“България Ер” ще конкурира нискотарифните авиокомпании

“България Ер” ще конкурира нискотарифните авиокомпании

Националният авиационен превозвач “България Ер” ще конкурира нискотарифните авиокомпании с оптимизация на услугите и употребявания самолетен парк. Това заяви изпълнителният директор на превозвача Златин Съръстов във вторник при представяне на новите инициативи на авиокомпанията.

Директорът на националният въздушен превозвач обаче не уточни дали в тази оптимизация се включват трите самолета “Боинг” на лизинг, с които реално ще се увеличи самолетният парк, или става въпрос за намерението му отпреди няколко месеца да предложи специални услуги за по-високата класа пътници по атрактивни туристически дестинации.

Единственото сигурно на този етап е, че “България Ер” няма да успее “да пребори” нискотарифните си конкуренти. Защото и неспециалистите в бранша са наясно, че евтините превозвачи не означават просто два-три пъти по-ниски цени за превоз, а напълно нова организация на услугата, която се предлага.

Именно тази напълно нова организация ръководството на въздушния превозвач няма да посмее да прокара точно преди приватизацията на 99% от акциите. Идеята за промоционални цени за 3 март и Великден, допълване на самолетния парк с още 3 лизингови “Боинг” и откриването на три нови дестинации през тази година – от София до Дъблин и до Близкия изток/Кувейт и от Варна до Милано, допълват характера на традиционна авоикомпания. По никакъв начин не я ориентират към другия сегмент превозвачи.

Кампанията “Духът на България на борда на България Ер” предвижда на борда на самолетите да се представят различни аспекти на българската национална идентичност и културно – историческото ни наследство. През март пътниците ще се запознават с традиционния обичай за размяна на мартеници, а върху самолетите вече е нарисуван червено-белият символ.

Основното, което не притежава “България Ер”, за да пребори нискотарифните въздушни превозвачи, е мрежа от основни летища – центрове, между които да има ежедневна връзка и огромен модерен авиационен парк, които да обслужва създадената мрежа. Всичко останало са просто белезите на една евтина традиционна авиокомпания от бившия соц-лагер.

Трудно е да се организира подобна мрежа и да се наеме модерен авиационен парк с годишна печалба от 500 хил. лева преди облагане. Това е крайният резултат от работата на националния въздушен превозвач за изминалата 2005 година. Само от данъка върху печалбата – 15 на сто, положителният финансов резултат на авиокомпанията пада със 75 хил. лв.

Опитите за конкуренция от страна на “България Ер” поставят сериозни въпроси пред развитието на превозвача точно преди одобрението на стратегията за раздържавяването му от Парламента. За специалистите не е тайна, че от създаването си родният въздушен превозвач работи на границата между нискотарифните авиокомпании и традиционните превозвачи. Като цена на превоза те предлагат малко по-високи цени от нискотарифните си конкуренти и са почти толкова несигурни в часовете си на тръгване и пристигане компании като тях, но поддържат линии и предлагат кетъринг като традиционните авиопревозвачи.

Също толкова ясно е, че “България Ер” не може да остане дълго време “във висящо” положение и ще трябва да избере една от двете посоки на развитие. Всичко зависи от бъдещата приватизация. Според транспортния министър Петър Мутафчиев, стратегията за раздържавяване на авиационния превозвач ще се обсъжда в парламентарната комисия през следващата седмица. Той каза, че има възможност част от текстовете на документа да се променят в хода на обсъждането на документа и от ведомството са склонни да приемат подобни промени, ако те не засягат философията на приватизацията. Министър Мутафчиев отказа да обяви защитаваните докрай позициите, но заяви, че е склонен в документа да се разпишат подробно евентуалните тежести за държавата.

Преди няколко месеца от “Хемус Ер” заявиха, че започват да работят като нискотарифна авиокомпания по определени дестинации. Частната авиокомпания  обаче има значителна преднина през държавния превозвач, дори и поради факта, че може да взема самостоятелни решения.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?