България е пета в Европа по строящи се молове

България е пета в Европа по строящи се молове

През изминалата година България е била на пето място в Европа по брой на търговски центрове в строеж. 2009 е и годината, в която европейският пазар на този сегмент отбелязва рекорден спад от 19%. Това сочи проучване на консултантската компания "Кушман енд Уейкфийлд", представен в петък.

Първите две места в класацията на търговски центрове в процес на изграждане се заемат съответно от Русия и Турция, където се наблюдава и най-динамично развитие на пазара през 2009 година.

Общо 256 нови търговски центрове са отворили врати в Европа и в резултат общата търговска площ на Стария континент в момента е 128.3 милиона кв.м. Най-голям дял от всички нови площи се пада на Централна и Източна Европа – 57%. В момента на 1000 жители население в рамките на ЕС се падат около 225.6 кв.м. търговски площи.

Повече от 600 000 кв.м. нови търговски площи предстои да бъдат завършени и отдадени у нас през 2010 и 2011 година, което ще ни изведе на по-челни позиции и в класацията на "Квадратни метри търговска площ на 1000 души”, където засега заемаме предпоследно място с едва 28.2 кв.м.

Според доклада страната ни, заедно с Хърватска, отбелязва най-висок процентен ръст при новоизлезли търговски имоти, макар отварянето на голяма част от тях да бе отложено за 2010 година.

"Въпреки значително по-ниските наемни нива, особено извън София, отдаването на нови площи в условията на икономическа криза и свито потребление, е трудно. Затова е твърде вероятно откриването на известна част от планираните търговски центрове отново да се отложи за следващите няколко години", коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на агенция "Фортън".

През 2009 повечето страни в ЦИЕ са претърпели спад по отношение на завършените търговски проекти. Най-голям е бил той в Румъния – 57%. Единствено Полша и Словакия бележат ръст в сравнение с нивата от 2008-ма година.

В Западна Европа общата картина остава непроменена и Италия продължава да заема водеща позиция. Там в момента се изграждат около 1 млн. кв. м площи. Франция пък е успяла да попадне в топ 5 в класацията на завършените търговски площи за първи път от 15 години насам. Във Великобритания пък се намира Stratford City в Лондон – най-големият търговски център в процес на изграждане в момента с площ от 186 500 кв.м.

Инвестиционните продажби също са забавили темпото си, сочат данните на "Кушман". Общият обем сделки, сключени през годината, възлизат на около 22.4 милиарда евро за цяла Европа – с една трета по-малко, отколкото през 2008-ма година. Обемите при сделките с търговски площи са достигнали дъното си през първото тримесечие на 2009-а на повечето европейски пазари.

Нивата на възвръщаемост се стабилизират в по-голямата част от континента през втората половина на 2009 година. Средната доходност в първокачествен мол в Европа достигна пик през септември – 7.54%. През същия месец на 2007-ма година тази стойност е била 5.47%.

За 2010 г. се очаква да е изпълнена с предизвикателства, рисковете да се запазят, но активността на инвеститорите да нарасне. В резултат на някои пазари ще се очертаят понижения в нивата на възвръщаемост.

"В България прогнозата е за плавно нарастване на реализираните търговски площи, но при всички положения не лавинообразно, а бавно - с темповете на възстановяване на цялата икономика на страната”, коментира Койнов.

Споделяне
Още от Имоти