Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България е готова за НАТО

0 коментара

В същото време те алармират за редица нерешени проблеми: изоставане в законодателството, липса на прозрачност при управлението на средствата за отбрана и подценяване на гражданския контрол. Съществуващите пречки обаче са преодолими заради установените демократични процедури в страната.

Документът е изготвен от коалиция от неправителствени организации "Реформа на сектора за сигурност", по поръка на парламента. В коалицията влизат Атлантическият клуб и сдружение "Джордж Маршъл". В изготвянето му са участвали УНСС, Центъра за изследване на националната сигурност и отбраната към БАН, Фондация "Манфред Вьорнер".

В доклада е анализиран напредъка на страната за периода май - октомври в седем области - политика за сигурност и отбрана, икономически аспекти на сигурността и реформата на сектора, регионално сътрудничество в областта на сигурността и отбраната, военни способности, гражданско - военните отношения, защита на националните интереси. Според авторите на доклада, в сравнение със състоянието им през 1997, през последните 5 години в тях е извършен прелом, превръщащ България в "де факто" съюзник на НАТО.

Поети, но неизпълнени ангажименти

През пролетта България пое ангажимент пред НАТО до срещата в Прага да бъдат приети законите за управление на кризи и за спецслужбите. До момента такива няма. В списъка с обещанията влизаше и напълно нов закон за отбраната и въоръжените сили, в който да залегне и интегрираният модел на Министерството на отбраната с Генщаба. Досега дори няма изготвен проект за такъв нормативен акт, а преди време министърът на отбраната Николай Свинаров заяви, че в него няма да влиза интегрираният модел.

Интегрираният модел за МО все се отлага във времето, а с това се забавят и редица ключови за реформата и интеграцията стъпки, които не могат да бъдат направени при сегашната конфигурация", е един от изводите в доклада. "Очевидно обещаното "второ поколение" реформи в сферата на гражданско - военните отношения засега не се случва", твърдят експертите.

Те посочват, че липсва каквато и да е яснота по процеса на професионализация на армията, изграждането на резерва, модернизацията на МО. Въпреки разширяващата се прозрачност в действията на политическото ръководство на МО, както и на ръководството на Генщаба, се забелязва подценяване на проблема за гражданско - военните отношения. В доклада се посочва, че много от решенията на основни въпроси са били базирани на идеи и модели, използвани по време на тоталитаризма и членството във Варшавския договор.

"Такива, например, са националната военно - командна система, моделът за изграждане на МО и неговите отношения с българската армия, идеологията на закона за отбраната и за МВР и особено на въпросите на прозрачността и възможностите за демократичен контрол ", посочват авторите. С това си твърдение те предизвикаха реакцията на зам.-министъра на външните работи Любомир Иванов. Той заяви, че било пресилено да се твърди, че законите за отбраната и МВР са базирани на тоталитарни принципи. "Не мога да разбера откъде идва това твърдение", заяви Иванов.

Все още не е изработен и закон за управление на кризи, за което днес специално настоя и шефът на "Гражданска защита". Той припомни също така, че няма изградена система за управление на кризи от невоенен характер. В същото време експертите от неправителствения сектор настояват след като щабът на мироопазващите сили в Пловдив се премести в Румъния през пролетта на следващата година, на негово място да бъде настанен Регионален център за управление на кризи.

Засега МО все още не е изработило концепция за използването на комплекса, в същото време има индикации, че ЕС би приветствал създаването на подобен регионален център.

В дискусията бе обърнато специално внимание на липсата на Комисия за достъп до класифицирана информация, въпреки че законът беше приет още през пролетта.

Управлението на средствата за отбрана е изключително непрозрачно

констатират още експертите. Според тях това трябва да бъде променено с бюджет 2003. "Програмен бюджет в Министерство на отбраната е направо задължителен като се има предвид, че той е най-голям и с най-големи шансове да подпомогне стратегически партньорства", твърдят авторите. Те допълват, че не е представена реалистична инфраструктурна програма. Дори няма и план как да бъде използван комплекса в Пловдив, където сега е настанен щабът на Многонационалните сили.

Експертите предлагат приемане на закон или друг нормативен акт за военната реформа, в който да бъдат фиксирани параметрите на реформата, начините за преглед и контрол върху изпълнението.

"България е сред страните - кандидатки, отделящи най-много ресурси за отбрана, но те не се изразходват достатъчно рационално. По наличната информация може да се направи извод, че бюджетът за отбрана има далеч от оптималната структура", пише в документа.

"Актуализираният план 2004 ще бъде изпълнен в график", коментира пред медиите зам.-министър Любомир Иванов твърдението, че реалното изпълнение на План 2004 ще се забави до 2007.

България няма концепция за участие в мироопазващи операции

Той обаче призна за верен друг от изводите в доклада - че няма концепция за участието на България в мироопазващи операции, въпреки че това участие предстои да се увеличи като численост на контингентите от сегашните 0,5% до поне 5%, а в бъдеще и до 10% от числеността на армията.

Няма реалистична подготовка и за задълбочаващата се война с тероризма, включително евентуална операция в Ирак, твърдят още авторите. Според тях не било сериозно да се чака "искане" и тогава да се действа. "Защото ние не сме с такава висока степен на готовност, че да реагираме в реално време наравно със страни, имащи много по-голям опит - институционален и политически, в областта", твърдят експертите.

Шефът на управителния съвет на "Джордж Маршъл" Велизар Шаламанов заяви, че неадекватно поведение на "определени институции" във връзка с предстояща операция в Ирак, би могло да бъде сериозна заплаха за членството на страната ни в НАТО. Кои са тези институции обаче той не посочи.

Проблем за България можела да бъде и неадекватна реакция на някоя от другите поканени страни, което ще доведе до разделяне на пакета 2+2 на части. България е в деликатна ситуация, защото е член на Съвета за сигурност и трябва много твърдо да следва политика, свързана с ролята на ООН. В същото време САЩ имат настойчиво желание да решат въпроса с Ирак, дори при недостатъчна решителност от страна на ООН, отбеляза той. "Третият фактор е Европейският съюз, така че България е в деликатна позиция и трябва да има много ясна и активна стратегия и дипломация, може би не изцяло публична, но да гарантира адекватност на нашето поведение", добави още Шаламанов.

Според него проблем за страната би могъл да бъде и крупен корупционен скандал, свързан с модернизацията на армията. Въпросът за сделките с незаконно оръжие също може силно да накърни репутацията на България. "Този въпрос изисква ясен публичен план за модернизация и утилизация на военната техника, така че това да бъде под контрол", е позицията на Велизар Шаламанов.

Според друг от изводите в доклада, отбранителната промишленост се приспособява много бавно към работа в пазарни условия и в сегашното си състояние тя трудно можела да се приеме за фактор, съдействащ за членството.

Рискове за нелегална търговия с оръжие

"Прекомерният свръхкапацитет на предприятията от промишлеността, излишъка от боеприпаси и военни съоръжения и забавянето на прилагането на измененията на закона за контрол върху търговията с оръжие водят до силни стимули за търговците за нелегален износ", смятат експертите от неправителствените организации. Те припомнят, че случаи като избухналият през май скандал с предполагаем износ на българско оръжие за ембаргови страни (макар че връзката с България не беше потвърдена), може силно да накърни "трудно създадената репутация".

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам