България е на второ място в Европа по смъртност на пътя

България е на второ място в Европа по смъртност на пътя

На всеки 22 секунди в света умира човек в катастрофа на пътя, на 1:20 минути умира шофьор, на 7 минути умира велосипедист, на 53 секунди умира моторист, на 1:16 минути умира пешеходец. Травмите от пътнотранспортни произшествия са водещата причина за смъртност при децата от 5 до 14 г. и втората по честота причина за смърт при хората от 15 до 29 години. Това сочи доклад на Световната здравна организация (СЗО) за безопасността по пътищата за 2018 година, който беше представен в сряда по повод началото на Световната седмица за безопасност по пътищата (6 - 12 май).

Според данните от доклада България е на второ място в Европа по смъртност на пътя за 2018 година.

“Смъртните случаи в резултат на катастрофи са се увеличили през 2018 г. – 1.35 милиона души умират годишно в пътни инциденти. Цената на спешната помощ, медицинското обслужване и човешката мъка е огромна. Катастрофите на пътя не са само “нещастни случаи”, те имат рискови фактори и следователно са предотвратими. Затова трябва да намерим начин да елиминираме рисковите фактори”, каза д-р Скендер Сила, ръководител на офиса на СЗО в България при представянето на данните в сряда.

“Всеки ден по пътищата на страната се случват 18 пътнотранспортни произшествия, като 10% от тях са с фатален изход. Ето защо в началото на 2019 г. беше създадена Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”, обясни нейният председател Малина Крумова. Новата агенция има координиращи и контролиращи функции, тъй като досега действията на институциите, отговорни за пътната безопасност, не са били достатъчно координирани, размивала се е тяхната отговорност и не са вземали адекватни и навременни мерки на базата на системен анализ на обективни данни.

“Само с ограничения и забрани не можем да постигнем безопасност по пътищата. Ще анализираме кои мерки дават резултат и кои не дават. Ще оценим всички фактори за безопасност – от обучението на шофьорите до стандартите за безопасност при пътното строителство и оценката на риска на участъци с висока концентрация на движението”, добави Крумова.

Комисар Росен Рапчев – началник отдел в Пътна полиция припомни, че през първите четири месеца на 2019 г. са станали 1838 катастрофи в България със 153 загинали и 2338 ранени. "Основните причини за катастрофите са превишена скорост и загуба на контрол над автомобила. Само през април 10 души са загинали след сблъсък в крайпътно съоръжение. Това трябва да ни накара да преоценим безопасността на тези съоръжения”, обясни комисар Рапчев и обяви, че ще има масирани кампании на Пътна полиция за контрол на движението. През миналата година при такива кампании са санкционирани 25% повече водачи на моторни превозни средства, като с автоматични средства са регистрирани 130 000 нарушения на пътя.

Върху безопасното превозване на деца акцентира Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. “70% от загиналите в катастрофи деца са пътували в колите на родителите си, без да са с поставен предпазен колан или не са седели в специално столче или седалка. Това означава, че са убити от собствените си родители”, заяви Тодоров. Той апелира родителите да слагат децата си в специалната седалка или столче дори когато ги превозват на кратки разстояния в града.

Той обърна внимание, че шофьорите масово са неподготвени да оказват първа помощ при катастрофи, тъй като това се учи само 8 часа в шофьорските курсове и се забравя с времето.

Споделяне

Още от България