Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България е близо до предела си в износа на стоки и услуги

За последните 15 години експортът на страната е нараснал 4 пъти

4 коментара
България е близо до предела си в износа на стоки и услуги

България е близо до предела си в износа си и почти няма какво повече да предложи на външните пазари. Необходими са инвестиции в нови услуги и нови производства на стоки.

Това показва анализ на българския износ в периода 2001-2015 г., изготвен от Центъра за външноикономическо сътрудничество при Българската стопанска камара (БСК).

За последните 15 години българският износ е нараснал над четири пъти - от над 5.1 млрд. долара през 2001 г. до над 25.6 млрд. долара през 2015 г.. Спад е отбелязан само през 2009 и 2015 г. Ръстът на износа се дължи основно на количествата изнесени стоки, които се увеличават с две трети. Останалата 1/3 е на увеличените експортните цени.

За сравнение, за същия 15-годишен период ръстът на световния внос е 1.6 пъти, като най-големи вносители през 2015 г. са били САЩ и Китай.

Водещи пазари и стоки

Водещи пазари за български стоки са Германия и Италия, следвани от балканските ни съседи - Турция, Румъния и Гърция.

Сериозен ръст бележи износът ни за Китай, Полша, Чехия и Египет, а по-забележимо отстъпление има по отношение на САЩ и Македония.

Изпреварващо се развива износът на електроника и електротехника. За 15 години той нараства почти 12 пъти и се изкачва от 7-мо на 2-ро място в износната ни листа.

Също силно се представят зърнените култури – износът им расте 13 пъти, маслодайните семена – 12 пъти, фармацевтичните продукти – 11 пъти, стъклото и стъклените изделия – 12 пъти.

Най-голям ръст бележи износът на транспортни средства и техни детайли – 33 пъти.

Над средния ръст регистрира износът на мед и медни изделия, пластмасови изделия, мебели и осветителни тела, оръжия и муниции.

Под средния пък имат изделията от дърво, без мебели. Доста по-слабо и със спад се представят стоките в групи "облекла и текстил" и "желязо и стомана".

Расте износът на стоки с по-висока добавена стойност

Наблюдава се ръст на износа на стоки с по-висока добавена стойност. През 2001 г. около 36% от износа е бил на суровини и продукти с много ниска степен на преработка, преди кризата през 2008 г. той пада на една трета, а през 2015 г. – на 30%:

Нефтопродуктите продължават да имат водеща роля в износа, като новите производства водят до ръст в експорта на масла от почти 400 пъти.

Благодарение на по-дълбочинна преработка намалява делът на нерафинираната анодна мед, за сметка на рафинираната катодна.

Износът на пшеница и маслодаен слънчоглед имат ръст от 15-16 пъти, царевицата – 40 пъти, рапица – 110 пъти, но това се дължи на избрания модел за субсидиране в българското селско стопанство.

Износът на руди и концентрати от благородни метали расте 412 пъти и е насочен към държави с по-ниски екологични и трудови стандарти, където се преработва основно до злато.

За 15 години износът на медикаменти се изкачва от 11-та на 3-та позиция.

Експортът на изолирани проводници се изкачва от 18 на 7 място и се увеличава 10 пъти. Части за електроапаратура се изкачват от 129 на 10 място с ръст от 42 пъти.

Прави впечатление нарасналият износ на готови автомобили, който се дължи както на скромното национално производство, така и на реекспорт на автомобили от висок клас, основно за Германия и, в доста по-малка степен, за Турция.

Много сериозно увеличение има при няколко електронни и електротехнически продукта, хладилници, пластмаси на листа, велосипеди, гумени тръби и телевизори, които се изнасят основно за Италия и след това за Великобритания.

Нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България и по-малко на местни фирми.

Качествените характеристики на българския износ догонват средноевропейските показатели, но недостатъчно бързо. Както и досега, България е лидер в износа на някои нишови продукти. Такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, а не секторна, смятат от БСК.

Сравнения с ЦИЕ

Сравнението между представянето на България и други държави от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) - Хърватия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Словакия, Словения, показва сравнително еднакъв ръст при износа на зърнени култури и фармация.

ЦИЕ има значително по-голям ръст при износа на тютюневи изделия, а България - при износа на електроника и електротехника, транспортни средства и части, маслодайни семена и стъкло.

В ЦИЕ сред водещите 5 групи стоки няма суровини, а в България начело са горивата, медните изделия (трета позиция) и зърното (пета позиция). Никой от ЦИЕ, освен България, не изнася руди и шлаки.

Сред водещите продукти в ЦИЕ, които не попадат в топ 20 на българската експортна листа, са гумените изделия, оптическа и медицинска апаратура, хартия и картон, кораби, месо, играчки, обувки.

Сравнението между България, Румъния и Словакия показва, че страната ни изпреварва двете държави по ръст на износа на горива. Въпреки че Румъния има съществени собствени залежи, износът ѝ на горива е едва на 4 място по значение.

Румъния и Словакия имат по-добър ръст при машини и зърно. Освен тези групи стоки, Румъния впечатлява с износа на фармация, транспортни средства, маслодайни семена и тютюневи изделия.

В Словакия водещите три групи стоки в износа са превозни средства и части за тях, електротехника и електроника (с ръст 13 пъти), и машини и части. Тези три групи формират 60% от словашкия износ, което е пример за интелигентна специализация. В същото време високата концентрация в един иконовически сектор - автомобилостроенето, води и до концентрация на риск.

В търсене на нови пазари

За запазване на експортния ни ръст е необходимо увеличено присъствие на други пазари, смятат от БСК. С приближаване на Западните Балкани към членство в ЕС ще нараства тяхната конкуренция както на пазарите ни, така и в привличане на качествени инвестиции.

Според БСК големият дял на износа на суровини и стоки с много ниска степен на преработка е показател за нарушени междуотраслови връзки. Суровините се изнасят не защото навън постигат по-добри цени, а защото в България няма купувач за тях.

Увеличаването на износа с по-висока добавена стойност изисква държавната подкрепа да се пренасочи към все по-задълбочена и последваща преработка на продукти. Държавна подкрепа може да се желае и за насърчаване включването на българските производителни в глобалните вериги на доставки, препоръчват от БСК.

Стопанската камара прогнозира, че тенденцията към повишаване на технологичното ниво на производствата ще засили търсенето на средно и висококвалифицирана работна ръка. Това от своя страна ще доведе до излишък от неквалифицирана работна ръка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #4

    Инерцията в мисленето много трудно се преодолява. След като Китай започна да губи инвестиции, тя стана инвеститор в американската икономика и влезе в топ 3. Другата страна, която има затруднения в намирането на нови инвестиции - Япония, също е един от големите инвеститори. Дойче Банк, Джей Пи Морган инвестират във фосилни горива. Т.е. банки и държави, които не могат да привлекат капитали отдават своите, като купуват чужди акции. Както се казваше в една реклама за българска банка: "Тихо, парите спят!". Ние това го можем много добре.

  2. Знайко
    #3

    Имам високо мнение за аналитиците на БСК (ало, Жечко, ти ли си правил анализа?). Затова мисля, че аритметичната грешка е дело на журналистите. Съотношението между 25,6 и 5,1 е НАД ПЕТ ПЪТИ.

  3. Mina
    #2

    Наистина, какви автомобили произвеждаме всъщност?

  4. нарасналият износ на готови автомобили, който се дължи както на скромното нацьонално производство-има ли такова?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.