България губи още 81 млн. евро по програмата за селските райони, съобщиха в сряда източници от Брюксел. Така на страната ни ще бъдат отписани досега общо 170 млн. лв. по правилото n+2. Това са средствата, които сме заявили, че ще разплатим по бюджетите за 2009 и 2010 г., но не сме успели да го направим.
Новината идва на фона на разговорите на президента Росен Плевнелиев с председателя на Европейската комисия Жозе Барозу и председателя на Европейския съвет Херман ван Ромпой в Брюксел. Във вторник пък земеделският министър в оставка Мирослав Найденов се похвали, че оставя секторът спокоен, а хамбарите пълни.
В края на януари България е изпратила искане за възстановяване на 281 млн. евро до Европейската комисия. Средствата са били изплатени през последното тримесечие на 2012 г. по Програмата за развитие на селските райони. От тях за 200 млн. евро има безспорни доказателства, че това е направено и тези пари ще бъдат възстановени на страната ни, обясни източникът в Брюксел.
За останалите 81 млн. евро България не е представила убедителни документи , че те действително са платени и те почти сигурно няма да бъдат признати за разходи, обясниха от ЕК като уточниха, че техническите преговори все още не са приключили. Проблмните 81 млн. евро са били депозирани по банкова сметка и реално не са били изразходвани, обясни Източникът от Брюксел. Според него най-вероятно целта на българското правителство е било да си ги подсигури, но не това е правилният начин за процедиране, посочи източникът.
Тези 81 млн. евро са извън загубените вече 51 млн. евро по бюджета за 2010 г., уточниха от Брюксел, но не можаха да посочат по кои точно мерки на ПРСР се отписват парите. Ако те действително са платени това означава, че ще останат за сметка на държавния бюджет. По бджета за 2009 г. България изгуби 39 млн. евро в края на 2011 г.
От земеделското министерство коментираха, че все още няма решение на ЕК за орязването на сумата, но зам.-министърът, отговаряща за евросредствата, Светлана Боянова призна пред БНР, че има такава опасност. По думите ѝ вероятно стана въпрос за авансови плащания по общински мерки, по които бяха прехвърлени 230 млн. евро, без да се изчака окончателното разрешение на Брюксел за това.
“В момента се водят технически дискусии по деветото изменение на програмата, с което е предложено прехвърляне на средства и към общинските мерки. Преди приключването на дискусиите не може да се твърди дали и колко средства ще останат неусвоени по програмата“, пише в изявление на агровемоството по повод новината орязването на парите. Според него до излизане на окончателното решение на Брюксел всякакви твърдения са спекулативни.
Бюджетът, който България трябваше да усви през 2010 г. до края на 2012 г. възлиза общо на 432 млн. евро. В началото на годината шефът на фонд "Земеделие“ Румен Порожнов обясни, че от него са усвоени 381 млн. евро и така загубата за страната е само 51 млн. евро. Ако не получим одобрение от Брюксел за спорните 81 млн. евро, това означава, че по бюджет за 2010 г. ще ни бъдат отписани 131 млн. евро което е повече от една четвърт от парите.
Загуба на средства се очертава да има и в края на тази година по бюджета за 2011 г., но още е рано да се каже с колко, коментираха от Брюксел. Всичко зависи от мобилизацията на българските фермери да изпълняват бързо проектите и в срок, а администрацията съответно да ги разплаща. На фона на политическата криза това може да се окаже задача с повишена трудност.
Основната пречка за загуба на средства по Програмата за развитие на селските райони идва от слабия интерес по прилагането на т.нар. зелени мерки – агроекологичните плащания.
В същото време правителството в оставка реши да подпише договори за усвояване на средствата по програмата с 600 млн. лв. над пределната сума, за да гарантира, че дори и да има провал на проекти ще се усвоят отпуснатите средства. Решението за наддоговаряне е взело предвид големия интерес на потенциалните кандидати, както и освободените средства от неизпълнени проекти. Към момента по ПРСР са договорени над 4.5 млрд. лева, което представлява 73% от общия бюджет на европрограмата.
В средата на март предстои да бъде публикуван индикативният график, по който ще се отварят приемите за наддоговаряне през 2013 г. по ПРСР.
Наддоговарянето на средства по оперативна програма не е прецедент у нас, след като по “Околна среда“ договореният бюджет е надхвърлил с 2 млрд. лв. реалните средства.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
35 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
32, ти що квичиш сега за гейчето, що не кажеш за тиквата-буда-мутра - нали благодарение на него СЕГА спират тези пари, а? Ама дай пак да се опитваме да замазваме... Е то всички от гроб и привържениците им като теб в ла*йна сте създадени, и само тях се опитвате да мажете...
Каква е причината за забавянето на проверките и одобряването на проекти по м. 141 - подадени през м. декември 2012г. / 4 месеца изтичат в края на март/ Бавят се решенията и по м.121 от август 2012г!?!.
Станишев манипулира със суми
Тиражираните неверни твърдения от г-н Станишев целят да внушат,
че правителството поема ангажименти извън разчетите към Закона за държавния бюджет 2013 г.
Манипулативно са изброени суми и направления за финансиране по одобрени от правителството нормативни актове, без да са изброени посочените в тези актове източници за обезпечаване на необходимия ресурс.
Това се казва в официална информация на сайта на финансовото министерство.
От ведомството на министъра в оставка …
Симеон Дянков дават пример с 30 млн. лв. за строителство на нови детски градини през 2013 г., които са включени в разчетите на закона за бюджета.
Според Станишев обаче това били „непланирани предизборни харчове на правителството".
Подобен пример били и цитираните от Станишев 150 млн. лв. за МРРБ, за които в Постановлението на Министерския съвет е посочен конкретен източник.
Според МФ предоставените допълнително 352 млн. лв. по ОП „Околна среда" са спекулации и че с дадената възможност за наддоговаряне не се ангажира допълнителен национален ресурс.
Водните цикли за Пловдив и Добрич на стойност 231 млн. лв., също са дадени за пример от г-н Станишев, макар че с тях не се ангажират средства от националния бюджет, а се дава възможност проектите да се изпълняват до одобряването на апликационните форми от ЕК, което е допустимо съгласно регламентите на ЕС.
Неверен пример на Станишев за „непредвидени разходи" била и изплатената през февруари т.г. сума за директни плащания за селскостопанските производители.
От МФ уточняват, че средствата се залагат ежегодно в разчетите към ЗДБРБ за съответната година и че плащанията са авансови и в срок от около 45 дни подлежат на възстановяване от ЕК.
Преглед на статистическите данни за периода 2001-2013 г. на Консолидираната фискална програма (КФП), показва дефицит към месец февруари и през години, когато бюджетът е на излишък в годишен план (от 2003 до 2007 г.). Изключение правят годините 2008 и 2009 г. През тези две години са налице еднократни приходи през януари, когато е постъпвал дължим ДДС по разходите на правителството за месец декември на предходната година и са били концентрирани огромни плащания (вкл. и одобрени допълнителни разходи с Решения на Народното събрание и Министерския съвет).
През първите месеци на годината са налице силно изразени циклични фактори в приходите и разходите по консолидирания бюджет. Значителни по размер плащания, включително и по обслужването на държавния дълг, в не толкова интензивен за данъчните и неданъчните постъпления период на годината, водят до по-висок дефицит.
За януари 2013 г. дефицитът по КФП е в размер на 536,5 млн. лв.,
като спрямо предходната година нараства с 238,7 млн. лева. По-високият дефицит през януари 2013 г. спрямо същия месец на 2012 г. се дължи от една страна на по-високите разходи за лихви и вноската на Република България в общия бюджет на ЕС), а от друга на еднократни ефекти в приходите от променените срокове за внасяне на някои данъци.
Такива са по Закона за корпоративното подоходно облагане, променени режими при данъка върху доходите за физическите лица и др., поради което част от постъпвалите досега приходи се изместват за следващи месеци.
Нито лихвените плащания, нито вноската в бюджета на ЕС са предизборни харчове
на правителството. Правителството в оставка поема само ангажименти, обезпечени в Закона за държавния бюджет за 2013 г.
Петата колона на ГЕРБ във фонда действа за спирането на европейските програми, за да може ББ да се върне на бял кон. Цецка медицинската сестра - върла герберистка Мила Шушкува и любовника и Драго Тъпото - отявлени привърженици на ГЕРБ Константина Стоянова - освен бакии нищо не е направила досега. Член на ГЕРБ.
Не се четат новини от южната ни съседка!? Свалени кметове и министър на отбраната са на подсъдимата скамейка, а има и присъди–строги и справедливи, без право на обжалване. Кога и при нас, в България? Оказа се, че не сме по–назад, а много критики отправихме към съседите!? Има шанс гръцкия народ, дано имаме и ние, обикновените българи!
Гарантирано! От ГЕРБ!!!
Боjко за 12 години във властта не научи азбуката на управлението. За това задава глупави въпроси. Отговорът е много прост, защото Станишев и Местаан са отговорни политици.
Някои толкова са свикнали да режат лентички че сега са се омотали в ленти в болница Лозенец, режейки лентата на кардиографа там ....
Брюксел пак ни плясна шамарчето, а, независимо колко много и колко гръмко ни убеждаваха, че от Европата направо си умирали да ни дават парите си, защото сме имали страхотни управници. Да, ама не! Тия управници вече да се омитат и никакви да не се връщат