Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“България Ер” може да е частна до юни

32 коментара
“България Ер” може да е частна до юни

Най-оптимистичният вариант за приватизацията на авиокомпания “България Ер” предвижда националният въздушен превозвач да бъде продаден до юни. Това заяви председателят на Агенцията по приватизация Тодор Николов в четвъртък. На редовното си заседание днес правителството одобри проектостратегията за раздържавяване на авиокомпанията.

По думите на Тодор Николов  критериите, които ще имат най-голяма тежест при класирането на офертите на кандидатите за “България Ер”, ще са цената и предлаганите инвестиции в първите две години след продажбата.

Първите две години са много важни за развитието на авиокомпанията, защото още през есента на тази година ще отпаднат двустранните споразумения за полети във въздушното пространство, коментира Николов. Очакванията са, че в средата на годината ще влезе в сила споразумението за “открито небе” и нашите авиокомпании ще се борят за пазарен дял на общия европейски авиационен пазара. Това е причината да се търси баланс между цената и планираните инвестиции, уточни шефът на Агенцията за приватизация.

Според министъра на транспорта Петър Мутафчиев стратегията трябва да влезе в парламента още в началото на следващата седмица и да бъде приета в окончателния си вариант до 14 дни.

Целта на ускорената приватизация на авиокомпанията е нейното финализиране да съвпадне с приемането на България в инициативата “Открито небе”, посочи транспортният министър.

Той уточни, че за купувач на авиопревозвача ще се ползват с предимство стратегически европейски инвеститори, т.е. действащи европейски авиокомпании.

Одобреният документ допуска до участие както стратегически инвеститори, така и финансови групи и фондове. Поне 51 процента от собствеността на тези дружества трябва да са притежание на  физически или юридически лица от България, ЕС или от страните от Европейското икономическо пространство.

Авиокомпаниите трябва да докажат минимум 150 млн. евро годишен приход и  поне 750 хил. превозени пътници за година. Финансовите инвеститори трябва да управляват активи за поне 250 млн. евро или да имат дялово участие в дружества за 150 млн. евро.

Другите два критерия, които ще са важни за класирането на претендентите,  са новите работни места, които кандидат-купувачите планират да разкрият, както и разширяване на дестинациите и разкриването на нови редовни линии по . Предимство ще имат онези авиoкомпании, които заложат в програмата си редовни линии до най-перспективните бизнес дестинации.

Транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи, че интерес за закупуването на компанията е бил заявен от скандинавските и австрийските авиолинии и от българска компания “Хемус Ер”.

Приватизационната процедура ще е на два етапа. При първия компаниите ще трябва да представят пред Агенцията за приватизация предварителна оферта, която да съдържа предварителна информация за предлаганата цена, обезпечеността на компания и предварителна бизнес програма. Във вторият финален етап допуснатите компании ще трябва да изложат своя окончателен бизнес план и да гарантират, че ще вдигнат капитала на авиокомпанията поне до 30,150 милиона лева.

За продажба се предлагат 99,99% от капитала на дружеството, които ще са разпределени в 30 159 акции.

“Държавата обаче ще запази една златна акция, която ще има цел да запази нейните интереси, тъй като “България еър” е обявена за компания от национално значение”, заяви Мутафчиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

32 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bai Tzetzo
    #32

    Do sega v BG AIR sa vlojeni ne poveche ot 20M. Edva li niakoi shte plati tolkova za tazi a/k. Neka darjavata da si varne kakvoto moje ot tezi sredstva, zashtoto utre pri falit kam tazi suma shte legnat na garba na naroda i neplateni danatzi i osigurovki i dr. taksi kam darj. organizatzii. Ima chastni BG avikompanii, koito mogat da praviat kakvoto si iskat, no s tehnite pari, ne s parite na naroda. Darjavata triabva da podarja patishtata i da stroi bolnitzi, a ne da investira v luksozna i neperspektivna

  2. ne vi li e sram
    #31

    mediapool sa idioti -mahat svestni komentari po sobstven interes

  3. KGB
    #30

    За какво спорите другари и господа?Или не ви е ясно, че там, където има голяма печалба, веднага се вреждат потомците на Соломон...Та той - светът е техен, а вие се занимавате с някаква си авиокомпания ..."Табсо"....и някакви мижави заводчета и фабрики...намиращи се някъде на Балканите...

  4. неумника
    #29

    не съм казал, че борсите са частни (в което иначе не виждам нищо лошо), а че "борсовите компании" (термин на бай цецо) са един вид частни компании. А за Хисаря имах предвид същото, което казваш и ти - България не е толкова голяма и досегашните летища са достатъчни за момента - така че забележките в смисъл "частните авиокомпании ще пречат на хората да стигнат до балнеоложките курорти" са безпочвени.

  5. Борсата
    #28

    тъй го казвам, за по ясно.Ами как един неумник щъ те разбере?

  6. Борсата
    #27

    Неумнико, никоя европейска развита държава НЯМА частна фондова борса.Ако си говориш за САЩ и Англия, прав ти път, там борсите са частни.Но в нито една друга държава от ЕС няма частна фондова борса. И още нещо, до Хисаря на 20 мин се намира второто голямо летище-Пловдив, защо трябва да се прави ново и специално за Хисаря летище? България е като една човешка длан-малка страна! Що се отнася до фондовите борси на ЕС като цяло, са много по-мощни от тези на САЩ! Бай бай

  7. осведомен
    #26

    "Чавдар" Ботевград-завода в който се правеха трошките автобуси, беше в плачевно състояние още преди светлата дата 1989 г.Бяха внесени машини, които стояха в двора дълго време и които бяха тотално ограбени от работниците.На кой му трябвало жичка за бушон, на кой друго.Така, че не реви господине или госпожо, ей така заради това само да има кой да е недоволен.Същите неща се отнасят и до ЗММ София.Оставиха се на произвола и то доста, преди Костов да стане известен и виновен за всички беди в България.А

  8. kk
    #25

    Не се казва борсова, а публична - това означава че акциите и се търгуват на борсата.

  9. бай цецо неумника
    #24

    казваш "Борсова" компания било различно от "частна". В някаква степен е така - борсовата е относително "открита" и най-малкото финансовите й резултати са изцяло публично достояние. Но собствеността над борсовите компании се държи от частни лица (фирми и хора). Така, че може да се каже, че борсовите компании са частни за разлика от държавните.И за пътникопотока към курортите не се притеснявай - и частникът ще иска да вози хората дотам, даже ще се натиска - нали търси кой да му плати за билети? А балнеоложките курорти едва ли ще се обслужват от която и да е авиокомпания - все пак няма планове за летище в Хисаря, нали?

  10. Борсата
    #23

    Ако няма собственост Баю, има нещо друго и много-ценно-има пазари и то големи!Очаква се,според прогнозите на Световната организация на туроператорите до 2010 г. България да приема по 10 милиона туристи на година. Ше спечели тази авиокомпания и държава, която има приоритет в дестинациите. Защо да не бъде националната авиокомпания на България, която да направлява този поток и да печели свежи пари за Българската държава и нейноте приходи, а и от там за социалните дейности? Освен това, националната

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.