Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"България ер" дължи 47 млн. лв. на "Летище София"

За седем години печалбата на държавното дружество се стопи от 30 млн. лв. на 5.5 млн. лв.

10 коментара
"България ер" дължи 47 млн. лв. на "Летище София"

Националният авиопревозвач "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на "Летище София" и погасителният план предвижда те да бъдат изплатени до края на 2021 г. Това съобщи изпълнителният директор на столичната аерогара Христо Щерионов на извънредна пресконференция.

Тя беше предизвикана в отговор на твърденията на депутатите от БСП Жельо Бойчев, Румен Гечев и Георги Свиленски, които обявиха, че печалбата на летището намалява през последните години и дружеството не прави нищо да си събере вземанията си от "България ер". Някои от обществените поръчки пък будят съмнения, а Гечев директно призова управляващите да кажат - "Кой краде по 15 млн. лв. годишно от "Летище София".

Христо Щерионов потвърди, че печалбата на летището се е стопила от 30 млн. лв. през 2008 г. на 5.5 млн. лв. през 2015 г., но оправда това с "обективни причини" - задълженията на националния авиопревозвач, блокирани пари за дължимите плащания по все още не приключилото арбитражно дело със саудитско-кувейтския консорциум за строителството на новата пистата и загубените средства след фалита на КТБ в размер на 28 млн. лв., фалити на авиокомпании и т.н.

Неотдавна нискотарифният авиопревозвач "Райънеър" също обвини държавата, че не прави нищо, за да си събере дълговете от "България ер". Тогава Mediapool официално попита какви са задълженията на частната компания към държавното дружество, но от "Летище София" не пожелаха да отговорят, докато в същото време редовно пускат съобщения за растящия брой пътници, преминали през летището, които обаче се оказва че не носят печалба на държавното дружество, както стана ясно от сегашните обяснения на Щерионов. 

Дълговете на "България Еър" постоянна величина

За задълженията на "България ер" към летището се знае от години. Предишното споразумение на "Летище София" с националния ни авиопревозвач за разсрочване на дълговете е от 2008 г.

От обясненията на Щерионов не стана ясно защо то не се е изпълнявало и кое е наложило да се предоговаря.

Той съобщи, че "България Еър" трябва да изплати задълженията си от над 47 млн. лв. до края на 2021 г. Средствата няма да отидат при търсения концесионер, а в държавното дружество, увери Щерионов.

По думите му в споразумението за погасителен план с "България еър" е заложена наказателната лихва по просрочени задължения.

Споразумението с частната компания фигурира и в анализа за концесията на "Летище София", направен от консултантите. В него се посочва, че "въпреки добрата воля на "България ер" за издължаване към "Летище София" събирането на тези вземания е несигурно по редица причини, някои от които са, че нямат обезпечение, спорен характер на част от тях, риск от промяна на решението на ръководството на "България ер", риск от изпадане в несъстоятелност на "България ер".

По думите на Щерионов обаче нямало незащитен интерес от страна на държавата, като държавното дружество било получило 10 млн. лв. само от лихви и дела по няколко издадени акта за публично държавно вземане с авиокомпанията.

Останалите дълговете на летището

Дълговете на летището също не намаляват и към края на 2015 г. възлизат на 50 млн. лв.

Други 28 млн. лв. на държавната компания са блокирани във фалиралата КТБ, като шансовете да бъдат върнати са нищожни. Христо Щерионов обясни, че "Летище София" е получило гарантираните 196 хил. лв., а за останалите "сме на ред 4, на едно от приоритетните места по удовлетворяване на кредиторите".

На 4-ти ред е и Фондът за гарантиране на влоговете, който се опитва да си върне 3.6 млрд. лв., както и почти всички останали кредитори със суми над гарантираните. Преди време  финансовият министър Владислав Горанов обяви, че не очаква кредиторите да получат повече от 20% от вземанията си.

Другият сериозен финансов проблем за решаване е по арбитражното дело за строителството на пистата със саудитско-кувейтския фонд. В момента то се гледа на последна инстанция, като летището без лихвите трябва да плати 60.5 млн. лв. и за целта има блокирани 53 млн. лв. по сметките си.

Намаляване на приходите

На фона на растящите дългове на летището, приходите му намаляват. Щерионов призна, че има "сериозна тенденция за намаляване на приходите като търговец", а свиването на печалбата е от 2008 г.

Тогава тя е била 30 млн. лв., но не е била реална, защото от тях 10 млн. лв. дошли от продажбата на земя, обясни Щерионов.

За 2015 г. печалбата на аерогарата е 5.5 млн. лв., а прогнозата за 2016 г. е тя да достигне до 7 млн. лв.

Причините за падащата печалба Щерионов обясни с твърдението, че летището можело да прави печалба само от търговската си дейност, но не и от приходите си от летищни такси, тъй като те били разходоориентирани. В отчета на компанията обаче се вижда, че приходите от такси са доста над разходите по тези услуги.

Държавното дружество е загубило и половината си от пазарния дял в наземното обслужване в полза на другите два наземни оператора – "Суиспорт" (Swissport), в която участие има и компания от групата на "Химимпорт", и гръцката "Голдеър" (Goldair).

Летището губи и около 95% пазарен дял при услугата зареждане с гориво и смазочни материали в полза на "Лукойл" и OMV.

От 2011 г. държавата прибира и половината от приходите от наеми на магазините на летището, както и дивидент, припомни Щерионов.

Друг фактор за падащата печалба са намалените лихви по депозити в последните години, както и фалита на авиокомпании. Има и такива, които са намалили полетите си до София, изтъкна още Щерионов.

Да влезе Сметната палата

Жельо Бойчев направи предложение парламентът да възложи на Сметната палата да направи одит на "Летище София".

Христо Щерионов каза, че не се притеснява от проверки и няма нищо против, ако парламентът реши.

За последно държавното дружество е проверявано от Агенцията за държавна финансова инспекция през февруари 2015 г. и нередности не са открити, каза Щерионов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. tamara
    #10
  2. Пиета
    #9

    Ами прочетох статията... Търси се под вола теле. Общо взето заглавието е доста подвеждащо, на практика в новината си пише че тия задължения вече се плащат, даже 10 милиона от сумата вече са платени. Та реално проблемите на летището са други. А твърденията на БСП както винаги са смешни, жалко е че има толкова глупаци които се връзват на български пишман-политици, които искат да се правят на икономисти и се бутат в теми от които идея си нямат.

  3. Miau
    #8
  4. tamara
    #7

    Вече започвам да си мисля, че тази тема умишлено се дъвчи постоянно в медийното пространство и то от определени медии. Явно се опитват да правят сечено за концесията и понеже няма за какво да се хванат, всяка седмица "сензационно" излиза една и съща новина. Иначе никъде не се уточнява, че всъщност има договор, който се изпълнява и задълженията се погасяват коректно всеки месец.

  5. Miau
    #6
  6. Entdecken
    #5

    И защо точно на червената България Еър не им е поискано обезпечение срещу задълженията - хей така случайно, за да откраднат 47 милиона, с които след това да получат контрол над летище София. Също толкова сранно е и поведението на местния профсъюз, който мълчи за тази и други кражби, а пищи слещу концесията, за да не си дзагубят заплатите от по 6-10 хилади лева месечно, а само РайънЕър са поставили пулчино въпроса...

    Същите тези Бългаярия Еър са и основен спонсор на кампаниите на Боковица - дъщерята

  7. Коментарът е изтрит в 08:25 на 8 юли 2016 от автора.
    #4
  8. Спадналата печалба е валиден повод летището да бъде ХАРИЗАНО на ТИМ чрез концесия! Всяко корупционно деляние, има своето демократично оправдание! Ако печалбата спада, сменете управлението, или наемете летищен оператор! Но не харизвайте чрез концесия! До №2-ти ако се тревожиш за 500 лв, то много хора нямат работа въобще. Но при капитализЪма се съкращават редови работници, за да има по-високи, милионерски заплати за единици. За висшите управители. Чужденци. Или за Каратиста, пратен от Боко в централата

  9. someone
    #2

    Значи аз ако не си платя каското на колата, тя ще бъде повредена със сигурност, ако не си платя тока, ще ми го спрат, ако не си платя парното, ще ме осъдят, ако не си платя телефона, ще ми дойде частен съдебен изпълнител, да ми описва имуществото в нас, обаче разбирате ли за мутрите от ТИМ всичко може?! Бандитстан или Мутристан?!

  10. daskal
    #1

    Боже, а аз се тревожа, че дължа към 500 лева за данъци за последните няколко години... Наистина се притеснявам. Мисля го. Сънувам го.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.