България е трета по смъртност от катастрофи в ЕС през 2020 г.

Жертвите по европейските пътища намаляват до рекордно ниско равнище

Сн. Архив

България заема трета позиция в Европейския съюз (ЕС) по смъртност от катастрофи за 2020 г., въпреки че отбелязва сериозно намаление за 10-годишен период и подобрява показателите си в черната класация.

Като цяло жертвите по пътищата в ЕС намаляват до рекордно ниско равнище през миналата година, показват предварителните данни по пътна безопасност публикувани от Европейската комисия.

Близо 18 800 души са загинали при пътнотранспортни произшествия в ЕС през 2020 г. Това е безпрецедентен годишен спад от 17 % спрямо 2019 г. или 4000 жертви по-малко. По-ниските обеми на движението в резултат на пандемията от Covid-19 имат отчетливо, макар и неизмеримо въздействие върху броя на смъртните случаи по пътищата, се казва в съобщението на ЕК.

"С почти 4000 по-малко смъртни случая нашите пътища остават най-безопасните в света. Въпреки това изоставаме от целта ни за последното десетилетие и са необходими съвместни действия, за да не се върнем към нивата от преди пандемията... Целта на ЕС е за намаляване на броя на смъртните случаи за всички видове транспорт почти до нула", коментира Адина Вълян, еврокомисар по въпросите на транспорта.

С над една четвърт по-малко жертви на пътя в България

Данните за България показват, че смъртните случаи по българските пътища са намалели с 26% за една година и с 40 на сто за десетилетие.

Така страната ни пада от второ на трето място по смъртност от катастрофи в ЕС спрямо 2019 г. През миналата година са загинали 67 души по българските пътища на 1 милион население, при 90 смъртни случаи през 2019 г. и 105 загинали през 2010 г.

Въпреки значителното намаление страната ни не успява да постигне заложените показатели в Стратегията за подобряване на безопасността по пътищата приета преди 10 години, т.нар. Визия нула. Според документа смъртността през 2020 г. трябваше да бъде сведена до 55 души на 1 милион население или общо 388 загинали по пътищата.

Преди нас по смъртност на пътя е Румъния - с 85 загинали на 1 милион и Латвия - със 74 жертви на пътя на 1 милион население. Латвия е сред петте страни, които влошават показателите си по пътна безопасност спрямо 2019 г.

Средният показател за ЕС е 42-ма загинали на 1 милион души през миналата година.

ЕС не постига набелязаната цел за десетилетието

От Европейската комисия отбелязват, че през предходното десетилетие (2010 - 2020 г.), броят на смъртните случаи по пътищата е намалял с 36 %. Това е под целта за 50 % по-малко смъртни случаи, определена за същото десетилетие.

Все пак има една страна, която дори надхвърля набелязаната цел. Това е Гърция, където се отчита намаление на смъртните случаи по пътищата с 54 %. До изпълнението на заложената цел се доближават още Хърватия (44 %), Испания (44 %), Португалия (43 %), Италия (42 %) и Словения (42 %). Общо девет държави членки отбелязаха спад от 40 % или повече.

Независимо от това, с 42 смъртни случая по пътищата на 1 милион жители, Европа остава континентът с най-безопасните пътища в света, посочва Брюксел. За сравнение - глобалната средна стойност е над 180 жертви.

Въз основа на предварителните данни 18 държави членки са отчели най-ниския досега брой жертви по пътищата през 2020 г.

Смъртните случаи в целия ЕС са намалели средно със 17 % в сравнение с 2019 г., въпреки че намалението далеч не е еднакво навсякъде.

Най-голям спад на смъртните случаи с повече от една пета е постигнато в Белгия, България, Дания, Испания, Франция, Хърватия, Италия, Унгария, Малта и Словения.

За разлика от тях пет държави членки - Естония, Ирландия, Латвия, Люксембург и Финландия, отчитат увеличение на смъртните случаи, въпреки че броят на жертвите в малките държави подлежи на значителни колебания на годишна основа.

Въпреки че безпрецедентните събития през 2020 г. доведоха до някои промени в подреждането на държавите по броя на смъртните случаи, най-безопасни остават пътищата в Швеция (18/млн. жители) и Малта (21/млн. жители).

Трудно е да се измери въздействието на пандемията

По-ниските обеми на движението в резултат на пандемията от Covid-19 имат отчетливо, макар и неизмеримо въздействие върху броя на смъртните случаи по пътищата, смята ЕК.

Предварителните данни в САЩ обаче показват например, че смъртните случаи са се увеличили рязко през 2020 г. въпреки по-ниския обем на движението.

Данните в някои държави от ЕС също свидетелстват за ръст при рисковото поведение на пътя, по-специално превишаване на ограниченията на скоростта, по време на периода на прилагане на ограничителни мерки, посочват от ЕК.

Отражение на Covid-19 върху градската мобилност

Еврокомисията отчита значително нарастване на популярността на колоезденето. В много градове по света (временно) се преразпределя пътното пространство за велосипедисти и пешеходци. Това окуражаващо развитие може да има значително положително въздействие върху качеството на въздуха и изменението на климата, но същевременно създава нови предизвикателства за пътната безопасност, посочват от ЕК.

Около 70 % от смъртните случаи по пътищата в градските райони в целия ЕС са свързани с уязвими участници в пътното движение, в това число пешеходци, мотоциклетисти и велосипедисти.

Ето защо осигуряването на безопасност по пътищата в градовете е от ключово значение и ЕК иска да гарантира, че безопасността на движението по пътищата се взема предвид на всички етапи от планирането на градската мобилност.

Пътната безопасност ще бъде важен елемент от новата инициатива за градска мобилност, която ще бъде представена от Еврокомисията по-късно тази година. В това отношение две европейски столици - Хелзинки и Осло, постигнаха целта за нулева смъртност на пешеходци и велосипедисти през 2019 г. В техния случай беше изтъкнато, че намаляването на скоростта е от съществено значение за постигането на напредък.

Споделяне

Още от България