България е с огромен шанс за махане на предпазната клауза за авиацията

България е с огромен шанс за махане на предпазната клауза за авиацията

България е постигнала сериозен напредък в областта на авиацията, но все още е рано да се каже, дали ще отпадне предпазната клауза за българските авиокомпании, съобщи в петък еврокомисарят по транспорта Жак Баро. За българските авиокомпани все още важат двустранните споразумения за пътническите и товарните превози и те продължават да оперират като “трета страна” в рамките на Евросъюза. Практически летят само авиокомпаниите за пътнически превози, защото Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта (МТ) отне правото на каргокомпаниите да оперират в рамките на ЕС.  Еврокомисарят Баро е на двудневно посещение в България.

Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА) в момента изготвя техническия доклад за проблемните области на родната авиация след проверката, която приключи в края на миналата седмица, поясни Жак Баро. Той уточни, че преди да види доклада, който се очаква да е готов през първите три месеца на 2008 година, не може да каже дали предпазната клауза ще отпадне или действието ѝ ще бъде продължено.

Еврокомисарят по транспорта каза, че е оценил усилията на транспортния министър Петър Мутафчиев да забрани използването на самолети, които не отговарят на изискванията на Европейската комисия (ЕК) и усилието му да създаде контролни служби, с които България в момента разполага. Тези контролни звена трябва да следят за качеството на самолетите и пилотния състав.

“Ние имаме да довършваме един разговор за безопасността”, каза еврокомисарят по защитата на потребителите Меглена Кунева, която придружава Жак Баро при посещението му в страната. Никога не се прави компромис с безопасността на всички нива и Европейската комисия е много стриктна в това отношение, каза еврокомисар Кунева.

Всички страни членки настояват да се повиши безопасността при въздушните превози и държат да останат в сила новите правила за предметите, които могат да се качват на борда на самолета, каза Жак Баро. Разговорите за бъдещите мерки, свързани със сигурността при превоза на пътници по въздух, предстои да се дебатират на срещата на министрите на транспорта, но е сигурно, че ще остане забраната за качване на течности на борда, поясни Баро. Той каза, че страните са единодушни, че не може да се върне предишното състояние, при което пътуващите можеха да качват при полет всичко на борда на самолетите.

Все още не е решено и дали ще се дадат правомощия на ЕАСА да сертифицира авиокомпании от “трети страни”, т.е. страни извън  ЕС, които прелитат в общото европейско въздушно пространство, каза Жак Баро. Такива планове все още се обсъждат.

Ръководство въздушно движение (РВД) може да се превърне в прекрасен център за обучение на всички европейски кадри в областта на въздушното движение, каза Баро след посещението си в РВД. Той уточни, че напредъкът на България заедно с Румъния да създадат първия единен блок за управление на въздушното пространство, дава сериозни предимства за  родното РВД.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?