичните участъци са 18, каза инж. Цонев.

Той посочи, че плановете на ИАППД са да закупи още драгажна техника по новата европейска програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Интермодален терминал при Димитровград

Изграждането на интермодален жп терминал край сръбския град Димитровград е другата тема обсъдена по времето на срещата между Христо Алексиев и Томислав Момирович.

Двамата за първи път обсъдиха този въпрос през ноември 2021 г. по времето на служебното правителство на Стефан Янев, но на сръбска територия.

Изграждането на терминала ще бъде стъпка към подобряване на транспортната свързаност между двете страни. Идеята е автомобилния транспорт да се качи на влакове и така да пътува към Европа.

България има изградена инфраструктура за комбинирани превози в Пловдив. Тя генерира 3.5 пъти повече трафик от прогнозните обеми при изграждането ѝ.

Двамата министри са обсъдили възможността да бъде търсено съвместно финансиране на бъдещия интермодален терминал.

Възобновяването на бързия влак от София до Белград също бе посочено като приоритет.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Гений
    #2

    Въглища срещу лопати? Икономическа класика! Натурална размяна, характерна за пъровбитни общества като московия и нейните колонии: беларус, сърбия и многострадална България, където е на власт бкп.

  2. Десен бесен
    #1

    Сърбия иска да ни вземе таксите от трафик. Интермодални терминали трябва да има на българска територия на точките при влизане в България. Така ще се облекчи и проблема с тировете, които задръстват магистралите и пътищата, а местните хора са пропищели. В Швейцария например е забранено тирове да се движат по пътищата, а всички се качват на влакови композиции. Така печелят и техните железници.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.